Hei! Er det noen som har tips om hvordan man kan bore et 22 mm hull gjennom veggen uten at boret suger opp isolasjonen og blir som en ball på boret? Veggen er panel-luftspalte-vindfolie-195+45+45mm. isolasjon+osb+gips. Liten latterlig problemstilling, men da jeg boret ventilhull med en hullsag, kunne jeg stikke inn armen og få ut dritten! Men her med 22 mm hull! Hvordan gjør man det? Det er vel ikke første gangen noen setter opp en utelampe! Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver her!

Brukte sentrumsbor når vi laget hull til markissesnoren, gikk fint. Ville imidlertid satse på 18 eller 20mm og legge fleksirør mellom koblingsboks og armatur

kanonvallen kanonvallen skrev:
Brukte sentrumsbor når vi tok opp hull for markissnøret, gikk finfint. Ville imidlertid satse på 18 eller 20mm og trekke fleksrør mellom koblingsboks og armatur
Ja,jeg skal trekke et rør gjennom veggen. Problemet som jeg har er at når jeg borer "suger" boret opp en masse isolasjon, slik at det blir som en "ball" på boret! Når jeg boret for ventilene så klarte jeg å få ut "ballen" gjennom det store hullet for ventilen.

Beste svar

G Grumsgrums skrev:
Hei! Noen som har tips om hvordan man skal bore et 22mm hull gjennom veggen uten at boret suger opp isolasjonen og blir som en ball på boret?
Fullstendig utestet, men hvis du finner et rør med innerdiameter rundt 22 mm, så kanskje du kan bore et noe større hull fra "passende" side, lirke/presse røret gjennom isolasjonen til den andre siden og deretter bore den siste biten "inni" røret med 22 mm.

• Liker
Grumsgrums
  • Laddar…
G Grumsgrums skrev:
Ja, jeg skal dra et rør gjennom veggen. Problemet som jeg har er at når jeg borer "suger" boret opp en masse isolering, slik at det blir som en "ball" på boret! Når jeg boret for ventilene så klarte jeg å få ut "ballen" gjennom det store hullet for ventilen.
Er det et stort problem at det kommer ut litt isolering? Kan jo knapt være så mye. Jeg hadde bare kjørt på med sentrumsbor :)

• Liker
Ulltand og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har boret flere hull gjennom isolert fasade uten at isolasjonen har snurret seg opp til en ball. Jeg tror ikke det problemet finnes.

• Liker
surris og 3 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg har boret flere hull gjennom isolert fasade uten at isolasjonen har snurret seg opp til en bor. Jeg tror ikke det problemet finnes.
Nei, det var slik jeg tenkte...

useless useless skrev:
Jeg har boret flere hull gjennom isolert fasade uten at isolasjonen har snurret opp seg til en ball. Jeg tror ikke det problemet finnes.
Ok! Finnes ikke problemet så trenger du ikke svare. Min jævla isolasjon ble som en ball rundt boret iallfall!!

Ok. Da har jeg lært noe nytt.

Takk for alle "tipps"! Avslutter og gjør som Alfredo tippsade mej om!

J
G Grumsgrums skrev:
Ok!Finns inte problemet så behöver du inte svara.Min jävla isolering blev som en boll runt borret iallafall!!
forskjell på hullsag og bor kanskje? Har heller ikke hatt "ballproblemet" ved boring i isolasjon...

G Grumsgrums skrev:
Takk for alle "tipps"! Avsluttarog gjør som Alfredo tippset meg om!
Sorry, kanskje sent svar men...
Hvorfor så stort hull?
Skal ikke hullet bare være for at du skal kunne stikke ut en elkabel med kanskje 8 mm diameter til lampen?

• Liker
BengtH
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sorry, kanskje sent svar men...
Hvorfor så stort hull?
Skal ikke hullet bare være for at du skal kunne stikke ut en el-kabel med kanskje 8 mm diameter til lampen?
Blir jo samme problem uavhengig av diameter! Fant et svar på et annet forum-el. Som funket! Bor bare gjennom platene så trykk gjennom isolasjonen uten å bore! Så bor gjennom panelet! Funket!! Vil ha et vp-rør gjennom veggen!

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.