14.301 lest ·
40 svar
14k lest
40 svar
HJELP! Ødelagte gjenger, går det å redde?
Nja, det er vel dette de kjente til så eieren har solgt den som privatperson til meg via blocket. Har trolig ikke mye å komme med der dessverre.Paxman skrev:
Ja, det er mye lettere sagt enn gjort. Lokaliser inngangen på gjengen på både hullet og skruen og merk den med en tusj så du vet hvor du skal starte. Forsøk å rense i det minste første omgangen - file, pirk bort grader med noe spisst verktøy. Gjenget inn skruen et stykke og gi den et lite slag med en hammer. Om gjengen ser bedre ut lenger inn kan du slipe bort første delen av gjengen. Ja, bruk fantasien, de verktøyene du har tilgang til, tålmodighet og litt vold.snowjim skrev:
P.s. det er ikke sånn at selgeren har flere eksemplarer på lager, så kanskje du kan bytte til en som er i bedre stand?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Men hør er ikke det der høydejusteringen til styret? Hvem justerer ikke styrets og setets høyde på et treningssenter?
Skal du ha sykkelen hjemme til eget bruk, kan du vel bare bruke en gjennomgående bolt litt lenger ned om du ikke behersker gjengetapp/gjengefil.
Skulle du prøve fil/tapp, må du jo uansett konstatere hvilken gjenge det er før du kjøper noen av disse, ytterdiameteren er jo bare en av flere parametre som beskriver en gjenge.
Har du BOM-liste til sprengskissen så kanskje den avslører noe?
Siden du har skruen, kan du vel besøke en butikk med bra utvalg av muttere og prøve deg frem til hvilken gjenge og stigning du trenger.
Edit: Messingdelen fungerer vel som en slags foring, skruen du har løsnet virker som låsing av foringen samt holder for håndtaket som igjen påvirker foringen og låser styrestammen. Så kanskje du kan sveise fast skruen eller bruke litt gjengelåsning hvis du får til gjengene greit, da sannsynligheten for foringsbytte i privat bruk trolig er liten.
Skal du ha sykkelen hjemme til eget bruk, kan du vel bare bruke en gjennomgående bolt litt lenger ned om du ikke behersker gjengetapp/gjengefil.
Skulle du prøve fil/tapp, må du jo uansett konstatere hvilken gjenge det er før du kjøper noen av disse, ytterdiameteren er jo bare en av flere parametre som beskriver en gjenge.
Har du BOM-liste til sprengskissen så kanskje den avslører noe?
Siden du har skruen, kan du vel besøke en butikk med bra utvalg av muttere og prøve deg frem til hvilken gjenge og stigning du trenger.
Edit: Messingdelen fungerer vel som en slags foring, skruen du har løsnet virker som låsing av foringen samt holder for håndtaket som igjen påvirker foringen og låser styrestammen. Så kanskje du kan sveise fast skruen eller bruke litt gjengelåsning hvis du får til gjengene greit, da sannsynligheten for foringsbytte i privat bruk trolig er liten.
Sist redigert:
Det er tross alt ganske stort hull (32mm) så jeg tror det blir bedre om jeg da tar ut messingpluggen (som skal presse og holde fast styret) og rett og slett vasker rent med svamp og noe som er effektivt mot fett (kanskje YES). Da jeg kjente med fingeren i går så var det en del spon.
Å slipe dreneringsspor i skruen høres ut som en god idé for mindre hull, men i dette tilfellet er hullet ganske stort, så man får jo inn en svamp eller lignende.
Når hullet er helt rent, så ser man forhåpentligvis bedre i hvilken stand det er. Jeg tar bilde av det og legger det opp her.
Neste steg er dog ikke opplagt, det finnes gjengetappe, men det virker som en spesiell gjengetappe som trengs og spørsmålet er da hvor jeg får tak i den? Som dere sier er det mange andre parametere som skal stemme, f.eks. stigning og lignende. Kanskje er det bedre å prøve å få inn skruen så godt som mulig selv om den går inn skjevt, og deretter leve med at den er dårlig. Tør man virkelig hamre på skruen? Er det ikke en risiko for å ødelegge enda mer da?
Å slipe dreneringsspor i skruen høres ut som en god idé for mindre hull, men i dette tilfellet er hullet ganske stort, så man får jo inn en svamp eller lignende.
Når hullet er helt rent, så ser man forhåpentligvis bedre i hvilken stand det er. Jeg tar bilde av det og legger det opp her.
Neste steg er dog ikke opplagt, det finnes gjengetappe, men det virker som en spesiell gjengetappe som trengs og spørsmålet er da hvor jeg får tak i den? Som dere sier er det mange andre parametere som skal stemme, f.eks. stigning og lignende. Kanskje er det bedre å prøve å få inn skruen så godt som mulig selv om den går inn skjevt, og deretter leve med at den er dårlig. Tør man virkelig hamre på skruen? Er det ikke en risiko for å ødelegge enda mer da?
I dette tilfellet fungerer det slik at styrestangen holdes på plass av en messing distanse(7040000) denne er helt solid og presses i sin tur inn av håndtaket(10300010) som man skrur inn gjennom den defekte skruen(70400100).richardtenggren skrev:
Den defekte skruen trenger man derfor kun å skru av hvis man skal bytte toppdekselet på sykkelen. Man kan tenke seg at man borer opp hullet og sveiser fast den defekte skruen, men jeg vil gjerne unngå dette hvis det går.

Ovenstående er hva jeg tror er beste løsningen. Det virker å være en veldig kort gjenge på selve skruen og er det da litt gjengesalat er det veldig liten sannsynlighet at det går å renovere gjengene tilstrekkelig bra. Siden det bare handler om styrets høydejustering så kommer man nok unna ganske store modifikasjoner av selve låsefunksjonen uten at det påvirker selve justeringen.Janus82 skrev:På sprengskissen ser det ut som at den gjengede delen sitter utenpå rammen og at alt siden skjules av en plastkåpe. Det burde være en ganske enkel sak å kappe bort hele delen med gjenger og sveise fast en ny. Om det er standard M32 gjenge så er det jo bare å sveise dit en mutter. Når plastkåpene først sitter på er det jo ingen som ser det inngrepet.
Kontakt en metallverksted eller smed så fikser de den delen ganske fort.
Jo selgeren har 10 sykler til, men å få den byttet til en av dem ser jeg som veldig vanskelig. Om ikke han selv kan få i skruen så blir sykkelen trolig ubrukelig for ham. Min første tanke var ellers å tilby ham 500 kr for å få bytte til en annen sykkel, men tror som sagt at det blir vanskelig å få til det.cpalm skrev:
Når jeg så den sprengskissen var det faktisk også en tanke som slo meg men det er som du sier ingenting jeg kan gjøre selv så det ble lagt litt lenger ned på mulige løsninger. Jeg skal se om jeg kan finne et metallverksted rundt der jeg bor så får vi se om det kan gi noe.Janus82 skrev:På sprengskissen ser det ut som at den gjengede delen sitter utenpå rammen og at alt deretter skjules av en plastkåpe. Det burde være en ganske enkel sak å kappe bort hele delen med gjenger og sveise fast en ny. Om det er standard M32 gjenge så er det jo bare å sveise på en mutter. Når plastkåpene først sitter på er det jo ingen som ser det inngrepet.
Kontakt en metallverksted eller smed så fikser de den biten ganske fort.
Vasket rent gjengene i går kveld og måtte jobbe ganske lenge før jeg fikk på skruen igjen. Når jeg først fikk den inn rett, gikk det selvfølgelig litt tregt, men jeg dro den inn så langt den gikk, og jeg mistenker at det er starten av gjengene som gjorde at det gikk litt sakte. Hadde den gått skjevt inn i alle gjengene, ville det sannsynligvis vært mye tyngre.
Så nå sitter skruen på plass, og sykkelen kan brukes igjen. Men hvis man skal bytte toppdekselet, blir det ikke gøy, da må skruen av, men ved vanlig bruk bør det fungere.
Jeg vil dog ikke påstå at dette er mint condition, hadde jeg vært klar over problemet med skruen, ville jeg ikke engang kjøpt den for en tusenlapp.
Her er en video av hvordan gjengene ser ut, ikke så lett å få det på foto dessverre.
[video=youtube;bdC9qZIFIgo]https://www.youtube.com/watch?v=bdC9qZIFIgo[/video]
Skruen som går inn i hullet er i god stand, man ser dog tydelig hakk etter verktøy som tidligere eier (eller hvem det nå kan være) har vært på den med.

Så nå sitter skruen på plass, og sykkelen kan brukes igjen. Men hvis man skal bytte toppdekselet, blir det ikke gøy, da må skruen av, men ved vanlig bruk bør det fungere.
Jeg vil dog ikke påstå at dette er mint condition, hadde jeg vært klar over problemet med skruen, ville jeg ikke engang kjøpt den for en tusenlapp.
Her er en video av hvordan gjengene ser ut, ikke så lett å få det på foto dessverre.
[video=youtube;bdC9qZIFIgo]https://www.youtube.com/watch?v=bdC9qZIFIgo[/video]
Skruen som går inn i hullet er i god stand, man ser dog tydelig hakk etter verktøy som tidligere eier (eller hvem det nå kan være) har vært på den med.

Klikk her for å svare