Det finnes jo ekstra hard "vegg" gips som er av samme type som gulvgips, men med vegggipsens størrelse. Dog ser det ut til at det ikke er så populært i Sverige med ekstra hard gips. Jeg satte vanlig gips i min økonomidel på veggene, og det angrer jeg stort på. Det blir jo merker for den minste lille støt. Til resten av huset, dvs hoveddelen, så kjøpte jeg ekstra hard gips fra Finland siden jeg bor nær grensen. Mye, mye bedre.

Brannmark skrev:
Finnes jo ekstra hard "vegg" gips som er samme type som gulvgips bare med vegggipsens størrelse.. Dog virker det jo ikke være så populært i Sverige med ekstra hard gips. Satte vanlig gips i min økonomidel på veggene og det angrer jeg stort på. Blir jo merker for minste lille støt. Til resten av huset, dvs hoveddelen så kjøpte jeg ekstra hard gips fra Finland siden jeg bor nær grensen. Mye mye bedre.
Hvordan fungerer det å skru i ekstra hard gips?
Min erfaring er at jo hardere gipsen er, jo større risiko at det valker opp rundt skruehodet og det blir vanskeligere å sparkle så det blir helt slett.

/Patrik

Funker fint å skruve i om man har riktige skruer og drar inn skruen helt rett. Vinkler du skruen det minste så blir det valler. Kjøpte fine skruer i Finland som ser akkurat ut som en vanlig gipsskrue, bare med en annen vinkel på hodet. De ekstra harde gipsskruene jeg har kjøpt i Sverige synes jeg har altfor lite hode til å dra som den skal. Dessuten blir det mer valler med dem.

Finnerne har mye fine byggevarer. I Sverige bruker vi 45x70 i regelvirke, dvs. det gir 96-97mm ferdig vegg. Hva er en dørkarm, jo den er 92-93mm. Hva skjer med listene, jo de "tipper" litt. I Finland har de 44x66mm som regelvirke, dvs. ferdig vegg med tapet er 92-93mm.....

Brannmark skrev:
Funker fint å skru i om man har riktige skruer og drar inn skruen helt rett. Vinkler du skruen det minste så blir det bulker. Kjøpte fine skruer i Finland som ser akkurat ut som en vanlig gipskrue men med en annen vinkel på hodet. De ekstra harde gips skruene jeg har kjøpt i Sverige synes jeg har altfor lite hode for å dra som den skal. Dessuten blir det mer bulker med dem.

Finlenderne har mye fine byggevarer. I Sverige har vi 45x70 i regelverk, dvs det gir 96-97mm ferdig vegg. Hva er en dørkarm, jo den er 92-93mm. Hva skjer med listene, jo de "tipper" litt. I Finland har de 44x66mm som regelverk, dvs ferdig vegg med tapet er 92-93mm.....
66 mm er vel likevel i det spinkleste laget, selv har jeg 95mm + OSB + Gips totalt 143 mm og bestiller karm etter det, alternativt legger til for riktig mål. Med 95mm og OSB + Gips får man en stum vegg med gode lydegenskaper

/Patrik

Kommer jo an på hvilken budsjett man har. 44x66 holder fint til innervegger.

Brannmark skrev:
Kommer jo an på hvilket budsjett man har. 44x66 er fint nok for innervegger.
Det er vel en forskjell på ca. 3 kr / løpemeter på virket eller ca. 5 kr/m² innervegg om man velger 70mm i stedet for 95mm. 5% forskjell for hele veggkonstruksjonen er ikke mye for den kvalitetsøkningen dessuten får man bedre plass for installasjoner.

/Patrik

Mikael_L
Pasta skrev:
Det skiller vel ca 3kr / løpemeter på treverket eller ca 5 kr/m² innervegg hvis man velger 70mm i stedet for 95mm. 5% forskjell for hele veggkonstruksjonen er ikke mye for den kvalitetsforbedringen, dessuten får man bedre plass til installasjoner.

/Patrik
Men rommene blir jo så forb***et små, da!!!
:D :D :D

jon_h skrev:
Visst. Och skriv gjerne her om du vil ha kommentarer rundt deres konstruksjon, om de nå ikke gjør som jeg foreslo. Det er viktig som pokker at de følger gjeldende bransjeregler og leverandørenes monteringsanvisninger til punkt og prikke.
Har ikke snakket med dem ennå men søsteren min sa at de hadde gulvgips fordi det er i stort sett det eneste som ikke beveger seg så det blir sprekker i flisene.

Det stemmer ikke. Som sagt.

Når vi var og så på fliser på Kakelcentraen i Växjö, sa selgeren at det ville komme nye bestemmelser nå i sommer. Det nye var at man ikke fikk ha gips på gulvet i baderom, det må være flytsparkel.

Jo, men klart vi skal ha flytsparkel. Men spørsmålet er jo om vi skal ha gips under eller ikke.

Det finnes ingen grunn til å ha gips under flytavrettingen. For tredje gang...

Og ganske riktig som janus sier, de nye bransjereglene vil ikke godkjenne kartonggips noe sted i våtrom.

jon_h skrev:
Det finnes ingen grunn til å ha gips under avrettingsmassen. For tredje gang..

Og ganske riktig som janus sier, de nye bransjereglene vil ikke godkjenne kartonggips noe sted i våtrom.
Kartonggips? Vanskelige ord dette. :)

Gipsplater kledd med kartong. Vanlige gipsplater inkludert gulvgipsplater har dette.

Ok da får vi skynde oss å bli ferdig da for vi har allerede gips i tak og vegger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.