Hei
Vi skal bygge en attefallstilbygg på ca 3,5*4,3 meter.
Vi har en støpt plate fra tidligere:
Gårdsplass med betongplate, en europall med materialer, og en dekket gjenstand ved siden av et hus med mørk panel og vindu.

Denne skissen håper jeg viser litt hva vi vil oppnå:
Skjematisk tegning av en planlagt attefallstillbygging, viser høyder og eksisterende grunnmur med tre skift murstein i grønt.

Nå tenker jeg å mure, støpe og pusse grunnmuren selv. Det må nevnes at jeg har ganske begrenset erfaring i muring, og jeg kommer til å gjøre det alene. Kanskje kan familien hjelpe litt. På bildet av platen ser man den eksisterende grunnmuren som jeg selv har murt og pusset, så det er omtrent den erfaringen jeg støtter meg på.
Avstanden/høyden mellom platen og toppen på den eksisterende muren er ca 76 cm.

Nå har det oppstått et problem som må løses, nemlig at tre skift murmestein, 19*19*59, ender på ca 63 cm med mørtel ville jeg tro. Så jeg er ca 13 cm kort.

Hvordan ville dere løst murkronen oppå de tre skiftene murmestein?
Skisse som viser murverk og høydeforskjell på 13 cm mellom tre skift med mursten og planlagt plassering av bjelke.

Jeg ser for meg fire alternativer.

1) Bygge en form oppå de tre skiftene, med nøyaktig den høyden man vil ha, og støpe kronen i betong med armering ca 13 cm i ett sveip.
Fordel: høyden burde kunne bli nøyaktig.
Ulempe: tar tid å bygge formen. Det er en risiko at formen brister da det kommer til å gå med ca 40 sekker betong. Jeg har ingen "tombola", så jeg må blande ca 1 sekk i bøtte om gangen.
Skisse av attefallstillbyggnad med markert murkrone, 13 cm høy. Tekstboks beskriver utfordringer med å støpe murkrone i betong.

2) Bygge en form oppå de tre skiftene MEN bare for ca 1 meter av gangen til nøyaktig den høyden man vil ha, og støpe kronen i betong med armering i etapper.
Fordel: høyden burde kunne bli ganske nøyaktig, men litt forskyvning mellom de støpte betongblokkene, i høyden, kan jo oppstå.
Ulempe: tar tid å bygge og flytte formen. Selv om det kommer til å gå med ca 40 sekker betong har jeg ikke samme stress da jeg ikke har noen "tombola" da jeg må blande ca 1 sekk i bøtte om gangen. I motsetning til et helstøpt krone blir holdbarheten sannsynligvis litt dårligere.

3) Mure med halvblokk 9*19*59 opp til ca 72 cm og derpå bygge en form og støpe siste murkrone opp i ett sveip med armering ca 4 cm.
Fordel: høyden burde kunne bli nøyaktig, jeg burde også rekke å blande og støpe hele murkronen da det ikke er så mye betong, kanskje 15 sekker.
Ulempe: bare fire cm betong, kanskje kan bli spinkelt og sprøtt?

4) Kappe murblokk til ca 13 cm og mure siste skiftet, kapningssiden får ligge ned mot mørtelen.
Fordel: ikke noe styr med betong.
Ulempe: usikkerhet om avslutningen blir jevn og "nøyaktig" i høyden, spesielt når blokkene kappes. (Jeg pleier å kappe ved å kjøre med vinkelsliper et snitt og så slå til, men jeg har bare gjort det på 15*19*59 steiner, 19*19*59 er sikkert litt vanskeligere)

Ja, alle tips og forslag tas imot med takk.
Mvh
Fredrik

Akkurat nå ser det ut til å satse på alternativ 4.

Også jeg vurderer å bygge ut, omtrent samme forutsetninger som deg, men har ikke startet ennå. Jeg har vurdert, men har landet på alt.3. Da kan jeg justere mine feil og skjevheter i min muring. 4 cm betong med litt armering blir en veldig bra sammenholdende murkrone - synes jeg.
Mer erfarne kan gjerne fortelle hva de tenker.

• Liker
fredand44
  • Laddar…
Jeg synes at 1 cm fuge er passe når jeg murer Leca. Med alternativ 3 kommer du da opp i 70 cm og kan støpe en krone på 6 cm.
Jeg støpte en krone på 5-6 cm på vår lecagrunn og det har holdt veldig bra.
Formen lager du av hvilke som helst planker, det går på nulltid. Jeg ville likevel forsøkt å låne/leie en mikser slik at du får i betongen raskt.

• Liker
fredand44
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.