3.494 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Hull til utelampe gjennom fasade og isolasjon??
Hei! Er det noen som har tips om hvordan man kan bore et 22 mm hull gjennom veggen uten at boret suger opp isolasjonen og blir som en ball på boret? Veggen er panel-luftspalte-vindfolie-195+45+45mm. isolasjon+osb+gips. Liten latterlig problemstilling, men da jeg boret ventilhull med en hullsag, kunne jeg stikke inn armen og få ut dritten! Men her med 22 mm hull! Hvordan gjør man det? Det er vel ikke første gangen noen setter opp en utelampe! Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver her!
Renoveringsnybegynner
· Uppsala Län
· 57 innlegg
Brukte sentrumsbor når vi laget hull til markissesnoren, gikk fint. Ville imidlertid satse på 18 eller 20mm og legge fleksirør mellom koblingsboks og armatur
Ja,jeg skal trekke et rør gjennom veggen. Problemet som jeg har er at når jeg borer "suger" boret opp en masse isolasjon, slik at det blir som en "ball" på boret! Når jeg boret for ventilene så klarte jeg å få ut "ballen" gjennom det store hullet for ventilen.kanonvallen skrev:
Beste svar
Fullstendig utestet, men hvis du finner et rør med innerdiameter rundt 22 mm, så kanskje du kan bore et noe større hull fra "passende" side, lirke/presse røret gjennom isolasjonen til den andre siden og deretter bore den siste biten "inni" røret med 22 mm.G Grumsgrums skrev:
Er det et stort problem at det kommer ut litt isolering? Kan jo knapt være så mye. Jeg hadde bare kjørt på med sentrumsborG Grumsgrums skrev:
Takk for alle "tipps"! Avslutter og gjør som Alfredo tippsade mej om!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Blir jo samme problem uavhengig av diameter! Fant et svar på et annet forum-el. Som funket! Bor bare gjennom platene så trykk gjennom isolasjonen uten å bore! Så bor gjennom panelet! Funket!! Vil ha et vp-rør gjennom veggen!KnockOnWood skrev:
Sist redigert:
Klikk her for å svare