Hei!

Jeg kjenner en fyr som skulle legge gulvspon på bjelkelaget på sitt nye hus og...ja, jeg vet ikke hvordan han klarte det, men når han hadde lagt to skift så så han at teksten "denne side opp" på platene ikke akkurat hadde havnet oppover. Spiller dette egentlig noen rolle? De er jo limt og skrudd etter alle kunstens regler ellers?
Skikkelig klønete fyr det der for øvrig...

Takknemlig for svar, jeg...hrmm...han...hadde tenkt å fortsette å legge plater i kveld men vil ikke fortsette før det er sikkert at det er grønt.

Hm...

Formodentlig har det vel noen betydning, ellers hadde de vel ikke skrevet "denna sida upp" på den ene siden. Jeg ville gjort som i min signatur. Alternativt forsøke å trikse til det med en skjøt sånn at i alle fall resten blir riktig.

/pinebar

Tror at det er lettest å
legge skivene om man begynner rett
og får teksten oppover.

Stort rom eller baderom?

Mvh Putte

Lurer også på hvorfor. Spånet er jo ikke svakere uansett hvordan man legger det. Det som muligens kunne vært svekket er skjøtingen.

• Liker
handyandy
  • Laddar…
P
Byggelit's gulvspon har den teksten, men "not og fjær" er likesidige så det har i det tilfellet ingen betydning. Spontant har jeg også vanskelig for å se at det skulle ha noen betydning, uansett hvordan fresingene i skjøten ser ut. Når platene limes sammen blir skjøten sikkert tilstrekkelig sterk.

Er det ikke bare slik at den siste platen er vanskelig å få på plass hvis den ikke kan brettes ned på riktig måte? Man kunne anta at den bare kan brettes ned fra én retning.

Jeg måtte jo ringe første beste sponplatefabrikken og sjekke, og det var som jeg mistenkte: noten er litt usymmetrisk, når den presses sammen så glipper den likevel noe på undersiden for at det skal være lettere å få en tett skjøt på oversiden. Jeg får altså glippen (ca 0,5 mm) oppover, noe som bare hadde spilt noen rolle om man skal legge plastmatte, men vi legger noe kraftigere overgulv så det spiller ingen rolle. Styrken ble tydeligvis ikke påvirket i det hele tatt av å legge opp ned, og det føles som det viktigste...

Man var jo litt bekymret for at overetasjen skulle være full av ihjelløste snekkere i dag når vi kom for å fortsette. Litt pinlig historie dette her...

Takk for svarene uansett, dette forumet er gull verdt.

• Liker
JellyBelly og 2 andre
  • Laddar…
Takk selv for oppfølgingen. Nå vet også vi andre at det går an å legge dem opp ned, men at det bør unngås

• Liker
RSRC
  • Laddar…
mats_o skrev:
Takk selv for oppfølgingen. Nå vet også vi andre at det går å legge dem opp ned men at det bør unngås
Men ikke er vel noen av oss så klønete. ::) ;D

teksten er der for at man skal legge alle platene med samme side oppover/nedover.

ossie k skrev:
teksten skal være der for at man skal legge alle platene med samme side opp/ned.
Ja, lykkes du å legge en opp og en ned da må du bruke stor slegge for å få ihop den sponten.

Jeg opplevde nettopp akkurat det som er beskrevet ovenfor (ingen vits i å skylde på en kompis ;) ).
Etter at halve gulvet var ferdig så jeg teksten "denna sida upp" ... hva f*n, tenkte jeg.
Inn og lete på nettet, og denne tråden gjorde meg litt roligere.
Vi får se hvordan det går med siste raden ... men tror ikke det er så nøye siden jeg skal ha parkett over etterpå.

Takk for disse kommentarene.

Hei.

Jeg har også praktisert det å få dem opp ned. Pga at når jeg la gulvspon for noen år siden stod det "denne siden opp". Nå i uken når jeg skulle gjøre det igjen var det en annen produsent på platene og det stod visst "denne siden ned".
Tenkte å legge gulvet før elektrikeren kommer for å skjule mine synder og slippe pinlighetene :P

• Liker
Danne_83
  • Laddar…
... som nettopp har lagt et baderom med gulvsponet opp-ned. Jeg håper og tror at det ikke har noen betydning.
Bæreevnen kan ikke påvirkes i alle fall. :)

Å legge "Denne side opp" nedover er jo i alle fall mindre avslørende enn om man (kompisen) gjør feil med "Denne side ned" :)

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.