49.463 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
Absolutt! Fordi jeg ikke forstår noe som helst av hele tegningen, er det vanskelig for meg å velge ut 5 punkter som jeg tror vil hjelpe meg mest. Synes du at jeg skal opprette en helt ny tråd der jeg spør, eller skal jeg gjøre det her?T tgr_se skrev:
Se gjennom monteringsanvisninger på forskjellige produsenters nettsider. Isover har gode beskrivelser av ulike typekonstruksjoner med noen forklaringer. Men også andre produsenter som Planja, LK, etc har gode anvisninger og nedlastbare brosjyrer som man kan trekke en del konklusjoner fra hvis man forstår den underliggende fysikken.
Ulike bransjeorgan har skrifter med generelle regler, som for eksempel Sikker vann, som kan hjelpe til å forstå hvorfor man alltid gjør på en bestemt måte.
Ulike bransjeorgan har skrifter med generelle regler, som for eksempel Sikker vann, som kan hjelpe til å forstå hvorfor man alltid gjør på en bestemt måte.
Akkurat! Endelig noen som forstår meg! Jeg er veldig interessert i HVORFOR det er bygget som det er. Hvorfor har man dampsperre? Hvorfor har man en luftspalte? Kan man gjøre det på en annen måte? Hvorfor har man isolering akkurat der? Hjernen min bombarderer seg selv med disse spørsmålene når jeg ser en slik tegning. Hvordan synes du jeg kan lære meg det selv på beste måte? Er det ved å ta en eksempeltegning og begynne å finne ut av hva hver spesifik del har for hensikt og spørre her på forumet hvis jeg står fast? Det føles som om jeg i så fall vil måtte spamme med spørsmål ettersom jeg ikke finner så mye teoretisk info om det noe stedjoakim_j skrev:
Det viktigste spørsmålet å stille som ingeniør er "hvorfor?" i stedet for byggherres enklere "hva?". For eksempel på tegningen ovenfor: den som bygger undrer kanskje "hva er en dampsperre?", svaret blir "en plastfolie". Dermed kan man la seg nøye, men ingeniøren vil mer: hvorfor har man dampsperre? Kan man gjøre det på en annen måte? (Akkurat debatten om dampsperre er det skrevet i spalte opp og ned om her på forumet)
Og som sagt tenke gjennom selv, ikke la seg nøye med noens svar, uansett hvor skråsikkert det er. Bare fordi "alle" gjør noe trenger det ikke være riktig. Særlig innen bygg.
Det høres ut som en god begynnelse. Men man bør også huske på at mange standardløsninger nettopp er standard. Selvfølgelig kan man beregne luftbevegelser, damptrykk og duggpunkter for å avgjøre om det virkelig trengs en dampsperre eller luftspalte akkurat på den aktuelle kvadratmeteren vegg, men ved å bygge på samme måte hele tiden, slipper den avlønnede håndverkeren å klø seg i hodet og prøve å forstå detaljene på betalt arbeidstid.
Rått! Man kan absolutt lære seg ekstremt mye selv uten å måtte gå på skole, men også der finnes det grenser.R Robert-san01 skrev:Jeg er elingeniør. Alt som har med bygg har jeg lært meg selv så mye kan man lære seg selv uten å gå på skole. Jeg så på tegninger, lærte meg standarder og så på guider for å bygge i tre, betong osv.
Er ingen ekspert på bygg, men jeg har fått en bra forståelse av hvordan man bygger og kan forstå hvordan konstruksjoner er bygd opp.
Har du tips på hvordan jeg kan lære meg selv? Noen spesifikke guider hjalp deg å forstå?
Hvordan lærer man seg sånt da? Er praktisk erfaring av husbygging den eneste måten å få kunnskap om dette på? Jeg synes at det er veldig interessant og vil lære meg. Selv om det bare er litt.R Robert-san01 skrev:
Problemet med disse guidene og AMA blant annet er at de bare sier "slik skal du gjøre" men forklarer ikke hvorfor. Jeg som ingeniør er interessert i HVORFOR det skal bygges på den måten. Hvordan kan jeg få den kunnskapen? Skal jeg prøve å finne en eksempeltegning (som jeg sendte tidligere), og begynne å klure ut hva hver spesifikk del har som formål, og spørre her på forumet om jeg stopper opp? Det føles som at jeg da kommer til å måtte spamme forumet med spørsmål siden jeg hittil ikke har funnet noen guide, bok eller annen kilde som forklarer mer inngående om hvorfor det er bygget som det er. Alt jeg finner sier bare hvordan det skal bygges men forklarer ikke hvorfor. Eller så kanskje jeg leter på helt feil sted. Kom gjerne med tips på steder der jeg kan finne mer teoretiske forklaringeruseless skrev:
Det finnes masse å lese på nettet om f.eks. fuktproblematikk i ulike konstruksjoner. Ellers er, som sagt, Tre-guiden og Bygg-AMA gullgruver når det gjelder detaljløsninger. Men som vanlig gjelder det å granske en løsning og forsøke å forstå hvorfor man for eksempel har en luftspalte på et bestemt sted eller hvorfor man skal spikre plankene på en bestemt måte så de ikke sprekker.
Det er bare å se på så mange tegninger som mulig og forsøke å finne de røde trådene.
Ja, å spørre her pleier å gi mange gode svar. Dog må man kanskje lære seg å sile litt blant svarene ettersom det tross alt er et offentlig forum. Men jeg ville begynt med å google rett og slett. Ta utgangspunkt i "standardkonstruksjonen" og finn ut hva hver del er der for, f.eks. luftspalte, vindtett, dampsperre. Så kan man begynne å fundere over de ulike måtene å oppnå den effekten, eller om det i det hele tatt er nødvendig.B byggingenjören97 skrev:Akkurat! Endelig noen som forstår meg! Jeg er veldig interessert i HVORFOR det er bygd som det er. Hvorfor har man dampsperre? Hvorfor har man en luftspalte? Kan man gjøre det på en annen måte? Hvorfor har man isolering akkurat der? Hjernen min bombarderer seg selv med disse spørsmålene når jeg ser en slik tegning. Hvordan synes du jeg kan lære dette på best mulig måte? Er det gjennom å ta en eksempeltegning og begynne å finne ut hva hver spesifikk del har for hensikt og spørre her på forumet hvis jeg sitter fast? Det føles som om jeg i så fall vil måtte spamme med spørsmål siden jeg ikke finner så mye teoretisk info om det noe sted![]()
"Mitt" måte å angripe det på er å først prøve å forstå den underliggende fysikken, f.eks. kapillærkraft, duggpunkt osv. Men som med alt annet gjelder det å ikke grave seg for mye ned og lete etter det ultimate svaret, men å forstå hovedtrekkene. Så forstå hvilken effekt bygningselementet har på den fysiske prosessen (f.eks. dampsperre/duggpunkt, isolering/konveksjon). Så kan man se på typiske konstruksjoner fra ulike hustilbydere eller svneskt trä eller materialprodusenter.
Så begynner det "ekte ingeniørarbeidet", nemlig å fundere på "kan man gjøre dette på en bedre/enklere/mer effektiv måte". Slike ideer kan man passende kaste ball med her på forumet. Og selvfølgelig se på alternative løsninger som allerede finnes.
Men, jeg vil også slå et slag for sunt bondevett som man bare kan få av praktisk erfaring. Ellers fører det lett til grotesk overdimensjonering eller at man graver seg ned i ting som egentlig ikke spiller så stor rolle. Så praktisk erfaring klarer man seg ikke uten, om man vil våge seg på noe utover rene standardkonstruksjoner.
Du har nok ganske rett i det du sierB Bjober skrev:For å trekke en sammenligning:
Jeg tror du er en kommende musiker som prøver å bli rockemusiker ved å lese og skrive noter. Det er nok feil vei å gå.
Man begynner med å lytte til musikk, plukke på en gitar og herme, forsøke å få til samme lyd. Så langt, langt senere skriver man noter til det man har skapt.
Jeg tror at konstruktøren må se ferdige konstruksjoner. Sammenligne forskjellige konstruksjoner.
Prøve seg fram, lage modeller. Lese om den typen apparat du skal konstruere, hvordan skal den brukes, hva skal den tåle, hva pleier man å bruke for materiale, kan man slanke designet osv osv. Tegne mengder med klønete skisser.
Ha helhetsbilden først før man går inn i tegningens detaljer. Det gjelder både om man leser eller skriver konstruksjonstegning.
Eller så er du konstruksjonsblind!?
Absolutt ikke vondt ment, det må du ikke tro.
Men noen er ordblinde, andre vender på tall til tross for at de er fullt intelligente ellers.
Noen ser bare overflaten på en apparat, jeg er en sånn som ser alt i gjennomskjæring. Kan ofte ganske godt beskrive hvordan en apparat som jeg aldri har sett skrudd fra hverandre ser ut inni.
Hvilken farge eller form apparatet har kan jeg aldri si etterpå. Det er en av mine mange mangler.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 263 innlegg
Jeg pleier å ha lettest for å lære når jeg har et behov eller spesifikt problem som må løses. Da leser jeg meg opp og praktiserer etter hvert.
Min oppvekst var med en far som var elektriker og slepte hjem alt som "kunne være bra å ha," så jeg har skrudd og bygget ting siden jeg vokste opp. Litt så har det fortsatt, så jeg bygger det meste selv eller har konstruert/spesifisert det som skal gjøres. Akkurat nå er det basseng som bygges, og da har det blitt mange timer med å lese seg opp om bassenger og det som hører til.
Vi er alle forskjellige, så jeg kan ikke si at min måte er riktig for deg. Du får kjenne etter, og legg gjerne litt tid på å dra til en byggevarehandel og kjenn på forskjellige materialer. Bare det å få en følelse for materialer, verktøy, lim/skruer/maling osv. synes jeg er en god start.
Min oppvekst var med en far som var elektriker og slepte hjem alt som "kunne være bra å ha," så jeg har skrudd og bygget ting siden jeg vokste opp. Litt så har det fortsatt, så jeg bygger det meste selv eller har konstruert/spesifisert det som skal gjøres. Akkurat nå er det basseng som bygges, og da har det blitt mange timer med å lese seg opp om bassenger og det som hører til.
Vi er alle forskjellige, så jeg kan ikke si at min måte er riktig for deg. Du får kjenne etter, og legg gjerne litt tid på å dra til en byggevarehandel og kjenn på forskjellige materialer. Bare det å få en følelse for materialer, verktøy, lim/skruer/maling osv. synes jeg er en god start.
Har du virkelig sjekket på for eksempel treveiledningens konstruksjonseksempler? Jeg synes det finnes mye mer informasjon der enn bare tegninger som viser hvordan man 'skal' gjøre.B byggingenjören97 skrev:
Holder ikke denne informasjonen sammen med dine kunnskaper i fysikk for å forstå hvorfor man pleier å sette en fuktsperre og hvorfor man setter den der man gjør?

https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/arbetsanvisning_plastfolie.pdf
Sist redigert:
Okei! Takk så mye for det fantastiske tipset!joakim_j skrev:
Ja, å spørre her pleier å gi mange gode svar. Dog må man kanskje lære seg å sile litt blant svarene siden det tross alt er et offentlig forum. Men jeg ville begynt med å google rett og slett. Gå ut ifra "standardkonstruksjonen" og finn ut hva hver del er der for, f.eks. luftspalte, vindsperre dampbarriere. Deretter kan man begynne å fundere over de ulike måtene å oppnå den effekten på, eller om det overhodet er nødvendig.
"Min" måte å angripe det på er å først forsøke å forstå den underliggende fysikken, f.eks. kapillærkraft, duggpunkt osv. Men akkurat som med alt annet gjelder det å ikke gruble for mye og lete etter det ultimate svaret, men forstå hovedtrekkene. Så forstå hvilken effekt byggningselementet har på den fysiske prosessen (f.eks. dampbarriere/duggpunkt, isolering/konveksjon). Deretter kan man se på typkonstruksjoner fra ulike hustilverkere eller svensk tre eller materialtilverkere.
Så begynner det "ekte ingeniørarbeidet", dvs. fundere på "kan man gjøre dette på en bedre/enklere/mer effektiv måte". Slike ideer kan man passende kaste ut her på forumet. Og naturligvis se på alternative løsninger som allerede finnes.
Men, jeg vil også slå et slag for sunn fornuft som man bare kan få av praktisk erfaring. Ellers leder det lett til grotesk overdimensjonering eller at man grubler over ting som egentlig ikke spiller så stor rolle. Så praktisk erfaring klarer man seg ikke uten, hvis man vil våge seg på noe utover rene standardkonstruksjoner.
Jo men slik info er jo topp! Skal virkelig ta en titt!useless skrev:
Har du virkelig sett på f.eks. treveiledningens konstruksjonseksempler? Jeg synes det finnes mye mer informasjon der enn bare tegninger som viser hvordan man 'skal' gjøre det.
Holder ikke denne informasjonen sammen med dine kunnskaper i fysikk for å forstå hvorfor man pleier å sette en fuktsperre og hvorfor man setter den der man gjør?
[bilde]
Mange av de detaljene du tenker på ser ut til å handle om bygningens klimaskall, inngikk ikke den delen i bygging.-utdanningen? På Vei- og vannbygging leste vi en kurs hvor klimaskall og varme/ventilasjon inngikk og behandlet kuldebroer og fukttransport m.m. Nå husker jeg ikke hvor mange detaljer som vises i kurslitteraturen, men det er i hvert fall grunnen til at detaljene ser ut som de gjør (for å unngå problemer med fuktskader eller varmetap). Carl Hagentoft har jeg for meg skrev boken vi brukte, finnes også en bok "for allmennheten" i emnet som heter "Vandrende fukt, strålende varme - så fungerer hus" som kanskje kan være en god start. Bør gå an å låne på biblioteket.B byggingenjören97 skrev:Det er min oppfatning også. Jeg er en høyskoleingeniør med stor interesse for både å tegne/modellere og å regne. Høyskoleingeniører pleier som regel kalles konstruktører/byggingeniører mens sivilingeniører kalles beregningsingeniører eller sivilingeniører. Det er så ifølge min erfaringMen det er et helt annet diskusjonsemne
Jeg har også forstått det som at alle firmaer har sin egen mal. Har du tips på ting jeg kan studere/lære meg på egen hånd mens jeg leter etter jobb istedenfor å bare rulle på tomlene hjemme i sofaen?Så jeg i det minste er kjent med visse ting når jeg begynner å jobbe og for å imponere sjefen. Jeg synes det er kjempegøy og interessant, så liker ikke at jeg må vente på å få en jobb for å få forståelse for det. Jeg mener ikke at jeg vil lære meg det på samme nivå som en ingeniør med 10 års erfaring, men i det minste bli kjent med det og få noen forståelse for det. For nå kan jeg bokstavelig talt ingenting om k-tegninger. Jeg ser på eksisterende tegninger og forstår absolutt ingenting av hvorfor det er konstruert på den måten.
Jeg ville nok søkt etter en eller annen nettbasert kurs å ta, vanskelig å vise en fremtidig arbeidsgiver at du kan noe uten noe bevis, tenker jeg.