B
useless useless skrev:
Men da er det vel ikke selve tegneteknikken du er interessert i?
Eksakt. Det er ikke det jeg sikter til. Jeg sikter til teorien bak selve designen/tegningen. Ikke tegneteknikken i seg selv :)
 
fgo fgo skrev:
Nå hamnet jeg ikke som bygningskonstruktør så spesifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med. Men les tegninger og forstå helheten gjør mye. Forsøk å holde tankegangen i gang. Vær åpen for andre muligheter også. For eksempel arbeidsleder på byggefirma, videreutb osv. Det du har lært er grunnlaget og tankegangen som ingeniør.
Sånn i Coronatider kan du benytte sjansen til å ta en enkeltstående kurs i tegneteknikk og CAD. Jeg leste at det finnes en del fjernundervisningskurs i disse emnene når jeg googlet. Jeg vurderer selv CAD da det er lenge siden jeg jobbet med modellering og utarbeidelse av tegningsunderlag. Kursene arrangeres av universiteter og høgskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kursene ligger på rundt +- 10 poeng. Du får flere poeng, noe som er en merit.
 
B
J justusandersson skrev:
Av innlegg #20 forstår jeg at jeg har misforstått tråden. Det handler altså ikke om tegneteknikk men om husbygging. Det interessante spørsmålet er hvem som eier designen? Før var dette et typisk arkitektområde. To tredjedeler av alle ansatte på et arkitektkontor var bygningsingeniører. Konstruktørens ansvar var begrenset til å dimensjonere de ulike elementene. (Selvfølgelig var stilasdesignen et felles ansvar) I takt med at arkitekters tekniske kompetanse har minket (dog ikke entydig) har grenseoppgangen mellom arkitekt og konstruktør endret seg. En god måte å studere husbygging på er å lese om eldre (ikke historiske) byggemetoder.
Akkurat! Jeg er interessert i teorien/byggfysikken bak selve tegningen/designet :) Hvor kan jeg lese det? All litteratur jeg finner innen emneområdet viser bare hvordan ting ser ut. Ingen forklarer teorien bak det.
 
B byggingenjören97 skrev:
Hvorfor er isolasjon akkurat der for eksempel? Hvorfor har man luftspalte på den måten? Hva gjør alle de andre delene og hvorfor er det designet på akkurat den måten? Bygningsfysikken bak tegningen rett og slett :) Hvordan lærer man det?
Burde det ikke være akkurat det man lærer seg på byggingeniørutdanningen? :thinking:
Er du sikker på at du gikk på riktig kurs?
 
B
joakim_j joakim_j skrev:
Jeg tror at du kan lære deg ved å lese tegningene. Jaha, du ser på dem og "forstår ikke en dritt". Finn ut av det da! Det er det man har ingeniører til. Spør her på forumet, les på nettet, sammenlign ulike konstruksjoner og legg merke til hva som er likt og hva som er annerledes. Tenk over hvorfor det er gjort som det er gjort.

Interessant nok har jeg nesten nøyaktig motsatt problem. Jeg har en grei teoretisk bakgrunn (siv.ing. teknisk fysikk) så jeg synes at jeg kan forstå det fysiske ganske raskt. Men jeg mangler den formelle kvalifikasjonen for å kunne ta en jobb som bygningsingeniør, noe jeg egentlig er ganske lysten på ellers.
Jo jeg prøver men det er vanskelig. Det er typ som å lære et språk. Hundre forskjellige komponenter for hundre forskjellige formål for hundre forskjellige situasjoner og omstendigheter. Startet tråden for å se om det finnes en "beste" måte å lære seg på. Typ om det fantes noen litteratur eller liknende som forklarer det meste.
 
B byggingenjören97 skrev:
Har du tips på noe jeg kan lære meg litt av eller i det minste prøve å bli kjent med før jeg får den første jobben som nyutdannet? Jeg synes at k-tegninger er veldig interessante, men akkurat nå forstår jeg ingenting av det. Liker ikke tanken på at jeg må vente på å begynne å jobbe for å kunne få noen forståelse for det i det hele tatt :D Jeg var nylig på et jobbintervju for et bittelite firma der de vil ansette noen som kan komme i gang raskt med å lage detaljtegninger. Så jeg er redd for at jeg kommer til å sitte der og ikke fatte en dritt fra dag én om jeg får jobben. De forventer sikkert ikke at jeg skal være Einstein med en gang, men jeg vil likevel forebygge en hakkete start så mye som mulig, siden det sikkert kommer til å være litt høyere ansvar på mine skuldre når det er et lite nystartet firma.
Det du trenger er praktisk erfaring med husbygging.
Litt typisk for sivilingeniører, man lærer seg masse teori og tror at mer studier kan erstatte praktisk erfaring.
Jeg hevder en akademisk grad kun er et bevis på at man kan tilegne seg teoretisk kunnskap.
Erfaring og kompetanse samler man derimot på seg gjennom å utøve sin kunnskap, lære av andre mer erfarne og lære av de feil man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting som skal bygges av mennesker, også ha en praktisk utdanning/praksis for å få forståelse for hva man konstruerer.
 
  • Liker
Ingenjören og 5 andre
  • Laddar…
B
M MetteKson skrev:
Så her i Coronatider kan du passe på å ta en enkeltstående kurs i tegneteknikk og CAD. Jeg leste at det finnes en del nettkurs i disse emnene når jeg googlet. Jeg vurderer selv CAD da det var lenge siden jeg arbeidet med modellering og utarbeiding av tegningsunderlag. Kursene arrangeres av universiteter og høyskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kursene ligger på rundt +- 10 studiepoeng. Du får flere studiepoeng, hvilket er en merit.
Jeg er ikke interessert i tegneteknikk. Det kan jeg allerede og det er blant det letteste å lære seg på universitetet. I denne tråden sikter jeg på selve teorien bak tegningene/designen. Altså ikke tegneteknikken, men fysikken bak tegningen.
 
Sist redigert:
B
useless useless skrev:
Burde det ikke være nettopp det man lærer seg på byggingeniørutdanningen? :thinking:
Er du sikker på at du tok de riktige kursene?
Nei, det gjør man ikke. Jeg gikk retningen husbygging på Chalmers høyskole og vi lærte oss ikke noe av dette. Jeg skulle ønske vi gjorde det, men det gjorde vi ikke :( Alle eksisterende byggingeniører i dag som har studert på Chalmers har det jo kjempebra i arbeidslivet, så det ble tydeligvis ikke noe problem.
 
B
GoC GoC skrev:
Det du trenger er praktisk erfaring med husbygging.
Litt typisk for sivilingeniører, man lærer masse teori og tror at mer studier kan erstatte den praktiske erfaringen.
Jeg hevder en akademisk grad kun er et bevis på at man kan tilegne seg teoretisk kunnskap.
Erfaring og kompetanse samler man derimot på seg gjennom å utøve sin kunnskap, lære av andre mer erfarne og lære av de feil man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting som skal bygges av mennesker, også ha en praktisk utdannelse/praksis for å få forståelse for hva man konstruerer.
Jeg er helt enig med deg! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo bra i arbeidslivet i dag så det ble tydeligvis ingen problemer for dem. Men jeg er enig i at det hadde hjulpet utrolig mye mer praktisk kunnskap! (y) Men nå har jeg ikke det :( Har du tips om noe jeg kan gjøre for å få noe kunnskap overhodet enn å bare være maktesløs og rulle tommeltotter til jeg får en jobb?
 
Det er bare å akseptere at man er supergrønn. Nyt at du har mer erfarent folk å forhøre. Så her 5 år etter eksamen (dog annet yrke) er jeg fortsatt forvirret, men spørsmålene mangler svar eller er mye mer situasjonsavhengige.
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
Begynn med å tegne et helt vanlig hus, antar at du kanskje har fortsatt noen av studentlisensene dine? På träguiden finnes det mye å hente. Beregn U-verdier for å kunne bestemme vegg og tak tykkelser. Les også litt om fuktprosjektering, det finnes en del om dette på nettet. Ulike grunnleggingsteknikker kan også være bra å ha oversikt over. Hvis du gikk på Chalmers kanskje du fortsatt bor i Gbg, da er jo alltid pelefundamentering et must å ha oversikt over.
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
B byggingenjören97 skrev:
Jo jeg prøver, men det er vanskelig. Det er typ som å lære et språk. Hundre forskjellige komponenter for hundre forskjellige formål i hundre forskjellige situasjoner og omstendigheter. Startet tråden for å se om det finnes en "beste" måte å lære på. Typ om det finnes noen litteratur eller lignende som forklarer det meste.
Jo, det er klart at det er vanskelig, ellers ville alle gjort det :) Finnes masse litteratur, men tiden for det var vel på skolen...

Jeg ville startet slik. Finn en k-tegning (detalj) du vil forstå. Tenk over hva de forskjellige delene gjør, hva formålet er og hvordan de samvarierer. Når du føler at det er noe som bare føles mystisk, spør her på forumet!

En annen morsom greie er å sjekke opp en av de hete debattene (dampsperre vs dampbrems, isodrän under kjellergulv eller ikke, luftspalte under rupanel eller ikke) og les gjennom argumentene og forsøk å danne deg en egen oppfatning. Ikke anta at noen "har fasiten" men tenk gjennom det selv!
 
B byggingenjören97 skrev:
Jeg er helt enig med deg! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo bra i arbeidslivet i dag, så det ble tydeligvis ingen problemer for dem. Men jeg er enig i at det hadde hjulpet med mye mer praktisk kunnskap! (y) Men nå har jeg ikke det :( Har du tips på noe jeg kan gjøre for å få noen kunnskap i det hele tatt enn å bare være maktesløs og snurre på tommeltottene til jeg får en jobb?
Du får skaffe deg en god kikkert og gå ut og studere byggeplasser med nybygg.
Det handler om å som konstruktør kunne kombinere kunnskapen om hvordan noe bygges med hvordan man beregner styrken og designer konstruksjonen.
Nå jobber jeg innen vegprosjektering, men det er det samme der. Man trenger å få erfaring fra annet enn de teoretiske studiene, helst være med på et veibygg og få både materiale- og maskinforståelse samt i hvilken rekkefølge den ferdige veien bygges.
Du kan vel se på interessante YouTube-klipp og filmer om husbygging.
 
B byggingenjören97 skrev:
Jeg er ikke interessert i tegneteknikk. Det kan jeg allerede, og det er blant det letteste å lære på universitetet. I denne tråden sikter jeg på selve teorien bak tegningene/designen. Altså ikke tegneteknikk men fysikken bak tegningen.
Ok, da forstod jeg spørsmålet ditt feil.
 
Hva studerte du for retning siste året?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.