Er M32 det samme som 32mm? I så fall kostet en slik ca 2000 kr, føles ikke som et alternativ dessverre.

richardtenggren
snowjim skrev:
Det ser ut som at selve skruen er hel og fin men at det er i selve sykkelen problemet er. Så hva du sier er at en bottentapp er det som gjelder? Kan man få den til å følge de indre gjengene som er hele og samtidig rydde opp i ytterkanten? Finnes slike for 32 mm?
Vanskelig å se på bildet men det ser ut til å være ulike materialer i innvendig og utvendig gjenge?
Det kan jo være vanskelig å styre den rett og i samme "spor" om det er ødelagt i starten, det finnes jo også gjengefiler som fikser innvendige gjenger, dog ikke den på biltema.

Gjengebakker/snitt finnes vel i alle størrelser skulle jeg tro, finnes i ulike stigninger, hvilket er verdt å merke seg.

Det finnes jo mange gjengetyper. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gänga

M32 rett av er en ganske grov gjenge så det handler sikkert om noen fin stigning isåfall og finne en slik tapp og dessuten en bunn-tapp vil nok være minimal eller koste en formue. Om man nå mot formodning finner en så er det garantert ingen bunn-tapp og de vil sikkert ikke ønske at man kapper av den heller.........

Jeg ville nok bestemme stigningen og kjøpe gjengefil og rense det man kan og så håpe at man kan entre den brukbart og få den inn. Gjengene i sykkelen klarer seg kanskje selv om det går litt tungt.

Hmm høres ut som den eneste løsningen her er å prøve å skaffe en gängfil for hongängor med riktig stigning og så prøve å få inn skruen så godt det går.

Noen forslag på hvor jeg finner riktig gängfil?

Slik ser sprengskissen ut, og det er da den fremre som krangler:
bodybike-classicsupreme-frameparts.jpg

det ser jo ut til å allikevel finnes en del reservedeler? har du sjekket med de som selger dem? Får man en del ny kanskje det er betydelig enklere. Da kan du bruke gamle skruven som renstapp om du får den skapelig. Rens opp gjengene og kapp deretter spor i den med rondell som på en gjengtapp. Da kan man hjelpeløst rense gjenger med den.

snowjim skrev:
Er M32 det samme som 32mm? I så fall kostet en slik ca 2000 kr, føles ikke som et alternativ dessverre.
Du lyttet aldri til mitt forslag om å gå til det lokale lastebil- eller anleggsmaskinverkstedet? Der er M32 ingen håpløs dimensjon. Man må ikke eie alle verktøy selv.

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Jeg tok et par detaljbilder akkurat når vi fikk den hjem og før vi begynte å plukke den ned for å rengjøre, og slik så frontskenen ut da:

XFocjek.jpg
http://i.imgur.com/XFocjek.jpg

Skitten selvfølgelig, spesielt kan man tydelig se at det har blitt brukt verktøy på skruen tidligere. Tidligere eiere hevder derimot at de aldri har vært på denne skruen!?

Gym-eieren som jeg kjøpte sykkelen av driver Wellnez Åhus, og det er trolig derfra sykkelen kommer, men det er merkelig at man synes det er verdt å kjøre over en privatperson for 5500 kr. Ifølge eierens beskrivelse skulle produktet være i mint condition, noe jeg dessverre ikke kan være enig i. Men det ser ut som at det ikke finnes mye mer å gjøre enn å prøve å løse defekten på egen hånd :(

Norrhyttan skrev:
Du lyttet aldri til mitt forslag om å gå til det lokale lastebil- eller anleggsmaskinverkstedet? Der er M32 ingen håpløs dimensjon. Man må ikke eie alle verktøy selv.
Nei, men M32 fin-gjenger er nok ingen hyllevare selv på slike verksteder...........

Norrhyttan skrev:
Du lyttet aldri til mitt forslag om å gå til den lokale lastebil- eller anleggsmaskinverkstedet? Der er M32 ingen håpløs dimensjon. Man må ikke eie alle verktøyene selv.
Joda, har dog ikke kommet dit ennå, tenkte først å gjøre et forsøk på å kontakte de kontaktene jeg har innen bil- og sykkelverksted for å se om de kan hjelpe meg. Finnes det ingen rimelig løsning der så går jeg videre ifølge ditt forslag. Takk!

Stefan1972 skrev:
det ser jo ut til å endog finnes en del reservedeler? har du sjekket med de som selger dem? Får man en del ny kanskje det er betydelig enklere. Da kan du bruke gamle skruen som renstapp om du får den skikkelig. Rens opp gjengene og kapp deretter spor i den med rondell som på en gjengetapp. Da kan man hjelpelig rense gjenger med den.
Joda, de fleste reservedeler finnes men å bytte ut rammen er trolig dyrere enn å kjøpe en helt ny. Nye skruer finnes å kjøpe, verdt å merke seg er dog at det sitter en likesådan skrue der bak så jeg kan like gjerne prøve med den først. Det ser ikke ut som at noen av skruene er skadet i selve gjengene men selvsagt, ingenting er umulig.

Hva er det for rondell og gjengetapp du snakker om? Hvor får jeg tak i det?

Det jeg mente var at om du får tak i en ny skrue, da har du den gamle igjen og kan gjøre hva du vil med den. Om du da fikser gjengen med en fil og sørger for at den er ok, og deretter tar en kappemaskin/rondell og sliper fire tverrgående spor i den gamle skruen over gjengen altså. Da vil din gamle skrue fungere som et rensjern. Du kan altså bruke den som en enkel gjengtapp, fungerer oftest bra hvis man bare skal rense noen gjenger. Sporene man sliper gir da rom for spon og guffe å samle seg akkurat som på en vanlig gjengtapp.

• Liker
Norrhyttan
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg har personlig aldri håndtert en sånn gjengefil, men hadde jeg hatt dette problemet, ville jeg nok prøvd. Men vær forsiktig så du ikke fjerner noe som bør få være igjen.

Kjemisk metall kan brukes for å reparere gjenger som ikke har så høye styrkekrav i bruk etterpå.
Men da vil man jo vanligvis kunne spore gjenger med en gjengetapp etterpå, noe som med denne dimensjonen og sannsynligvis fin-gjenget - blir en del hodepine. Og en gjengefil kan jo bare fungere hvis det allerede finnes en eksisterende gjenge å "følge".

På sprengskissen ser det ut som at den gjengete delen sitter utenpå rammen og at alt deretter skjules av en plastkåpe. Det burde være en ganske enkel sak å kappe bort hele delen med gjenger og sveise fast en ny. Om det er standard M32-gjenge så er det jo bare å sveise på en mutter. Når plastkåpene først sitter på, er det jo ingen som ser det inngrepet.

Kontakt en metallverksted eller smed så fikser de den delen ganske raskt.

snowjim skrev:
Ifølge eierens beskrivelse skulle produktet være i mint condition, noe jeg dessverre ikke kan være enig i. Men det ser ut som at det ikke finnes mye mer å gjøre enn å forsøke å løse defekten på egen hånd :(
Siden du har kjøpt sykkelen av et firma, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Les litt om den, så vil du se at gymmet ikke kan overføre problemet til deg som forbruker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.