Hei! Jeg skal starte et prosjekt i kjelleren. Tanken er at rommet skal brukes som hjemmekino. Jeg har en del tanker når det gjelder renovering av kjeller med tanke på fuktproblemer m.m. Per dags dato er gulvet malt, og malingen begynner å flasse noen steder. Man bør ikke male gulvene med en slik type plastmaling som gulvet er malt med. Spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre det for å kunne legge nytt gulv, gjerne vegg-til-vegg-teppe! Jeg har funnet noe som heter platon (isola.se) som man legger på gulvet og deretter kan man legge gulvplater på. Er det noen som har brukt dette tidligere, og tror dere at man kan legge teppe på gulvet uten fukt- og muggproblemer? Andre løsninger er velkomne da platon-matten antagelig er ganske så dyr. Bør jeg skrape bort malingen på gulvet (slik at gulvet puster lettere) før jeg legger nytt gulv? Til veggene! 2 vegger er delvis under bakken, veggene er pusset. Er det nok å sette opp stålstendere 5-10 cm fra veggen? (Stendere mot tak og gulv utstyres med gummilist for å forhindre vibrasjoner videre ut av rommet.) Det finnes også platon-matte til vegg som kan festes opp før man setter opp stendere. Unngår gjerne platon på veggene da det blir billigere uten. Hvordan blir det når jeg isolerer veggen, hvis jeg bygger som beskrevet ovenfor, så er det ca. 5-10 cm luftspalte mellom isolasjonen og ytterveggen, er dette nok? Hvordan skal jeg montere isolasjonen slik at isolasjonen ikke legger seg mot ytterveggen etter ett år eller to? Skal jeg feste opp plast eller noe annet på baksiden av stenderne? De andre 2 veggene tenkte jeg bare å montere stendere kloss mot veggen og deretter isolere samt 2 lag gips. Bør jeg la det være en luftspalte mellom den nye veggen og taket samt gulvet? Hvordan gjør jeg dette når stenderne festes i taket? Takknemlig for hjelp! Mvh Johan

Finnes det ikke helsyntetiske tepper? Det burde jo muggsoppen ikke like.

Og velkommen til forumet!

Hei og takk for ditt svar! Jeg vurderte også det, men samtidig på at det kanskje er bedre for gulvet å få luftet seg litt! Blir nok mer behagelig og varmere om jeg legger noe mellom gulvet og teppet! Det er ikke så høyt under taket, så jeg vil ikke regle opp gulvet for mye! Huset er bygget i 1939 glemte jeg å skrive tidligere!

Et tips.
Skriv gjerne med linjeskift.
Det blir mye lettere å lese da.

jeg slipte gulvet i kjelleren og la inn svart kunstgress og malte veggene med silikatmaling, det ble bra og det luftes bra også.

Wanegardh, takk for ditt tips, men tror at det er noe strul med min profil! Første innlegget jeg skrev så delte jeg opp teksten vegger og gulv, samt skrev så luftig som mulig for å gjøre det enkelt å lese. Men hver gang jeg poster så blir all tekst akkurat som om jeg ikke har brukt enter en eneste gang! blir sikkert så nå også. noen som vet hvorfor? Kvistarn2 Høres interessant ut, hvor kjøpte du ditt "gräs"? jeg vil dog isolere og gipse, da jeg ikke vil at lyden skal sprette mot harde vegger! mvh

Det finnes mye info om Källarbios på www.minhembio.com. Klikk rundt i galleriene og send e-post til brukerne. Jeg vet at mange bruker Platon.

Sist redigert:
jo der inne har jeg hengt mye og fått inspirasjon, får kanskje teste og maile noen av dem som har bygd!

Jeg ville uansett ikke lagt noe som ikke ventilerer direkte mot et betonggulv. Og intet organisk materiale, dvs ingen trestendere.

heller mot platon da det bygger minst på høyden! Hva mener du om veggen? kjøre platon der også, eller bare ramme ut en bit fra veggen?

det kommer ekko like mye mot gipset, teppet fant jeg på K-rauta.

Bruker du metallstendere så funker det. Du kan jo henge opp tykke stoffer så reduserer det ekkoene. Alt avhenger jo av hvilken ambisjonsnivå og budsjett man har.

ok, trodde det skulle dempe litt med dobbeltgips, men blir kanskje bare demping ut av rommet. Får henge på en tung tapet eller noe! Blir nok litt varmere og mer behagelig om jeg isolerer og gipser!

Jobo123 skrev:
Wanegardh, takk for ditt tips, men tror at det er noe krøll med min profil! Første innlegget jeg skrev så delte jeg opp teksten vegger og gulv, samt skrev så luftigt som mulig for å gjøre det enkelt å lese. Men hver gang jeg poster så blir all tekst som om jeg ikke har brukt enter en eneste gang! blir sikkert så nå også. noen som vet hvorfor? Kvistarn2 Høres interessant ut, hvor kjøpte du ditt "gress"? jeg vil dog isolere og gipse, da jeg ikke vil at lyden skal sprette mot harde vegger! mvh
Hei Jobo123, Jeg gikk inn i din profil som admin og der ser innstillingene for "redigeringsgrensesnitt korrekt ut. Hva bruker du for nettleser og operativsystem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.