Kalle_Kiander skrev:
Interessant! Noen som har erfaringer med Habito?

Fant pris på Beijer:

GIPSSKIVE GHE 13 HABITO

12,5 x 2400 x 900 mm
213,80 kr/skive

Gyproc Habito - gipsplater med revolusjonerende festestyrke. Anbefalt brukslast, med en vanlig treskrue, er 40 kg. Med Habito får du en svært sterk systemløsning til innerveggene, som i mange tilfeller kan erstatte OSB og kryssfiner, med høy brannsikkerhet og ekstra god lydisolering som resultat. Skiven skjæres til og monteres som vanlige gipsplater.
Den ble lansert i vinter og selges ikke på Byggmax så jeg tror ikke det er så mange privatpersoner som har prøvd den.

F
Odjuret skrev:
Sten, fungerer det å bygge hus med? eller inneholder det masse gifter?
Finnes ganske mye tungmetaller i stein, for å ikke snakke om radon ;)

• Liker
lars_stefan_axelsson og 1 annen
  • Laddar…
Fermacell skivene også ganske bra når det gjelder å feste opp ting

Peter2400 skrev:
Den koster vel omtrent like mye som gips og osb sammen, men du sparer inn på skruer og halve arbeidstiden.
Så jeg synes det høres ut som et enkelt valg.
Pluss at vi da slipper de kjemikaliene denne tråden har handlet om. :) Foliehatt av da. :D

O
Kalle_Kiander skrev:
Pluss at vi da slipper de kjemikaliene denne tråden har handlet om. :) Foliehatt av da. :D
Nå har jeg akkurat bestilt min nye foliehatt så nå vil jeg ha den på :p :D

Odjuret skrev:
Nå har jeg akkurat bestilt min nye foliehatt, så nå vil jeg ha den på :p :D
Helt feil tenkt. Det finnes naturligvis forskning på det. Det viser seg at foliehatten ikke blokkerer farlig stråling men tvert imot konsentrerer den samme inni hodet ditt! (Tenk parabolantenne med hjernen i brennpunktet). Så det er jo ikke utenkelig at det er derfor "de" har spredt kunnskapen om at man skal ha foliehatt for å kunne unngå "dem"!

;)

Men alvorlig spøk. Denne slags raljering om at "alt er farlig så da kan man gi blaffen i alt" er like misforstått som motsatsen. Altså at "gifter er farlig". Det finnes visse stoffer og gifter som vi vet er så problematiske (eks. formaldehyd i gammeldagse sponplater), at det er berettiget å unngå dem. Og det finnes også mange andre som selv om vi vet at de er farlige, så er dose og eksponering ikke slike at det rimeligvis vil føre til noe problem.

Et aktuelt eksempel der er blyet i messingtappene på kjøkkenet som Forbrukerrådet gikk ut og varslet om. Det viser seg at for å få i seg de nivåene så må man la vannet stå i røret til kranen i flere timer (over natten) og deretter ta vannet direkte. Ingen fornuftig person gjør sånn. Og i hvert fall ikke dag ut og dag inn. Det holder å spyle bare det minste, mye mindre enn man skyller for å få friskt og kaldt vann, så er nivåene nede i "ingenting." Så selv om det kan være grunner til heller å velge en rustfri kran når man renoverer, så er det et i sammenhengen lite grunn.

Så, om alle i det minste lærte seg å tenke i termer av nivå og dose så ville mye vært vunnet. Vi vet f.eks. at trebearbeiding i industriell skala fører til allergier, i tillegg til de rent lunge-skadelige problemene som finnes med støv. Betyr det at trehus som sådan er spesielt utsatt med hensyn til disse allergiene? Nei, antageligvis ikke. Bruk og eksponering er helt annerledes. Betyr det derimot at tre er ufarlig som byggemateriale? Både ja og nei. Det er et naturmateriale som mange muggsopper, bakterier, skadedyr osv. har spesialisert seg på. Når vi sager ned treet og kutter det opp så forsvinner naturligvis treets naturlige forsvar mot slikt. Så bygger man med tre (eller andre organiske materialer) må man være forsiktig med bl.a. mugg.

Det er en risiko som blir lavere eller helt forsvinner når man bygger med stein. Men da oppstår andre risikoer (eks. radon som ble påpekt ovenfor).

Så, jeg er like mye imot å "jage gifter" (mange av disse giftene har en netto positiv innvirkning for oss mennesker, og vi har lang erfaring med deres anvendelser), som jeg er mot "alle dør uansett, så jeg lukker ørene og bryr meg ikke om noe".

Livet er å håndtere risiko, og det gjør man verken ved å være redd for alt, eller ved å stikke hodet i sanden.

• Liker
GK100 og 2 andre
  • Laddar…
J
Jeg prøver å tenke på både hvordan vi som bor i huset skal ha det, men også hvordan selve huset har det... I eldre hus er nok naturlige materialer og diffusjonsåpent en bra vei, tror jeg...

Men god ventilasjon i huset burde vel lufte ut giftstoffer?

Klicka skrev:
Men god ventilasjon i huset burde vel lufte ut giftstoffer?
Ja, det er f.eks. en måte å "ta hånd om" radonproblemer på, så det fungerer naturligvis mer eller mindre bra for andre luftbårne forurensninger som utskilles fra byggematerialer også.

Funnet en annen produsent av formaldehydfri OSB:
http://www.holz-kogler.de/3_6_SterlingOSBZero0609.pdf
Pris ca 40 kr/kvm. Er denne å foretrekke fremfor Byggmax plate?

Vurderer ellers dobbelgips, så har man løst dette problemet. Pluss at det blir billigere (500 kvm). Avhengig av innfesting tåler jo dobbelgips laster på 20-50 kg/skruv. Og der veggskap og TV skal henges kan vi sette kortlinger. Synspunkter på det? :)

J
Man lurer jo, hva er formaldehydet erstattet med i OSBn?

Man lurer jo også på hva HABITO platen har gjort for å bli bedre enn en vanlig gipssplate?

Sikkert kan man lese seg til dette, men kanskje noen i tråden allerede har gjort det...

Kalle_Kiander skrev:
Funnet en annen produsent av formaldehydfri OSB:
[lenke]
Pris ca 40 kr/kvm. Er denne å foretrekke fremfor Byggmax plate?

Vurderer ellers dobbeltgips, så har man løst dette problemet. Pluss at det blir billigere (500 kvm). Avhengig av innfesting tåler jo dobbeltgips belastninger på 20-50 kg/skruv. Og hvor veggskap og tv skal henge kan vi sette kortlingar. Synspunkter på det? :)
Hva skjedde med Habito platene da?
Tåler minst like mye som dobbeltgips og går dobbelt så raskt å montere.
Har dere gratisarbeidere eller mye tid til overs?

Erstatt av pmdi. Habito har forsterket sin med glassfiber. Men den er tung og vanskelig å arbeide med. Dessuten dyr.

Her er min lille sammenstilling :x

DOBBEL GIPS
Gips​ + gips​
40 kr/kvm

To lag behøves:
1. ​Norgips Normal 13x1200x2400 (20 kr/kvm)
​2. ​Norgips Normal 13x1200x2400 (20 kr/kvm)

+ Holdfasthet: 25 kg med plugg
+ Holdfasthet: 50 kg med ESSVE DUCK FOOT 50 kg
​+ Bare én type plate trengs (mindre jobb)
+ Miljøvennlig ​​
+ Helsevennlig
+ Mindre risiko for sprekkdannelse i veggene enn trebaserte materialer
+ Skjæres med kniv og er enkel å skru

​FIBERGIPS
Fermacell​

120 kr/kvm
​Fermacell 12,5x1200x900

+ Holdfasthet: 30 kg uten plugg
+ Holdfasthet: 50 kg med plugg
​+ Bare ett lag trengs (mindre jobb)
+ Kan forsterkes ytterligere med Gyproc Normal (+30 kr/kvm)
+ Miljøvennlig ​​
+ Helsevennlig
+ Skjæres med sag og er vanskelig å skru

​GLASSFIBERFORSTERKET GIPS
Norgips Ultra Board​ + gips​
120 kr/kvm

To lag behøves:
​1.​Ultra Board 15x1200x900 (100​ ​kr/kvm)

+ Holdfasthet: 33 kg uten plugg
+ Holdfasthet: 60 kg med plugg
+ Miljøvennlig ​​
+ Helsevennlig
+ Skjæres med kniv og er enkel å skru​, eller?​

GLASSFIBERFORSTERKET GIPS
​​Gyproc Habito
100 kr/kvm

12,5x2400x900
+ Holdfasthet: 40 kg uten plugg (4 ganger høyere enn vanlig enkelgips)
​​+ Bare ett lag trengs (mindre jobb)
+ Kan forsterkes ytterligere med Gyproc Normal (+30 kr/kvm)
+ Miljøvennlig
+ Helsevennlig
+ Skjæres med kniv og er enkel å skru​a, eller?​

OSB
Kronoply OSB/3 Contifinish ​+ gips​
50 kr/kvm

To lag behøves:
​1. ​Kronoply OSB/3 11x2440x1197 (30 kr/kvm)

+ Bruddlast vertikalt: 266 kg
+ Fri for tilsatt formaldehyd
- Inneholder PMDI (polymer diphenylmethanediiso-cyanate), noe Naturskyddsföreningen skriver ikke er særlig godt undersøkt og at langsiktige effekter er ukjente.

PLYWOOD
Byggmax Konstruksjonsplywood P30 ​+ gips​
90 kr/kvm

To lag behøves:
​1. ​Plywood 12x2400x1200 (70 kr/kvm)

+ Bruddlast vertikalt: 270 kg
- Inneholder formaldehyd

"​FORSTERKNINGSPLATE"​ (SPECIALSPÅNSKIVA​)
Byggeltit Stabil ​+ gips​
​60 kr/kvm

To lag behøves:
Byggelit Stabil 12x2500x1197 (​40 kr/kvm)
Norgips Normal 13x1200x2400 (20 kr/kvm)

+ Bruddlast vertikalt: 258 kg
- Inneholder formaldehyd ​

• Liker
joall og 2 andre
  • Laddar…
Å bygge et helt hus giftfritt ser jeg som helt umulig, men en god visjon.

Det som er det vanskeligste er vel å vite hvilket stoff som vil bli klassifisert som giftig/farlig/uegnet senere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.