26.740 lest ·
79 svar
27k lest
79 svar
Giftfri OSB og gulvspån etterlyses!
Kikket på bloggen deres... Hyggelig lesning. Når det gjelder vinduer, mener mange at for god isolasjon kan gi problemer vintertid med is på utsiden. En ekstra kostnad, en marginal reduksjon av energiforbruk, men irriterende vintertid. Har selv ingen personlig erfaring da jeg er på den andre siden av skalaen... Men verdt å tenke på, og lese om...
Medlem
· Södermanland
· 120 innlegg
Nå fant jeg BASTA:s site der man kan søke på f.eks. OSB og velge å kun vise de produktene som oppfyller deres høyeste miljø- og helsekrav "BASTA".
Her er OSB-vinnerne:
Jungberg Fritzoe AB
Optimera Svenska AB
Moelven Wood AB
Her er kryssfiner-vinnerne:
Jungberg Fritzoe AB
BOA-Bo Andrén AB
Moelven Wood AB
Ljungberg Fritzoe AB
Knauf Danogips GmbH
DLH Sverige AB
UPM-Kymmene Wood Oy
Her er OSB-vinnerne:
Jungberg Fritzoe AB
Optimera Svenska AB
Moelven Wood AB
Her er kryssfiner-vinnerne:
Jungberg Fritzoe AB
BOA-Bo Andrén AB
Moelven Wood AB
Ljungberg Fritzoe AB
Knauf Danogips GmbH
DLH Sverige AB
UPM-Kymmene Wood Oy
Medlem
· Södermanland
· 120 innlegg
Kul oppdagelse: den OSB som Byggmax selger for 105 kr/platen er 100% formaldehydfri. Lener mot den.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/osb-skiva-p10096
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/osb-skiva-p10096
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Byggmax selger det billigste de får tak i. Det der er kronoplys OSB og den er neppe fri for giftstoffer. Hadde den vært det hadde alle solgt den siden den er billigst (jeg vet fordi jeg har selv solgt den, importeres fra Riga). Limet man bruker heter "polymeric diphenylmethane diisocyanate" (MDI) og er helseskadelig. Vil du ha et giftfritt og miljøvennlig alternativ så må du betale mer, det er slik det fungerer.Kalle_Kiander skrev:
Her har du WHOs rapport om MDI:
http://www.who.int/ipcs/publication7s/cicad/en/cicad27.pdf
Medlem
· Södermanland
· 120 innlegg
Les selv, her er produktarket:
http://static.byggmax.com/Content/G...10096.pdf?targetFileName=Produktblad10096.pdf
Og her er lenke til Swiss Krono:
http://www.swisskrono.de/Building-Materials/Products/Product-Overview-1016192030.html
Kan det være så at Byggmax bløffer?
http://static.byggmax.com/Content/G...10096.pdf?targetFileName=Produktblad10096.pdf
Og her er lenke til Swiss Krono:
http://www.swisskrono.de/Building-Materials/Products/Product-Overview-1016192030.html
Kan det være så at Byggmax bløffer?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
"3. Produktbeskrivelse
Kronoply OSB/3 er trebaserte bygningsplater av typen oriented strand board. Platene lages av spon fra furu som limes sammen med syntetisk lim under høy temperatur og høyt trykk. Sponene er krysslagt i tre lag, hvor ytterste lag hovedsakelig er orientert med fibrene parallelt med platens lengderetning. Sponene i midtsjiktet ligger primært parallelt platenes tverretning. Limet er PMDI (polymeric diphenylmethanediiso-cyanate)."
Kronoply OSB/3 er trebaserte bygningsplater av typen oriented strand board. Platene lages av spon fra furu som limes sammen med syntetisk lim under høy temperatur og høyt trykk. Sponene er krysslagt i tre lag, hvor ytterste lag hovedsakelig er orientert med fibrene parallelt med platens lengderetning. Sponene i midtsjiktet ligger primært parallelt platenes tverretning. Limet er PMDI (polymeric diphenylmethanediiso-cyanate)."
Medlem
· Södermanland
· 120 innlegg
Alltid er det noe. Fant en tråd på ekobyggportalen i emnet. Der står bl.a. "Naturskyddsföeringen skriver om PMDI at den ikke er særlig velundersøkt og at langsiktige effekter er ukjente". Har e-postet Swis Krono (Kronoply). Får se hva de svarer.
http://www.ekobyggportalen.se/forum/topic/osb-skivor/
http://www.ekobyggportalen.se/forum/topic/osb-skivor/
Kebony er impregnert med furfylalkohol, som er en mistenkt gift for nervesystemet og luftveiene.Kalle_Kiander skrev:
Nå tror jeg ikke det medfører noen risiko, men det gjør det neppe med vanlig OSB heller. Alt inneholder giftstoffer, men så lenge det er lave nivåer er det ikke et problem.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Det er nettopp det som er problemet, at alt inneholder litt gift.f91jsw skrev:
Med den resonnementet så skulle det altså være ok/ufarlig å drikke en cocktail hvor man tar en dråpe bensin, en dråpe diesel, en dråpe olje, en dråpe insektsmiddel, en dråpe blymaling, en dråpe terpentin osv osv til man når den nette og runde sifren 5 liter.
Medlem
· Södermanland
· 120 innlegg
Du har nok rett. Svanemerkede Kebonyn sitter iallfall utvendig, så den føler jeg meg helt trygg med.f91jsw skrev:
Da inneholder det ikke lenger lave nivåer.Marcussjogren skrev:Det er nettopp det som er problemet, at alt inneholder litt gift.
Med det resonnementet så skulle det altså være ok/ufarlig å drikke en cocktail hvor man tar en dråpe bensin, en dråpe diesel, en dråpe olje, en dråpe insektsmiddel, en dråpe blymaling, en dråpe terpentin osv osv til man når det nette og runde tallet 5 liter.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 201 innlegg
Nja, det er en ikke helt vellykket analogi. For det første så er giftvirkningen hos mange av de stoffene du nevner like. Det spiller ingen rolle om du blander diesel, bensin, olje og terpentin, for alle petroleumsprodukter har stort sett samme biologiske virkningen om du drikker dem. Så første leksen er at man må passe på samvirkning.Marcussjogren skrev:Det er nettopp det som er problemet, at alt inneholder litt gift.
Med den resonnementet så skulle det altså være ok/ufarlig å drikke en cocktail der man tar en dråpe bensin, en dråpe diesel, en dråpe olje, en dråpe insektmiddel, en dråpe blymaling, en dråpe terpentin osv osv til man når den nette og urunde sifra 5 liter.
For det andre så betyr "litt" ulike ting avhengig av stoff og virkning. Alt er giftig, og alt er også ufarlig i riktig dose. Men for vann så er riktig dose tre liter om dagen (eller så) og det blir ikke farlig før du kommer opp i ti. Altså ganske mange dråper.
For andre substanser, paraquat har f.eks. samme virkning og bruk som roundup, og ble tillatt av EU noen år før de kom på bedre tanker. LD50 for det er nettopp bare noen dråper (nja, ti eller så), og en dråpe er definitivt for mye. Det er tvert imot veldig populært både for å ta livet av seg og å forgifte andre med. Så sikker dose/eksponering for paraquat er latterlig mye lavere.
Så. Summa summarum. Ingenting er giftfritt og man må derfor alltid snakke i termer om hva som er rimelig eksponering gitt en masse andre faktorer. Forenklinger av typen "bort med alt", eller "det spiller uansett ingen rolle" er altså omtrent like feil begge to.
Men å vite hva som er "verst" og prioritere dette, samt så velge så miljøvennlig og giftfritt man har råd med eller mest for pengene burde jo være en farbar vei... Dog tror jeg det er vanskelig å kombinere med moderne rasjonelt bygging, med vanlige byggefirmaer...lars_stefan_axelsson skrev: