O
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men da får man andre problemer. F.eks. kostnad... :) Og skjeve gulv med tiden. ;)

Og "så lite kjemikalier som mulig" er heller ikke nødvendigvis den beste strategien. Konserveringsmidler osv. forhindrer mange naturlige prosesser som skaper enda verre gifter hvis de får ha sin gang (mugg er jo f.eks. en stor synder her).

Og det er spennende å lese sikkerhetsdatabladet for Falu rödfärg, kontra f.eks. en av Flüggers veggfarger. Ifølge databladet er Falu röd farligere... :) Det inneholder f.eks. bly. En metall som vi er betydelig mer restriktive med i dag enn før. På den andre siden så har Flüggers datablad flere "data mangler". Så det er til og med vanskelig å vurdere risikoene ut ifra tilgjengelige data. Det er ikke opplagt at Falu rödfärg er bedre. (Jeg velger selv bort Falu röd fordi jeg ikke vil ha den på klærne...) Og naturligvis langt ifra sikkert at man kan si at forskjellen er så stor at det gjør noen forskjell. Det gjør den antagelig ikke. Men det er en gjetning.

Så det er som vanlig sånn at uansett hvordan man snur seg, så har man rumpa bak. Livet er som sagt 100% dødelig.
Jeg visste ikke at falurød var så ille! Da tar jeg tilbake malingen med falurød.... Så har jeg lært noe nytt :D

K
Odjuret skrev:
Jeg trodde at råspont i min enfoldighet bare var vanlig, pløyd trevirke... Jeg visste ikke at man presset inn masse kjemikalier i det.....
Alt trevirke inneholder kjemikalier som frigjøres over tid. Det finnes naturlig i naturen for å beskytte trær fra skadedyr....

Det fantes en tråd eller artikkel om et par som bygde hus der alt treverk var innkapslet fordi de var allergiske mot stoffer i tre

Her er en artikkel om det samme paret: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2013/12/26/bostadsbygge-utan-tra/

Sist redigert:
Gyproc Habito kanskje kan være et alternativ til OSB + gips? Sikkert dyrere enn de begge sammen, men du slipper halve arbeidet og et lag med skruer.

O
Kallebo skrev:
Alt trevirke inneholder kjemikalier som frigjøres over tid. Det finnes naturlig i naturen for å beskytte trær mot skadedyr....

Det fantes en tråd eller artikkel om et par som bygde hus der alt tre var innkapslet fordi de var allergiske mot stoffer i tre

Her er en artikkel om det samme paret: [lenke]
Det var akkurat den mest seriøse siden jeg har sett på lenge. Forresten, den artikkelen du henviste til ble ganske pinlig for det paret, for det viste seg å være psykologisk... Dessuten valgte de å kapsle inn alt tre med noe kjemisk greie, som ingen vet hvor farlig den er. Men om nå plank er farlig, hvorfor advarer du ikke mot osb eller spon? Hvordan skal vi bygge våre hus? Du kan ikke nevne plast eller betong for disse greiene inneholder visstnok også giftstoffer...
Men uansett, husk livet er livsfarlig! Uansett hva du gjør, kommer du til å dø...

Sist redigert:
Dropp OSB hvis du skal være sikker. Kjør doble gipslag i stedet.

K
Odjuret skrev:
l Men om nå råspont er farlig, hvorfor advarer du ikke mot osb eller spon? Hvordan skal vi bygge våre hus? Du kan ikke nevne plast eller betong for disse greiene lærer også inneholde giftstoffer...
Men uansett, husk livet er livsfarlig! Hvordan du en gjør kommer du til å dø...
Min poeng var at alle byggematerialer er litt farlige. Det hjelper altså ikke å droppe sponet

At det er terpentin i råsponten er ikke noe man har impregnert den med, det er naturlig i tre. Så det finnes garantert terpentin også i plywood, osb og spon siden det er tre i dem.

Jeg husker da jeg var barn bodde vi i nærheten av et sagbruk. Bekken som renner fra det området var stein-død. Vannet man gresset med vann fra bekken døde det også. Det var Fenol/Fenoler som laktes ut når man vannet tømmeret som var årsaken. Så bare fordi tre er "Naturlig" betyr det ikke at det er et giftfritt materiale.

O
Kallebo skrev:
Min poäng var att alle bygningsmaterialer er litt farlige. Det hjelper altså ikke å hoppe over flisen
Da fikk du ikke frem poenget ditt.... Jeg er lei for det, men jeg hang ikke med i det hele tatt... På den andre siden må rupanel være mye bedre enn osb....
Stein, fungerer det å bygge hus med? eller inneholder det masse gifter? Det blir nok veldig kaldt, for det finnes ingen mulighet til å isolere. Men du slipper vinduer....

Sist redigert:
O
Robert-san01 skrev:
At det er terpentin i rupanelen er ikke noe man har impregnert den med, det er naturlig i tre. Så det finnes garantert terpentin også i kryssfiner, osb og sponplater da det er tre i dem.

Husker da jeg var barn bodde vi i nærheten av et sagbruk. Bekken som renner fra det området var stein-død. Vannet man gresset med vann fra bekken døde det også. Det var Fenol/Fenoler som utlaktes når man vannet tømmeret som var årsaken. Så bare fordi tre er "Naturlig" betyr det ikke at det er et giftfritt materiale.
Lurer på hvor mange som har dødd av å bo i trehus.... Eller snarere hvor mange som har fått kreft pga trehus?
Er ikke det hele veldig typisk for den tiden vi lever i. Man ser ut til å ville finne giftstoffer overalt. Men hvor giftig er tre?
Men sannsynligvis er det like greit å henge seg direkte.... Siden alt er farlig!

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
Takk for deres svar!

Tror det blir formaldehydfri osb bak gipsen der vi skal henge tungt. Resten kjører vi dobbel gips. Økonomisk og helsesikkert.

Synspunkter på det? :)

Jeg ville vurdert Habito skiven.

• Liker
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Undre hvor mange som har dødd av å bo i trehus... Eller snarere hvor mange som har fått kreft pga trehus?
Er ikke det hele veldig typisk for tiden vi lever i. Man ser ut til å ville finne gifter overalt. Men hvor giftig er tre?
Men trolig så er det nok like greit å henge seg direkte.... Siden alt er farlig!
For ikke å snakke om all elektromagnetisk stråling fra strøm, data, Wlan, mobiler mm. Og så må vi ikke glemme alle kjemikaliene som kan utvaskes i vannledningene!

Teflonet i stekepannen er sikkert ikke sunt heller.

Best å skaffe seg en aluminiumsfoliehatt.

Robert-san01 skrev:
Jeg ville vurdere Habito platen.
Interessant! Noen som har erfaring med Habito?

Fant pris hos Beijer:

GIPSPLATE GHE 13 HABITO

12,5 x 2400 x 900 mm
213,80 kr/plate

Gyproc Habito - gipsplater med revolusjonerende innfestingsstyrke. Anbefalt bruksbelastning, med en vanlig treskrue, er 40 kg. Med Habito får du en svært sterk systemløsning til innerveggene, som i mange tilfeller kan erstatte OSB og plywood, med høy brannsikkerhet og ekstra god lydisolasjon som resultat. Platen skjæres til og monteres som vanlige gipsplater.

Sist redigert:
Kalle_Kiander skrev:
Interessant! Noen som har erfaringer med Habito? Dyr?
Den koster vel omtrent like mye som gips og osb sammen, men du sparer inn på skruer og halve arbeidstiden.
Så jeg synes det høres ut som et enkelt valg.

O
Robert-san01 skrev:
For ikke å snakke om all elektromagnetisk stråling fra strøm, data, Wlan, mobiler mm. så må vi ikke glemme alle kjemikaliene som kan lekke ut i vannledningene!

Teflonet i stekepannen er sikkert heller ikke sunt.

Best å skaffe foliehatt.
JAg har akkurat bestilt en foliehatt... De va noe nytt materiale som inneholdt noe som skulle være ekstra bra:p

• Liker
Kalle_Kiander og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.