Dårlig pålest om skiver men råspont fungerer bak gipsen, duger kanskje som gulv i et loftsrom også.

Hva er det for gift i vanlige skiver? Ville vært interessant å vite.

Limmet kan inneholde både isocyanater og formaldehyd. Spesielt i gulvspon som har så stor andel lim. OSB-en har bare et par prosent lim, men man vil jo være på den sikre siden.

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
Du skriver kan. Hvordan vet man da?

Den gjør oftest det, mer eller mindre, iaf formaldehyd. Redegjøres i byggevarudeklarasjonen. Så her kan det se ut for en gulvsponplate fra Moelven:

Byggvarudeklarasjon for Moelven golvspånskive viser formaldehydutslipp. Målt i µg/m³ og mg/m³ over 4 og 26 uker, metode EN 717-1.

M
Nesten alt i byggebransjen som har en form for bindemiddel/lim i seg (spesielt lim, maling og tetningsmasser) inneholder formaldehyd og mye annet godt som fortsetter å frigjøres i luften lenge etter installasjon.

Lim vet jeg ikke engang om det finnes noe giftfritt godt alternativ til når man snakker om bygg? Skulle vel være spiker og skruer i så fall.

Mellombarn >> Råspont hadde fungert, men skulle gjerne finne noe billigere.

Marcus Sjögren >>

Derfor prøver jeg å holde det nede så godt det går. Vi bygger for eksempel med Kebony-fasade, tre som er impregnert på miljøvennlig måte og er beskyttet mot råte i 30 år uten vedlikehold.

Farger for innendørsbruk finnes jo i virkelig god – og dårlig kvalitet. Bare sjekk denne testen: http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160218_0.pdf

Jeg vet det finnes produsenter i Danmark som lager formaldehydfri OSB, og jeg leter akkurat nå etter en svensk åf.

• Liker
Marcussjogren
  • Laddar…
Visst burde vel råspont være et alternativ om du skal skru gips over? Dog et ganske stort merarbeid :p

Sist redigert:
J
Interessant... Visse føles det tryggere, spesielt med små barn, å velge bra byggematerialer. Hvordan er det med linoljemaling? Eller eggoljetempera?
Holder på med nytt kjøkken i hel furu i stammer og alt, helt annen lukt enn IKEA møbler og sponplategreier... Hvor stor påvirkning det har i lengden har jeg dog ingen aning om, formaldehyden burde vel avta med årene?

M
Linolje og eggoljetempera inneholder ingen giftstoffer så lenge du ikke blander inn terpentin. Fordelen er at terpentinen forlater malingen utrolig fort, hvor lenge den kan tenkes å fortsette å forlate malingen vet jeg dog ikke. Men den trengs som sagt heller ikke.

M
Kalle_Kiander skrev:
Marcus Sjögren >>

Derfor prøver jeg å holde det nede så godt det går. Vi bygger f.eks. med Kebony-fasade, tre som er impregnert på miljøvennlig måte og er beskyttet mot råte i 30 år uten vedlikehold.

Farger for innendørs bruk finnes jo riktig gode – og dårlige. Sjekk bare denne testen: [lenke]

Finnes produsenter som lager formaldehydfri OSB i Danmark vet jeg, leter akkurat nå etter noen svensk åf.
Hvordan impregnerer man treet miljøvennlig?

B
Plyfa burde ha mindre lim enn spon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.