6.241 lest ·
37 svar
6k lest
37 svar
Hjemmekinorom i kjelleren
Administrator
· Skåne
· 6 813 innlegg
Hvilken versjon av Internet Explorer? Versjonsnummeret finner du i menylinjen Hjelp > Om Internet Explorer. (Menylinjen vises ikke alltid. Hvis den ikke vises kan du høyreklikke på "faneraden" og krysse av for "Menylinje".) Skriver du teksten direkte i feltet her under overskriften "Hurtigsvar" eller skriver du i Word og limer inn teksten?
Jeg har et lignende prosjekt foran meg, men det vil trolig ta et år eller to før jeg begynner....
Det uisolerte betonggulvet vil jeg grave bort for å kunne isolere og støpe ny plate med gulvvarme i. Da finnes det også en mulighet for å få rør unna for kabler om man vil. Har også noen sprø ideer om å skape et litt større rom nedover for litt større høyttalere (sub).
Mot ytterveggene blir det stålstendere + passende overflate.
Jeg tenker faktisk å ta noen som er kyndige på området til hjelp for å kunne bygge et rom med korrekt akustikk. Tror ikke det koster så mange tusenlapper ekstra å gjøre det riktig fra begynnelsen av. Selve byggingen står jeg imidlertid for selv.
Det uisolerte betonggulvet vil jeg grave bort for å kunne isolere og støpe ny plate med gulvvarme i. Da finnes det også en mulighet for å få rør unna for kabler om man vil. Har også noen sprø ideer om å skape et litt større rom nedover for litt større høyttalere (sub).
Mot ytterveggene blir det stålstendere + passende overflate.
Jeg tenker faktisk å ta noen som er kyndige på området til hjelp for å kunne bygge et rom med korrekt akustikk. Tror ikke det koster så mange tusenlapper ekstra å gjøre det riktig fra begynnelsen av. Selve byggingen står jeg imidlertid for selv.
Per, jeg har versjon 8! Jeg skriver "svar" direkte i feltet! Dog ser jeg nå en gul trekant i mitt venstre hjørne på datamaskinen med et utropstegn i, ved siden av dette symbolet står det klar. Om dette kan ha noe med saken å gjøre? Mathias! Takk for ditt svar, grave ut betongen har jeg nok ingen lyst til å gjøre, blir platon gulvplate og et heldekkende teppe! Vurderte også å ta inn noen som kan fortelle litt om hvordan jeg skal gå frem, har du noen å anbefale eller tror du at eksempelvis hifiklubben har greie på dette? Jeg vurderer å bare henge opp stoffer rundt hele rommet som henger ca 10 cm fra ytterveggen, for å minimere samt ha kontroll på eventuelle fuktproblemer. Men det hadde vært moro å bygge litt mer solid!
En liten advarsel om minhembio.com bare. Mange av byggerne ser ut til å kunne mer om lyd og bilde enn om byggemetoder. Noen velger helt sprø måter å bygge på og vil få konsekvenser senere.
Administrator
· Skåne
· 6 813 innlegg
Jeg vet ikke om det er nok for å dempe ekkoet helt i hjemmekino-tilfellet, men da vi hang opp gardiner i vår utbygging ble ekkoet betydelig dempet. Da har vi lange gardiner ca 10 cm fra veggen fra gulv til tak på den ene langveggen.Jobo123 skrev:
jeg tenker meg tykke tunge stoffer med en høy tetthet som dekker samtlige vegger, i taket får det bli noe dempende materiale samt teppe på gulvet! burde vel dempe ganske så bra? Spørsmålet er om det er for enkelt og for kjedelig, hadde vært gøy å bygge litt mer "pent" og seriøst!
Jeg har dårlig oversikt over markedet for lydkonsulenter, men hvis jeg kunne velge fritt, ville det vært hyggelig med et besøk fra Ingvar Öhman på Ino Audio. Det virker imidlertid som en luring som antakelig er opptatt 8 år fremover.Jobo123 skrev:Per jeg har versjon 8! Jeg skriver "svar" direkte i feltet! Men nå ser jeg en gul trekant i mitt venstre hjørne på datamaskinen med et utropstegn i, ved siden av dette symbolet står det klar. Om dette kan ha noe med saken å gjøre? Mathias! takk for ditt svar, grave ut betongen har jeg nok ingen lyst til å gjøre, blir platon gulvskive og et heldekkende teppe! Vurderte også å ta inn noen som kan fortelle litt om hvordan jeg skal gå frem, har du noen å anbefale eller tror du at for eksempel hifiklubben har peiling på dette? Tenker på å bare henge opp stoffer rundt hele rommet som henger ca 10 cm fra ytterveggen, for å minimere samt ha kontroll på eventuelle fuktproblemer. Men det hadde vært gøy å bygge litt mer solid!
mattzon skrev:
Hmm....kan ikke gi deg et eksempel akkurat nå, men det der føltes ganske langt fra noen av de "fine" prosjektene på minhembio. Rotete rom og egentlig ingenting gjort for akustikken.
Jeg lever i troen på at man kan få relativt enkle høyttalere til å låte veldig bra hvis man vet hva man gjør når det gjelder romakustikk. Jeg tror at det er en bedre vei enn å pøse på med effekt, mange høyttalere og elektronikk som skal fikse problemene...