hei

det er sånn at jeg har tenkt å starte et prosjekt frem til sommeren. prosjektet er å bygge en husbåt. jeg har nettopp begynt, holder på å laste ned solidworks der jeg tenkte jeg skal tegne båten. er det det optimale programmet for husbygging eller finnes det noe bedre?

så nå har jeg laget en liten skisse på papir hvordan båten skal se ut (laster opp den senere)
jeg har tenkt å bruke 10 stk 200 liters tønner sånn at 4 stk former høyre siden og 4 på venstre, så 1 i baugen og en der bak sånn at det blir stabilt. båten har jeg tenkt at den skal bli 8x3,5m og vil få den til å se veldig moderne ut =D. men jeg lurer på hvor mye en 200 liters tønne fylt med luft klarer?

så når jeg har satt sammen tønnene så vet jeg ikke hva jeg skal bruke for å sammenføye til en plattform. kan man bruke lett betong eller noe annet?? vil ikke bruke tre for det er ikke så holdbart q(;^;)p

og hvis du har noen innspill så skriv gjerne ?:)

C
200 liter vann veier 200 kilo, så 200 kilo minus fatets vekt. så vil man kanskje ikke at de skal synke ned mer enn til halvveis, så 100 kilo minus fatets vekt da...

så jeg må holde meg under 2 tonn for at den ikke skal synke ??

det høres ikke så mye ut :o kan man fylle med rent oksygen eller hydrogen (noe billig) for at den skal kunne holde opp mer ?

C
Helt riktig, og nei, det vil nok ikke fungere, hydrogen er riktignok lettere enn oksygen, men vekten på væsken beholderen fortrenger som utgjør oppdriften og å fylle med hydrogen vil muligens kunne gi noen kilo mer per fat. Dessuten skal du få hydrogenet til å være igjen i fatet.

Hadde jeg vært deg (nå vet jeg riktignok ikke hva du har for økonomi..) så hadde jeg kjøpt et mindre gammelt fartøy og innredet til bolig. Men forbered deg på å alltid lukte diesel og smøreolje etter det. :P

Skal du bygge et hus på 8 * 3.5 meter må du ha et bedre underlag. F.eks. en flytebrygge av betong eller en gammel pram som du kan renovere opp og bygge huset på.

hehe tror jeg har funnet løsningen på problemet mitt =D

Flytesystemet

Flytesystemet består av en galvanisert stålkonstruksjon
som bunnplate som flyter på pontonger av PVC
fylt med isopor. Pontongene er 4 meter lange
med en diameter på 1,1 m og totalt 16 stk, som
gir en total flyteevne på ca 63 tonn.
Flytkroppene er bundet med rustfrie bånd mot
den galvaniserte stålkonstruksjonen.
virker å være riktig lovende =D

J
husbåt skrev:
fant denne også
[lenke]

virker å være virkelig bra, men jeg lurer på hvilken type motor jeg trenger for å kunne flytte på 25 tonn + huset?
Det kommer helt an på hvor fort du vil at det skal gå å flytte den samt konstruksjonen på prammen og hvilken type vann den skal brukes i, men 30-50 HK bør du minst ha. Gjerne 2 motorer hvis det skal være mulig å styre den.

C
Frigolit er iofs et ypperlig flytemateriale, ettersom det ikke suger til seg vann.

To volvo B18 kan du nok finne på random skrot, og å ferskvannkonvertere dem pleier å kunne ordnes ganske lett.

Har du veien forbi Slagsta marina, bak Netonnet, der man kjører ned til Ekeröfärjan, så skal du stikke innom og sjekke ut et husbåtprosjekt av rang,
Den ser ut som en gigantisk hvit skogaholmslimpa, eller som et fly, 8x20 meter
stålpontoner, påbygg i bjørkefiner og epoxy, et skikkelig evighetsprosjekt.
Jeg pleier å svinge forbi annet hvert år og beundre besluttsomheten hos denne livskunstneren..

så hva tror dere det vil koste ??
jeg tenker slik
grunnlaget vil nok koste 30-60k (altså pontongene og en stålramme)
deretter kommer isoporplatene og betong ca 100k
så noen billige 2 25hk motorer
så alt glass osv. og el, vann 100k
=300k høres det rimelig ut ?? uten innredning som sofa osv. bare kjøkkenet og badet skal være ferdige og resten av rommene skal jeg kjøpe til når pengene begynner å strømme inn =D

Mäster skrev:
Den ser ut som en gigantisk hvit skogaholmslimpa, eller som et fly, 8x20 meter stålpontonger, påbygging i bjørkefiner og epoxy, et skikkelig evighetsprosjekt.
Har du eller noen andre, et bilde av prosjektet?

Jeg hadde noen bilder i den gamle telefonen.. men den er borte.
Den er ingen skjønnhet, han har grislet litt med malingen rundt vinduene, som jeg tror kommer fra en buss eller et fly, og er veldig annerledes i design,
Men den gir på en eller annen måte et ganske velbygd inntrykk likevel..
I akteren hadde han sist jeg så den, flyttet inn veggen, slik at det ble en liten "uteplass" med tak over.
Jeg tror han har tenkt seg en lastebil-/bussdiesel i hver ponton,

husbåt skrev:
så hva tror dere det kommer til å koste ??
jeg tenker slik
grunnen kommer nok koste 30-60k (altså pontongene og en stålramme)
så kommer isoporplatene og betong ca 100k
deretter noen billige 2 25hk motorer
så alt av glass osv. og el, vann 100k
=300k høres det rimelig ?? uten innredning som sofa osv. bare kjøkkenet og badet skal være ferdige og resten av rommene skal jeg kjøpe til når pengene begynner å strømme inn =D
Det høres ut som en enorm glede-kalkyle... Jeg vil tippe at hvis du er ekstremt sparsom kan du kanskje bygge for det dobbelte, men det tredobbelte er nok mer sannsynlig. Det må finnes en grunn til at ikke alle bor i husbåter, hvis det hadde kostet så lite som 300' å bygge en beboelig båt hadde nok våre havner vært stappfulle...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.