Mikael_L skrev:
Personlig ville jeg stole på jon_h 1000 ganger mer enn noen fra K-rauta.

Men men, det er meg det.
Mulig, men må bygge opp gulvet med 12-13mm uansett så gulvgips passer bra. Ingen anelse hva som stemmer eller ikke stemmer, men han, som mange andre, snakker om at gips er et dødt materiale som ikke beveger seg og sånt. Og at det trengs mye mer flytsparkel på treunderlag.

Kan ikke annet enn å være enig med Mikael_L, det føles lurt å lytte til noen på K-rauta. Men siden reglene har eksistert i mange år er det sikkert ingen problemer å bruke gulvgips, om man gjør det riktig...

Mikael_L
Ja nå er det to problemstillinger her:
1. K-rauta-kille eller Jon, hvem har rett angående kommende bransjeregler, generelt sett tror jeg på Jon.
2. Gulvgips i Thomas' gulv?
De nye reglene har ikke trådt i kraft ennå (om jeg forutsetter at Jon har rett) det betyr vel at det fortsatt anses fagmessig utført om det er gulvgips. Dessuten finnes det vel mange gulv utført slik som har det bra? Om det ikke er noen fuktsperre under gips/spongulvet så kan vel den fukten som trenger gjennom tetningssjiktet tørke opp bra. Jeg har altså oppfattet det som at det er fuktfølsomheten som skulle være årsaken til å slutte bruke gips i gulvet.

Omtrent slik tolker i alle fall jeg det som dels er skrevet i denne tråden tidligere + andre tråder. Jeg kan selvfølgelig ta skikkelig feil også. :o

Jeg må få spørre om en ting når det gjelder gulvet. Kan man ikke legge gulv-gips på hele baderomsgulvet utenom der dusjen skal være? Jeg mener at man tar flytsparkel der dusjen er. Dette om man for eksempel bare skal ha dusjdører og ingen kabinett. Om man deretter har fliser over hele gulvet, går det ikke an å gjøre det slik da?

Hvordan skal du få til fallet på gipset uten å sparkel, har du tenkt?

Jeg trodde man kunne ordne fallet med flytsparklet direkte oppå sponet med fall mot brønnen. Er som du forstår ikke så innsatt.......

Mikael_L skrev:
Ja nå er det to problemstillinger her:
1. K-rauta-fyr eller Jon, hvem har rett angående kommende bransjeregler, rent generelt tror jeg på Jon.
Jeg har rett. :) Dessuten ser det ut som om fyren mener at det ikke engang skal komme noen nye regler, noe som jo effektivt diskvalifiserer ham fra å overhodet uttale seg i spørsmålet. Han vet åpenbart ingenting om dette.

Mikael_L skrev:
2. Gulvgips i Thomas gulv?

De nye reglene har ikke trådt i kraft ennå (om jeg forutsetter at Jon har rett), det betyr vel at det fortsatt anses som fagmessig utført om det er gulvgips. Dessuten finnes det vel mange gulv utført så som har det bra? Om det ikke er noen fuktsperre under gips/spon gulvet så kan vel den fukten som trenger gjennom tettesjiktet tørke opp bra. Jeg har altså oppfattet det som at det er fuktfølsomheten som skulle være årsaken til å slutte bruke gips i gulvet.
Gulvgips har det i prinsippet ikke vært noen problemer med, men det ryker med av bare farten når man nå kommer til å forby kartonggips i hele baderommet. Årsaken til å ikke ha det er at det er helt unødvendig ettersom man uansett må sparkle fall. Og det er fortsatt helt tillatt.

Thomas: Om det var 12 mm opp til kanten på sluket så er det perfekt. Akkurat så skal det være om man skal flytsparkle på sponet. Men du har kanskje allerede lagt gipsen, og det blir sikkert bra også.

Lilljonte skrev:
Jeg trodde man kunne ordne fallet med flyspacklet direkte oppå sponet med fall mot brønnen. Er som du forstår ikke så innsatt.......
Det skal være fall på hele gulvet.

Jaha, da forstår jeg. Takk for ditt svar.

Med vennlig hilsen Lilljonte

Så lite så. Og du har jo rett i prinsippet, om det holdt med fall i dusjhjørnet så hadde det kunnet være et smidig alternativ å gjøre som du foreslo.

jon_h skrev:
Thomas: Om det var 12 mm opp til kanten på brunnen så er det perfekt. Akkurat sånn skal det være om man skal flytesparkle på spannet. Men du har kanskje allerede lagt gipsen, og det blir sikkert også bra.
Gulvgipsen legges straks, primet spennet i går. Har som sagt ikke helt tett rundt brønner og rør så gipsen blir perfekt til det. Og så har vi det der med at tre ikke er et dødt materiale. Så for min del er det bestemt at det blir gulvgips nå iallefall.

ThomasLindgren skrev:
Og så har vi det der med at tre ikke er et dødt materiale.
Jeg ønsker virkelig at du kunne slutte å ta opp dette som et argument for gips. Det er overhodet ikke et problem å sparkle på spon. Hvorfor skulle sparkelmassen slippe hvis ikke gipsen gjør det?

Mikael_L
jon_h skrev:
Så lite så. Og du har jo rett i prinsipp, om det var nok med fall i dusjhjørnet så hadde det kunnet være et smidig alternativ å gjøre som du foreslo.
Jo fallet skal være 2cm per meter i dusjhjørnet og 1 cm per meter i hele det øvrige baderommet.

Hvilke byggere snakker du om da? Ikke snekkeren du nevnte lenger opp i tråden i alle fall. De som har det argumentet vet ikke hva de snakker om. Dette er en velprøvd konstruksjon, en av to som er tillatt i PER's bransjeregler. Dessuten er det en konstruksjon som alle sparkelleverandører og alle forsikringsselskaper godkjenner. Det forekommer ikke at det blir problemer med denne konstruksjonen. Den konstruksjonen du har valgt vil derimot snart bli forbudt. Hvordan tenker du rundt det?

Og du, som ikke er innsatt i emnet, velger av en eller annen uforståelig grunn å lytte til de som sier imot bransjereglene, materialleverandørene og forsikringsselskapene. Hva skulle det kreve for å overbevise deg? Hvilke bevis vil du ha, Thomas?

• Liker
Joakim mutschlechner
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.