Hei,

Usikker på hvor denne tråden bør ligge men jeg prøver her.

Kjøpte en finere treningssykkel brukt og første steg er så klart rengjøring. En større skrue (32mm) som sitter i fronten viste seg dog raskt seig å skru ut.

YR8xCe7.jpg
Bilden viser lik skrue men denne sitter på baksiden ved setet.

Når jeg endelig fikk den ut så inspiserte jeg gjengene og kan se at de er ganske nedslitt! Det burde jeg kanskje ha mistenkt med tanke på hvordan hodet på skruen så ut.

1hGiZip.jpg
http://i.imgur.com/1hGiZip.jpg
V3V4MWt.jpg

Ved å kjenne rundt i fettet så kunne jeg fiske ut et par større biter metall som trolig har vært deler av gjengene.

ZVSeik6.jpg

Den store skruen tar man av ved service av maskinen og i den sitter det ytterligere en skrue som trykker inn messing sylinderen man ser i hullet. Denne trykker i sin tur på stangen til styret så den ikke faller ned. D.v.s skruen trenger å kunne monteres av og på.

Jeg vet at man kan kjøpe et lite verktøy som gjenget opp att men jeg mistenker at det er alt annet enn lett å få det rett og bra. Dessuten blir vel hullet større, noe som innebærer at spesialskruen ikke kommer til å passe lenger?

Selvfølgelig har jeg kontaktet selgeren(et gym) men jeg er redd for at man henviser til "som den er" selv om det stod "mint condition" i annonsen.

Noen forslag til en pen løsning?

C
Gjetningsvis har man revet i stykker gjengen ved å dra i "skruen" skjevt. Med litt flaks og tålmodighet kan man klare å få skruen til å ta i den opprinnelige gjengen og deretter med litt vold dra "rent" gjengen. Forhåpentligvis er det som er igjen av gjengen nok til at den fortsatt skal fylle sin funksjon.

Man borerer ut gjengene og setter i en ny gjenge type "Helicoil" som man fester med loctite! Det er et ganske lett inngrep om man holder på med biler eller lignende hobbyer, men om man ikke har kunnskapen kan det være litt vanskelig første gangen! Det viktige er at man ikke borer for langt inn, at man borer med riktig borrediameter for å passe den nye gjengen, 32mm bor har dessverre de fleste ikke på lager hjemme! Søk gjerne på helicoil om du vil vite mer, ha det godt og lykke til.

C
Ja, det er jo nettopp dimensjonen som gjør det ekstra vanskelig, ellers ville insatsgjeng være et godt alternativ.

Alternativt om det går å legge i en mindre helicoil uten å bore bort den gamle gjengen og så ta et gjengesnitt og dra ned den, gjengene, på "skruen" til en mindre dimensjon.

er skruen typ 30mm så vil nok helicoil settet koste mer enn hva sykkelen kostet...................sikkert mer enn hva sykkelen kostet ny til og med.......
Prøv å rense gjengene med en gjengefil til å begynne med. Har man flaks så kan man få den til å gå rett igjen og komme i riktig gjenge.
Ellers er det nok enklere å hjemmelage litt og få til en annen løsning.

• Liker
pr95
  • Laddar…
Virker dessverre ikke så lett å finne helicoil i størrelse 32mm, gjorde dog bare et raskt søk på google. Tror heller ikke at jeg har verktøy til å bore et 32mm stort hull i rustfritt stål. Føles som at jeg skulle måtte levere den inn for å få det gjort. Kan tenke meg at det blir ganske dyrt.

cpalm skrev:
Gjetningsvis har man dratt i stykker gjengen ved å dra i "skruen" skjevt. Med litt flaks og tålmodighet kan man lykkes i å få skruen til å ta i den opprinnelige gjengen og deretter ved hjelp av litt vold dra "rent" gjengen. Forhåpentligvis er det som er igjen av gjengen nok til at den fortsatt skal fylle sin funksjon.
Ja, jeg har forsøkt med dette men når man synes at den sitter rett og begynner å stramme så hopper den dessverre av. Jeg kan såklart dra i den skjevt igjen men i lengden vil det jo sannsynligvis ikke holde antar jeg.

Pagno skrev:
Alternativt om det går å legge i en mindre helicoil uten å bore bort den gamle gjengen og deretter ta et gjengesnitt og dra ned den, gjengene, på "skruen" til en mindre dimensjon.
Ulempen med det er at det blir vanskeligere å bytte ut skruen i fremtiden. Men selvfølgelig vil skruene sannsynligvis holde godt selv om de skal monteres på og av noen ganger i året. Det høres imidlertid ut som dyre verktøy? Trenger man ikke også kunne spenne fast produktene rett i et skrustikke?

Går det ikke an å bore et helt nytt hull over/under for samme funksjon, men med annen dimensjon og helt nye ting?

Stefan1972 skrev:
er skruen typ 30mm så vil nok helicoil settet koste mer enn det sykkelen kostet...................sikkert mer enn det sykkelen kostet ny til og med.......
Prøv å rense gjengene med en gjengefil til å begynne med. Er man heldig, kan man få den til å gå rett igjen og tilbake i riktig gjenge.
Ellers er det nok enklere å hjemmesnekre litt og få til en annen løsning.
Aha, gjengefil? Det ser jo ut som at de indre gjengene er hele og fine, det er de ytre som er skikkelig dårlige. Jeg fant denne på Biltema:

18-125_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/

Kan en slik faktisk løse problemet? Jeg forstår jo at nye gjenger ikke kan genereres om, spesielt når materiale er forsvunnet, men hvis man kan få inn skruen så den tar godt i de indre gjengene så bør det rekke langt. Så at det fantes noe som heter genietolk også?

Det blir jo selvfølgelig noen 100-lapper, men det kan være verdt det med tanke på at sykkelen kostet 5000 brukt (fra treningsstudio).

Hvis dere tror dette kan hjelpe meg så kan jeg vurdere å prøve det. Det finnes jo gjengetapp, det har jeg prøvd tidligere, men jeg mistenker at det er minst like vanskelig å få den riktig som å få inn den eksisterende skruen riktig.

Hva fyller skruen for funksjon? Er den ikke altfor hardt belastet, holder det kanskje med å rense gjengen med en gjengebakke (som du sikkert ikke har, men nok kan låne på det lokale lastebilverkstedet mot noen wienerbrød) og være forsiktig ved videre håndtering av skruen.
Hvis innsatsgjenger er den eneste løsningen, er igjen lastebilverkstedet eller et annet mekanisk verksted min anbefaling. Å kjøpe egne verktøy for å fikse en eneste gjenge er bare befengt.

richardtenggren
Den der gjengetappen er jo kun for innvendige gjenger? Du kan vel bruke en bunntapp for å rense innvendige gjenger, samt et gjengetapper for utvendige gjenger?

Har snakket med selgeren(gym) og de holder fast på at de aldri har vært på denne skruen til tross for at den har merker etter verktøy. De mener så klart at det er noe vi har gjort, noe det selvfølgelig ikke er, jeg vet hvordan man skrur ut og inn skruer, mekker tross alt en hel del med biler som har lignende dimensjoner på skruer/bolter.

Et alternativ er å sveise fast skruen, dette vil medføre at man ikke kan bytte øvre plastkåpe, men det kan man kanskje leve med.

Det beste hadde vært om man kunne få til gjengene slik at man i det minste kunne få inn skruen til den hele delen, men det virker ikke å være en selvfølge. I hvert fall ikke om man vil holde økonomien nede.

Gjengefil høres ut som et alternativ, det er tross alt bare 100 kr, men hjelper det ikke så er det mindre gøy.

Kan selvfølgelig krangle mer med den og tvinge inn skruen selv om den går skjevt, det hadde trolig holdt, men det føles ikke bra, man ser jo utvendig at den er skjev.

richardtenggren skrev:
Den der gjengetapen er jo kun for hangjenger? Du kan vel bruke en bottentapp for å rense hongjengen, samt et gjengesnitt for hangjengen?
Det ser ut som at selve skruen er hel og fin, men at det er i selve sykkelen problemet er. Så det du sier er at en bottentapp er det som gjelder? Kan man få den til å følge de indre gjengene som er hele og samtidig rydde opp i ytterkanten? Finnes slike for 32 mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.