Blir gulvgips uansett siden det var planlagt, derfor er det ikke tett rundt gulvslukene. Kjører vi flytsparkel nå så vil bjelkelaget bli fylt med flytsparkel...

Eller så tetter man rundt brønnene. Hvordan er de montert i bjelkelaget?

Dere kommer altså hellime gulvgipsen med riktig lim beregnet for formålet, type Ardex S48?

Hei, unnskyld at jeg blander meg inn litt her, men. gulvgips er ikke godkjent i dag hvis man skal ha tettesjikt over. uansett sparkling eller ikke. dels fordi man sier at det er risiko for at papirkanten slipper fra gipsen, men også fordi det er utrolig følsomt for mugg. angående nye bransjeregler så kommer det til å bli minerit som gjelder på vegger... ps. jobber med vannskader... ds

Gulvgips er ikke godkjent i dag ifølge hva da for regler? Som både jeg og janus skrev tidligere i tråden vil man ikke få bruke kartonggips i baderom ifølge de nye PER's bransjeregler. De kommer 1/7, og har en overgangsperiode på ett år.

Men jeg vil gjerne vite hva du snakker om.

jon_h skrev:
Eller så tetter man rundt slukene. Hvordan er de montert i bjelkelaget?

Så dere kommer altså til å hellime gulvgipsen med skikkelig lim beregnet for formålet, typ Ardex S48?
Har ingen anelse om hvordan slukene er montert, i bjelkelaget antar jeg. Så er det utskåret firkantede hull rundt slukene noe så nærme bra.
Selvfølgelig kommer vi til å hellime med godkjent lim.

Altså dette med gipsets være eller ikke være. Så lenge det var godkjent når man bygde så er det vel ingen problemer?

Akkurat, og det er godkjent i dag. Klitsie vet merkelig nok ikke hva han/hun snakker om, til tross for arbeid med vannskader.

Så kan man jo selvfølgelig resonnere slik at hvis man vet at man risikerer å få problemer med en viss konstruksjon så kanskje man velger bort den, selv om den ikke har blitt forbudt av bransjereglene ennå.

Har nå snakket med en snekker og han har allerede gått bort fra gulvgips. Så nå blir det enten doble gulvspon (om vi trenger å komme opp) eller bare forsøke å tette rundt slukene på et vis. Hva kan man bruke for å gjøre det? Silikon?

Oi, han klarte altså å overtale dere altså.. Hva slags argument hadde han som jeg ikke hadde?

Hvor store er sprekkene? Ligger det ingen kortlinger under? Er ikke sluket montert i en monteringsplate? Sparkelen kan ikke henge fritt over en større avstand over en sprekk uten støtte under.

jon_h skrev:
Oj, han klarte altså å overbevise dere altså.. Hva slags argumenter hadde han som jeg ikke hadde?

Hvor store er sprekkene? Ligger det ingen kortlinger under? Er ikke kummen montert i en monteringsplate? Sparkelmassen kan ikke henge fritt over en sprekke uten støtte under.
Var ingen overtalelser. Hadde jo tenkt å droppe gipsen til jeg fant ut at det ikke var tett rundt kummene. Jeg vet ikke helt hvordan kummene er festet, det er jo rørleggerens (svogerens) jobb. Skal se om jeg kan finne et bilde som jeg tok før gulvsponet ble satt på plass.

Aha. Ja, hvis du tar et bilde så er det mye lettere å si hvordan du skal gjøre det.

Av bildene før sponen ble lagt på var dette det eneste jeg kunne finne. Ligger jo kortlingar der så vidt jeg ser.

• Takisolasjon med synlige trebjelker og et rundt plastlokk.
Målte nå og det er 12mm fra sponplaten til øvre kanten på brønnen. Blir jo en hel masse flytesparkel og et lag gulvspon til funker jo ikke. Ser at det finnes noe som heter "gulv rotspån" som er 10mm, hva er det? Kan det funke tro?

Det gjør ikke noe nå, vi kjøpte gulvgips allikevel. Ifølge fyren på K-Rauta skulle det ikke engang komme noen nye bestemmelser. Han hadde tydeligvis snakket med "dem" her om dagen. Sa også at det går med mye mer flytsparkel hvis man sparkler på tre mot gips.

Mikael_L
Personlig ville jeg stole på jon_h 1000 ganger mer enn noen fra K-rauta.

Men men, det er meg det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.