49.445 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
Vi lærte oss alt dette allerede på Chalmers og jeg syntes at det var skikkelig gøyB bossespecial skrev:Begynn med å tegne et helt vanlig hus, antar at du kanskje har noen av dine studentlisenser igjen? På träguiden finnes det mye å hente. Regn på U-verdier for å kunne bestemme vegg og tak tykkelser. Les også litt om fuktprosjektering, det finnes en del om dette på nettet. Forskjellige grunnleggingsteknikker kan også være bra å ha oversikt over. Om du gikk på Chalmers kanskje du fortsatt bor i Gbg, da er jo alltid pælefundamentering et must å ha kontroll på.
Takk for tipset! Det skal jeg gjøre!joakim_j skrev:
Jo, det er klart at det er vanskelig, ellers ville alle gjøre detFinnes masse litteratur, men tiden for det var vel på skolen...
Jeg ville begynne slik. Finn en k-tegning (detalj) du vil forstå. Tenk over hva de ulike delene gjør, hva hensikten er og hvordan de samvirker. Når du kjenner at det er noe som bare føles mystisk, spør her på forumet!
En annen morsom greie er å sjekke opp en av de hete debattene (dampsperre vs dampbrems, isodrän under kjellergulv eller ikke, luftspalte under rupanel eller ikke) og les gjennom argumentene og forsøk å danne deg en egen oppfatning. Utgå ikke fra at noen "har fasit" men tenk gjennom det selv!
Om du legger sammen kunnskapen du har fått de siste årene, så bør du nok forstå hvorfor veggen ser ut som den gjør.B byggingenjören97 skrev:Det er det jeg gjør for øyeblikket. Jeg ser på tegninger, men jeg skjønner ikke noe. Hvordan skal jeg få forståelse for hvorfor det er konstruert som det er? Er det bare gjennom jobben jeg kan få den forståelsen? Er jeg virkelig så maktesløs at jeg rett og slett bare må sitte og tvinne tomler i sofaen inntil jeg får en jobb der jeg lærer det?
Regn på dampmotstand, isolering osv.
Etter det så regner du på laster.
Da får du nok en forståelse for hvorfor veggen er som den er.
Noe som er veldig nyttig har jeg erfart er å forstå alle disipliner som er delaktige. Hvorfor går kanaler, rør og stiger der.
Alt kan optimaliseres til det uendelige når man tegner, men gjør det så stor forskjell ute på stedet?
Når du først kommer til en bedrift, vil alt løsne. Jeg lover!
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Prosjektering er en iterativ prosess, desto mer komplekst bygg man har desto flere ganger må man gå tilbake og justere. Det er alltid bra å begynne med å tegne hvordan det ser ut i underkant og overkant på veggen, da har man nesten løst det meste i huset. Hva som skjer midt på veggen er ikke så interessant. Men for å prøve å svare litt forenklet, ville jeg begynt med å finne frem minste isolasjonstykkelse som kreves, hente frem grunnen, bjelkelaget, taket og så knytte alt sammen i de nevnte detaljene.B byggingenjören97 skrev:Vi lærte oss alt dette allerede på Chalmers, og jeg syntes det var dritgøyAlt fra hvordan man beregner varme- og fuktstrøm gjennom vegger til ulike fundamenteringsteknikker og mye annet. Men alt er bare teori. Jeg er nå interessert i hvordan man anvender kunnskapene praktisk. Altså hvordan man faktisk konstruerer en f.eks. en vegg. Hva trenger den å bestå av og hvorfor? Om jeg sa til deg å gi meg en detaljtegning på ytterveggen for en villa. Hvordan ville din fremgangsmåte være?
![]()
Beregningene tar meg bare så langt. Det er ikke nok for å forstå hele designen. Kanskje bare 5% av den. Se på denne tegningen nedenfor for eksempel. Hvordan skal man gå fram for å forstå dette?fgo skrev:
Om du legger sammen kunnskapen du har fått de siste årene så bør du nok forstå hvorfor veggen ser ut som den gjør.
Regn på dampmotstand, isolasjon osv
Etter det så beregner du laster.
Da får du nok en oppfatning om hvorfor veggen er ut som den gjør.
Noe som er veldig nyttig har jeg erfart er å forstå samtlige disipliner som er delaktige. Hvorfor går kanaler, rør og leidere der.
Alt kan optimaliseres til det uendelige når man tegner, men gjør det så stor forskjell ute på stedet?
Når du først kommer til noe firma kommer alt til å løsne. Jeg lover!
Om vi ser bort fra studier og det teoretiske, hvordan ser livet ditt ut? Har du bygget lego, hytter eller reparert biler? Har du noen praktisk hobby? Hvis et apparat går i stykker, skrur du det fra hverandre for å se hvordan det ser ut inni, selv om du bare skal kaste det. Jeg synes egentlig at det finnes mengder med info om hvorfor ting er konstruert på en bestemt måte. Byggevarehandlene har mengder med brosjyrer der materialprodusentene viser hvordan deres produkter skal brukes i en konstruksjon. Jeg har bygget alt jeg eier på sådan info. Tror aldri jeg har snakket med en håndverker egentlig. De gangene jeg har prøvd har jeg raskt lukket ørene når jeg har merket at de ikke jobber som produktleverandøren foreskriver
. Kanskje du leter info på feil sted?
Kan du ikke ringe inn fem punkter på tegningen som du ikke forstår og gi disse nummer så kanskje vi kan finne ut noen svar sammen i tråden.B byggingenjören97 skrev:
Den viktigaste frågan att ställa som ingenjör är "varför?" istället för byggarens enklare "vad?". Tex på ritningen ovan: den som bygger kanske undrar "vad är ångspärr?", svaret blir "en plastfolie". Därmed kan man låta sig nöja, men ingenjören vill mer: varför har man ångspärr? Kan man göra på något annat sätt? (Just debatten om ångspärr har det skrivits spaltkilometer om här på forumet)B byggingenjören97 skrev:
Och som sagt tänka igenom själv, inte låta sig nöjas med någons svar, oavsett hur tvärsäkert det är. Bara för att "alla" gör något behöver det inte vara rätt. I synnerhet inom bygg.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 263 innlegg
Jag är elingenjör. Allt som har med bygg har jag lärt mig själv så mycket kan man lära sig själv utan att gå i skola. Jag tittade på ritningar, lärde mig standarder och tittade på guider för att bygga i trä, betong osv.B byggingenjören97 skrev:
Är ingen expert på bygg, men jag har fått en bra uppfattning om hur man bygger och kan förstå hur konstruktioner är uppbyggda.
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 263 innlegg
Bra tegning! Det kjedelige svaret er at hvis man kan litt om hvordan man bygger et hus så kan man lese den tegningen. Den viser og forklarer nøyaktig hvordan vegger mm skal være bygget opp.B byggingenjören97 skrev:
Det finnes masse å lese på nettet om fuktproblematikk i ulike konstruksjoner. Ellers er, som sagt, Träguiden og Bygg-AMA gullgruver når det gjelder detaljløsninger. Men som vanlig gjelder det å undersøke en løsning og prøve å forstå hvorfor man for eksempel har en luftspalte på et bestemt sted eller hvorfor man skal spikre bordene på en bestemt måte så de ikke sprekker.
Det er bare å se på så mange tegninger som mulig og prøve å finne de røde trådene.
Det er bare å se på så mange tegninger som mulig og prøve å finne de røde trådene.
For å dra en liknelse:
Jeg tror du er en kommende musiker som prøver å bli rockmusiker ved å lese og skrive noter. Det er nok feil vei å gå.
Man begynner med å lytte til musikk, tukle med en gitar og herme, forsøke å få til samme lyd. Så, lenge, lenge senere, skriver man noter til det man har skapt.
Jeg tror at konstruktøren må se ferdige konstruksjoner. Sammenligne ulike konstruksjoner.
Prøve seg frem, lage modeller. Lese om den typen av apparat du skal konstruere, hvordan skal den brukes, hva skal den tåle, hva pleier man å bruke av materiale, kan man slanke designet osv osv. Tegne mengder med kludrete skisser.
Ha helhetsbildet først før man går inn i tegningens detaljer. Det gjelder både hvis man leser eller skriver konstruksjonstegning.
Eller så er du konstruksjonsblind!?
Absolutt ikke noe ille ment, det må du ikke tro.
Men noen er ordblinde, andre bytter om på tall selv om de er fullt intelligente ellers.
Noen ser bare overflaten på en apparat, jeg er en sånn som ser alt i gjennomsnitt. Kan ofte ganske bra beskrive hvordan en apparat som jeg aldri har sett skrudd fra hverandre ser ut inni.
Hvilken farge eller form apparatet har kan jeg aldri si etterpå. Det er en av mine mange brister.
Jeg tror du er en kommende musiker som prøver å bli rockmusiker ved å lese og skrive noter. Det er nok feil vei å gå.
Man begynner med å lytte til musikk, tukle med en gitar og herme, forsøke å få til samme lyd. Så, lenge, lenge senere, skriver man noter til det man har skapt.
Jeg tror at konstruktøren må se ferdige konstruksjoner. Sammenligne ulike konstruksjoner.
Prøve seg frem, lage modeller. Lese om den typen av apparat du skal konstruere, hvordan skal den brukes, hva skal den tåle, hva pleier man å bruke av materiale, kan man slanke designet osv osv. Tegne mengder med kludrete skisser.
Ha helhetsbildet først før man går inn i tegningens detaljer. Det gjelder både hvis man leser eller skriver konstruksjonstegning.
Eller så er du konstruksjonsblind!?
Absolutt ikke noe ille ment, det må du ikke tro.
Men noen er ordblinde, andre bytter om på tall selv om de er fullt intelligente ellers.
Noen ser bare overflaten på en apparat, jeg er en sånn som ser alt i gjennomsnitt. Kan ofte ganske bra beskrive hvordan en apparat som jeg aldri har sett skrudd fra hverandre ser ut inni.
Hvilken farge eller form apparatet har kan jeg aldri si etterpå. Det er en av mine mange brister.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mye innenfor husbygningsområdet er tradisjon. Ingen løsninger utformes fra bunnen på teoretiske grunnlag. Utviklingen går deretter ofte skrittvis fremover. Å gå fra plankestamme til reisverkstamme rundt 1950 innen småhusbygging er et eksempel. Energikrisen på 70-tallet som førte til sterkt økte isolasjonskrav er et annet. Fortsatt har jeg stor nytte av håndboken Bygg fra 60-tallet når det gjelder å få forklaringer til ulike løsninger. Del 6 om Husbyggingsteknikk kan være passende i ditt tilfelle. Deretter, som flere har påpekt, er det ingenting som slår egen byggepraksis.
Jeg har aldri hatt noen praktisk hobby. Aldri vært interessert i det. Det kan fullkomment stemme at jeg leter på feil sted. Det er derfor jeg opprettet denne tråden for å få retningerB Bjober skrev:Om vi ser bort fra studier og det teoretiske, hvordan ser ditt liv ut? Har du bygget lego, hytter eller rustreparert biler? Har du noen praktisk hobby? Hvis en apparat går i stykker, skrur du den fra hverandre for å se hvordan den ser ut inni selv om du bare skal kaste den? Jeg synes egentlig at det finnes mengder med info om hvorfor ting er konstruert på en bestemt måte. Byggevarehusene har mengder med brosjyrer der materialprodusentene viser hvordan deres produkter skal brukes i en konstruksjon. Jeg har bygget alt jeg eier på sånn info. Tror aldri jeg har snakket med en håndverker egentlig. De gangene jeg har prøvd, har jeg raskt lukket ørene når jeg har merket at de ikke jobber som produktleverandøren foreskriver. Kanskje du leter etter info på feil sted?

