6.242 lest ·
37 svar
6k lest
37 svar
Hjemmekinorom i kjelleren
Helt klart så blir det bra om man legger ned så mye tid! men er nok ikke interessert i å pigge opp gulvet, hva blir bedre med å pigge opp gulvet sammenlignet med platon? platonmatten garanterer 50års holdbarhet! Veggene burde ekko en del, så hvorfor ikke beholde betongveggene og henge opp dempere? alle kabler er lettest å trekke i taket, da det er av tre!
skulle slipt gulvet lagt inn fliser og tykk herlig matte. bare betongvegger med absorbenter og tungt gardinstoff etter hele veggene. hvilken oppvarming er tenkt?
selv rev jeg alt og meislet opp gulv og isolerte 20cm og la varmekabel. pusset vegger og fliser på gulv. i vaskerom da.
selv rev jeg alt og meislet opp gulv og isolerte 20cm og la varmekabel. pusset vegger og fliser på gulv. i vaskerom da.
Risikoen med matte mot klinker kan bli at den mugner, vil ha et så "varmt" gulv som mulig, eventuelt varmegulv, men tykk heldekkende gulvmatte burde rekke. Hadde tenkt å kjøre med kun spillvarme fra huset. Har en vedovn utenfor døren til biorommet samt at det pleier å bli ganske varmt med all elektronikk i gang, men dette er kanskje for lite, får kjenne meg fram litt!
ja vi vet jo hva som er det anbefalte å gjøre. er drenering ok? hvor langt under bakken ligger kjelleren/gulvet? hvor stort rom er det som skal varmes opp?
i kjellerstua hjemme (20kvm) er det lagt platon på gulv og vindsperre på vegg. så laminat oppå det. iskaldt gulv. varmetapet i rommet går den veien kan jeg si. men orker ikke gjøre noe med det. holder 18 grader kanskje med et 1500w element. tepper over hele gulvet. fungerer med tøfler
brukes som musikkrom/spillerom.
i kjellerstua hjemme (20kvm) er det lagt platon på gulv og vindsperre på vegg. så laminat oppå det. iskaldt gulv. varmetapet i rommet går den veien kan jeg si. men orker ikke gjøre noe med det. holder 18 grader kanskje med et 1500w element. tepper over hele gulvet. fungerer med tøfler
Ok var litt uklar, det var gulvet jeg siktet til, resten av rommet er ganske rotete.MathiasS skrev:Hmm....kan ikke gi deg et eksempel akkurat nå, men det der føltes rimelig langt fra noen av de "fine" prosjektene på minhembio. Rotete rom og egentlig ingenting gjort med akustikken.
Jeg lever i troen på at man kan få relativt enkle høyttalere til å låte veldig bra hvis man vet hva man gjør når det gjelder romakustikk. Jeg tror det er en bedre vei enn å kjøre på med effekt, mange høyttalere og elektronikk som skal fikse problemene...
Forstår om det blir for mye jobb med å pigge opp gulvet, men platonmatte skal funke bra
Når det gjelder akustikken, har jeg kledd inn markskiver av steinull i stoff og hengt opp bak høyttalere og duk, 3 stk 10 cm tykke, 60x120 med 10 cm avstand til veggen. Så 10 stk "bilder" av 45 mm steinull på sideveggene i litt varierende størrelse fra 40x50 til 60x100 kledd i pent stoff og tekstilpostere. Så en stor sofa og mange puter gjør underverker for akustikken.
Drenering er ikke utført på huset da det er anbefalt at det ikke bør gjøres på dette huset. Det er bygget på en slik måte at man risikerer å ødelegge det naturlige dreneringssystemet hvis man går inn og graver (ifølge takstmannen). Har for meg at fuktmålingen var på 12 i gulvet. Gulvet ligger ca 0,5 meter under bakken. Snakket med beckers i dag, og han sa at vi ikke trengte å legge platon, men at det holder med foam... synes det høres litt rart ut... da blir det vel ingen sirkulasjon under gulvplankene? Rommet er ca 20 kvm, vurderer å legge inn en varmeslynge som man kan sette på under de kaldeste dagene på året!
Klikk her for å svare