Limmet kan inneholde både isocyanater og formaldehyd. Spesielt i gulvspon som har så stor andel lim. OSB-en har bare et par prosent lim, men man vil jo være på den sikre siden.
Nesten alt i byggebransjen som har en form for bindemiddel/lim i seg (spesielt lim, maling og tetningsmasser) inneholder formaldehyd og mye annet godt som fortsetter å frigjøres i luften lenge etter installasjon.
Lim vet jeg ikke engang om det finnes noe giftfritt godt alternativ til når man snakker om bygg? Skulle vel være spiker og skruer i så fall.
Derfor prøver jeg å holde det nede så godt det går. Vi bygger for eksempel med Kebony-fasade, tre som er impregnert på miljøvennlig måte og er beskyttet mot råte i 30 år uten vedlikehold.
Interessant... Visse føles det tryggere, spesielt med små barn, å velge bra byggematerialer. Hvordan er det med linoljemaling? Eller eggoljetempera?
Holder på med nytt kjøkken i hel furu i stammer og alt, helt annen lukt enn IKEA møbler og sponplategreier... Hvor stor påvirkning det har i lengden har jeg dog ingen aning om, formaldehyden burde vel avta med årene?
Linolje og eggoljetempera inneholder ingen giftstoffer så lenge du ikke blander inn terpentin. Fordelen er at terpentinen forlater malingen utrolig fort, hvor lenge den kan tenkes å fortsette å forlate malingen vet jeg dog ikke. Men den trengs som sagt heller ikke.
Derfor prøver jeg å holde det nede så godt det går. Vi bygger f.eks. med Kebony-fasade, tre som er impregnert på miljøvennlig måte og er beskyttet mot råte i 30 år uten vedlikehold.
Farger for innendørs bruk finnes jo riktig gode – og dårlige. Sjekk bare denne testen: [lenke]
Finnes produsenter som lager formaldehydfri OSB i Danmark vet jeg, leter akkurat nå etter noen svensk åf.