30.145 lest ·
26 svar
30k lest
26 svar
Gulvspon opp ned?
Holder vel liv i denne tråden som startet for 11 år siden.
Jeg har i kveld med stor møye tilpasset en plate i et lite baderom. 3 vannrør og to avløp har jeg tilpasset ved hjelp av spor og hull i platen. Som om jeg ikke var lei nok av dette langtidsprosjektet som aldri synes å ta slutt, oppdager jeg akkurat når platen ramler på plass at fugene ser så rare ut og forstår med en gang hva som er feil. Helt riktig, ingen tekst med denne side opp på platen. Holdt på å få et totalt sammenbrudd. Mest fordi jeg allerede er så lei av denne doen og allerede har gjort det meste to ganger.
Litt beroligende da å lese denne tråden. På den delen det ble feil skal jeg dessuten ha en 12 mm plate oppå for å skape fall mot dusjen, så da kan det jo ikke ha noen som helst betydning. På den platen tenker jeg å gjøre finarbeidet rundt alle rørene.
/Mats
Jeg har i kveld med stor møye tilpasset en plate i et lite baderom. 3 vannrør og to avløp har jeg tilpasset ved hjelp av spor og hull i platen. Som om jeg ikke var lei nok av dette langtidsprosjektet som aldri synes å ta slutt, oppdager jeg akkurat når platen ramler på plass at fugene ser så rare ut og forstår med en gang hva som er feil. Helt riktig, ingen tekst med denne side opp på platen. Holdt på å få et totalt sammenbrudd. Mest fordi jeg allerede er så lei av denne doen og allerede har gjort det meste to ganger.
Litt beroligende da å lese denne tråden. På den delen det ble feil skal jeg dessuten ha en 12 mm plate oppå for å skape fall mot dusjen, så da kan det jo ikke ha noen som helst betydning. På den platen tenker jeg å gjøre finarbeidet rundt alle rørene.
/Mats
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Gammel tråd men oppdaget også at denne side ned havnet opp på en av mine tilpassede gulvsponplater og oppdaget i samme sekund at spont og not er eksakt lik på begge sider hvilket gjør at det eneste som skiller sidene fra hverandre er teksten...
Hvorfor står det denne side ned på den ene siden om spontsporet er vendbart? Ser for øvrig ingen forskjell på sidene.
Hvorfor står det denne side ned på den ene siden om spontsporet er vendbart? Ser for øvrig ingen forskjell på sidene.
Har for meg at det er viktig å legge riktig vei om du skal lime en linoleumsbelegg etc direkte på. Da skal visstnok ikke skjøtene synes. Rett meg om jeg tar feil.K Kallebo skrev:Gammel tråd men oppdaget også at denne siden ned havnet opp på en av mine tilpassede gulvsponplater og oppdaget i samme sekund at spont og not er nøyaktig lik på begge sider hvilket gjør at det eneste som skiller sidene er teksten...
Hvorfor står det denne siden ned på den ene siden om sporet er vendbart? Ser ellers ingen forskjell på sidene.
Innlegg #7 i denne tråden har svaret.
Har selv oppdaget litt for sent at det står "denne siden opp" på undersiden av gulvsponet på loftet. Oppdaget det etter at jeg hadde bannet litt over at det ikke gikk å få fugen riktig tett uansett hvor nøye jeg var og hvor mye jeg slo sammen platene.
Kapp til to små biter og sett sammen foran deg på bordet for eksempel, så pleier man å kunne se denne lille forskjellen i hvordan fugen er utformet (tett på den ene siden og liten glippe på den andre). Ved legging under "feltmessige" forhold i gamle hus, pleier det å glippe litt her og der uansett på grunn av alle ujevnhetene, så da er det ikke så åpenbart, men oppleves som om fugen er lik.
Har selv oppdaget litt for sent at det står "denne siden opp" på undersiden av gulvsponet på loftet. Oppdaget det etter at jeg hadde bannet litt over at det ikke gikk å få fugen riktig tett uansett hvor nøye jeg var og hvor mye jeg slo sammen platene.
Kapp til to små biter og sett sammen foran deg på bordet for eksempel, så pleier man å kunne se denne lille forskjellen i hvordan fugen er utformet (tett på den ene siden og liten glippe på den andre). Ved legging under "feltmessige" forhold i gamle hus, pleier det å glippe litt her og der uansett på grunn av alle ujevnhetene, så da er det ikke så åpenbart, men oppleves som om fugen er lik.
Takk selv, la nettopp gulvsponplatene opp-ned og ditt svar beroliget meg.H Husplanerarna skrev:Jeg var jo nødt til å ringe første og beste sponplatefabrikk og sjekke, og det var som jeg mistenkte: not og fjær er litt usymmetrisk, når den trykkes sammen så glipper den likevel noe på undersiden for at det skal være lettere å få en tett skjøt på oversiden. Jeg får altså glippen (ca 0,5 mm) oppover, noe som bare hadde spilt noen rolle hvis man skal legge plastmatte, men vi legger noe kraftigere gulv over så det spiller ingen rolle. Holdfastheten ble tydeligvis ikke påvirket i det hele tatt av å legge opp-ned og det føles som det viktigste...
Man var jo litt bekymret for at overetasjen skulle være full av hjel-latte snekkere i dag når vi kom for å fortsette. Litt pinlig historie dette her..
Takk for svarene uansett, dette forumet er gull verdt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Jeg skulle tro at falsingen utgår fra oversiden så hvis platene bare er en anelse ulike i tykkelse, blir det glatt på oversiden og et fugehopp på undersiden, og der gjør det jo ingenting.
Protte
Protte
Klikk her for å svare