49.445 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
Sånn i Coronatider kan du benytte sjansen til å ta en enkeltstående kurs i tegneteknikk og CAD. Jeg leste at det finnes en del fjernundervisningskurs i disse emnene når jeg googlet. Jeg vurderer selv CAD da det er lenge siden jeg jobbet med modellering og utarbeidelse av tegningsunderlag. Kursene arrangeres av universiteter og høgskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kursene ligger på rundt +- 10 poeng. Du får flere poeng, noe som er en merit.fgo skrev:
Nå hamnet jeg ikke som bygningskonstruktør så spesifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med. Men les tegninger og forstå helheten gjør mye. Forsøk å holde tankegangen i gang. Vær åpen for andre muligheter også. For eksempel arbeidsleder på byggefirma, videreutb osv. Det du har lært er grunnlaget og tankegangen som ingeniør.
Akkurat! Jeg er interessert i teorien/byggfysikken bak selve tegningen/designetJ justusandersson skrev:Av innlegg #20 forstår jeg at jeg har misforstått tråden. Det handler altså ikke om tegneteknikk men om husbygging. Det interessante spørsmålet er hvem som eier designen? Før var dette et typisk arkitektområde. To tredjedeler av alle ansatte på et arkitektkontor var bygningsingeniører. Konstruktørens ansvar var begrenset til å dimensjonere de ulike elementene. (Selvfølgelig var stilasdesignen et felles ansvar) I takt med at arkitekters tekniske kompetanse har minket (dog ikke entydig) har grenseoppgangen mellom arkitekt og konstruktør endret seg. En god måte å studere husbygging på er å lese om eldre (ikke historiske) byggemetoder.
Burde det ikke være akkurat det man lærer seg på byggingeniørutdanningen?B byggingenjören97 skrev:
Er du sikker på at du gikk på riktig kurs?
Jo jeg prøver men det er vanskelig. Det er typ som å lære et språk. Hundre forskjellige komponenter for hundre forskjellige formål for hundre forskjellige situasjoner og omstendigheter. Startet tråden for å se om det finnes en "beste" måte å lære seg på. Typ om det fantes noen litteratur eller liknende som forklarer det meste.joakim_j skrev:
Jeg tror at du kan lære deg ved å lese tegningene. Jaha, du ser på dem og "forstår ikke en dritt". Finn ut av det da! Det er det man har ingeniører til. Spør her på forumet, les på nettet, sammenlign ulike konstruksjoner og legg merke til hva som er likt og hva som er annerledes. Tenk over hvorfor det er gjort som det er gjort.
Interessant nok har jeg nesten nøyaktig motsatt problem. Jeg har en grei teoretisk bakgrunn (siv.ing. teknisk fysikk) så jeg synes at jeg kan forstå det fysiske ganske raskt. Men jeg mangler den formelle kvalifikasjonen for å kunne ta en jobb som bygningsingeniør, noe jeg egentlig er ganske lysten på ellers.
Det du trenger er praktisk erfaring med husbygging.B byggingenjören97 skrev:Har du tips på noe jeg kan lære meg litt av eller i det minste prøve å bli kjent med før jeg får den første jobben som nyutdannet? Jeg synes at k-tegninger er veldig interessante, men akkurat nå forstår jeg ingenting av det. Liker ikke tanken på at jeg må vente på å begynne å jobbe for å kunne få noen forståelse for det i det hele tattJeg var nylig på et jobbintervju for et bittelite firma der de vil ansette noen som kan komme i gang raskt med å lage detaljtegninger. Så jeg er redd for at jeg kommer til å sitte der og ikke fatte en dritt fra dag én om jeg får jobben. De forventer sikkert ikke at jeg skal være Einstein med en gang, men jeg vil likevel forebygge en hakkete start så mye som mulig, siden det sikkert kommer til å være litt høyere ansvar på mine skuldre når det er et lite nystartet firma.
Litt typisk for sivilingeniører, man lærer seg masse teori og tror at mer studier kan erstatte praktisk erfaring.
Jeg hevder en akademisk grad kun er et bevis på at man kan tilegne seg teoretisk kunnskap.
Erfaring og kompetanse samler man derimot på seg gjennom å utøve sin kunnskap, lære av andre mer erfarne og lære av de feil man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting som skal bygges av mennesker, også ha en praktisk utdanning/praksis for å få forståelse for hva man konstruerer.
Jeg er ikke interessert i tegneteknikk. Det kan jeg allerede og det er blant det letteste å lære seg på universitetet. I denne tråden sikter jeg på selve teorien bak tegningene/designen. Altså ikke tegneteknikken, men fysikken bak tegningen.M MetteKson skrev:Så her i Coronatider kan du passe på å ta en enkeltstående kurs i tegneteknikk og CAD. Jeg leste at det finnes en del nettkurs i disse emnene når jeg googlet. Jeg vurderer selv CAD da det var lenge siden jeg arbeidet med modellering og utarbeiding av tegningsunderlag. Kursene arrangeres av universiteter og høyskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kursene ligger på rundt +- 10 studiepoeng. Du får flere studiepoeng, hvilket er en merit.
Sist redigert:
Nei, det gjør man ikke. Jeg gikk retningen husbygging på Chalmers høyskole og vi lærte oss ikke noe av dette. Jeg skulle ønske vi gjorde det, men det gjorde vi ikkeuseless skrev:
Jeg er helt enig med deg! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo bra i arbeidslivet i dag så det ble tydeligvis ingen problemer for dem. Men jeg er enig i at det hadde hjulpet utrolig mye mer praktisk kunnskap!GoC skrev:
Det du trenger er praktisk erfaring med husbygging.
Litt typisk for sivilingeniører, man lærer masse teori og tror at mer studier kan erstatte den praktiske erfaringen.
Jeg hevder en akademisk grad kun er et bevis på at man kan tilegne seg teoretisk kunnskap.
Erfaring og kompetanse samler man derimot på seg gjennom å utøve sin kunnskap, lære av andre mer erfarne og lære av de feil man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting som skal bygges av mennesker, også ha en praktisk utdannelse/praksis for å få forståelse for hva man konstruerer.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Begynn med å tegne et helt vanlig hus, antar at du kanskje har fortsatt noen av studentlisensene dine? På träguiden finnes det mye å hente. Beregn U-verdier for å kunne bestemme vegg og tak tykkelser. Les også litt om fuktprosjektering, det finnes en del om dette på nettet. Ulike grunnleggingsteknikker kan også være bra å ha oversikt over. Hvis du gikk på Chalmers kanskje du fortsatt bor i Gbg, da er jo alltid pelefundamentering et must å ha oversikt over.
Jo, det er klart at det er vanskelig, ellers ville alle gjort detB byggingenjören97 skrev:Jo jeg prøver, men det er vanskelig. Det er typ som å lære et språk. Hundre forskjellige komponenter for hundre forskjellige formål i hundre forskjellige situasjoner og omstendigheter. Startet tråden for å se om det finnes en "beste" måte å lære på. Typ om det finnes noen litteratur eller lignende som forklarer det meste.
Jeg ville startet slik. Finn en k-tegning (detalj) du vil forstå. Tenk over hva de forskjellige delene gjør, hva formålet er og hvordan de samvarierer. Når du føler at det er noe som bare føles mystisk, spør her på forumet!
En annen morsom greie er å sjekke opp en av de hete debattene (dampsperre vs dampbrems, isodrän under kjellergulv eller ikke, luftspalte under rupanel eller ikke) og les gjennom argumentene og forsøk å danne deg en egen oppfatning. Ikke anta at noen "har fasiten" men tenk gjennom det selv!
Du får skaffe deg en god kikkert og gå ut og studere byggeplasser med nybygg.B byggingenjören97 skrev:Jeg er helt enig med deg! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo bra i arbeidslivet i dag, så det ble tydeligvis ingen problemer for dem. Men jeg er enig i at det hadde hjulpet med mye mer praktisk kunnskap!Men nå har jeg ikke det
Har du tips på noe jeg kan gjøre for å få noen kunnskap i det hele tatt enn å bare være maktesløs og snurre på tommeltottene til jeg får en jobb?
Det handler om å som konstruktør kunne kombinere kunnskapen om hvordan noe bygges med hvordan man beregner styrken og designer konstruksjonen.
Nå jobber jeg innen vegprosjektering, men det er det samme der. Man trenger å få erfaring fra annet enn de teoretiske studiene, helst være med på et veibygg og få både materiale- og maskinforståelse samt i hvilken rekkefølge den ferdige veien bygges.
Du kan vel se på interessante YouTube-klipp og filmer om husbygging.
Ok, da forstod jeg spørsmålet ditt feil.B byggingenjören97 skrev:
Hva studerte du for retning siste året?