126.111 lest ·
58 svar
126k lest
58 svar
Fugeskum for å hindre mus?
Pagani non repete!
Men jeg spiller ikke fiolin. Derfor blir jeg iblant litt repetitiv
.
Mitt motto er: -"Tale med de lærde på latin, og med bønder på bønders vis.
Et motto jeg dessverre ikke alltid selv adopterer
.
Filosofen
Men jeg spiller ikke fiolin. Derfor blir jeg iblant litt repetitiv
Mitt motto er: -"Tale med de lærde på latin, og med bønder på bønders vis.
Et motto jeg dessverre ikke alltid selv adopterer
Filosofen
Unnskyld forsinkelsen!
Jeg satt og leste i denne tråden og ble nesten overbevist om skumfyllings gode egenskaper i kampen mot musa. Men så kom jeg på en artikkel på GDS nettside. GDS betyr Gjør Det Selv. Det pleier å koste penger å lese der, men jeg kom inn gratis - bare en kort stund - da jeg googlet på GDS skumfylling.
Skumfylling er fantastisk, men det trekker til seg fukt! Det kan bli fuktskader, selv av den fukten som finnes i luften. Skummet skal derfor alltid beskyttes, med maling eller noe annet. Det er kanskje ikke så enkelt hvis jeg har sprøytet inn skummet i et musehull. Eller finnes det en løsning for det også?
Jeg satt og leste i denne tråden og ble nesten overbevist om skumfyllings gode egenskaper i kampen mot musa. Men så kom jeg på en artikkel på GDS nettside. GDS betyr Gjør Det Selv. Det pleier å koste penger å lese der, men jeg kom inn gratis - bare en kort stund - da jeg googlet på GDS skumfylling.
Skumfylling er fantastisk, men det trekker til seg fukt! Det kan bli fuktskader, selv av den fukten som finnes i luften. Skummet skal derfor alltid beskyttes, med maling eller noe annet. Det er kanskje ikke så enkelt hvis jeg har sprøytet inn skummet i et musehull. Eller finnes det en løsning for det også?
Det høres merkelig ut, har aldri sett noen kle inn fugeskum med noen form for fuktbarriere.C Cider skrev:
Det kan være at man kanskje ikke bør bruke det utendørs eller et annet sted hvor det potensielt utsettes for kraftig fuktbelastning.
Nei, de finner bare på. Herdet fugeskum trekker ikke til seg noe fukt nei.C Cider skrev:Beklager forsinkelsen! Jeg satt og leste i denne tråden og ble nesten overbevist om fugeskummets gode egenskaper i kampen mot musene. Men så kom jeg i hu en artikkel på GDS nettside. GDS betyr Gjør Det Selv. Det pleier å koste penger å lese der, men jeg kom inn gratis - bare en kort stund - da jeg googlet på GDS fugeskum.
Fugeskum er fantastisk, men det trekker til seg fukt! Det kan bli fuktskader, også fra den fukt som finnes i luften. Skummet skal derfor alltid beskyttes med maling eller noe annet. Det er kanskje ikke så enkelt hvis jeg har sprayet skummet inn i et musehull. Eller finnes det en løsning for det også?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
Jeg har oppfattet det som at fugeskum av visse typer kan transportere fukt, så om du har en syll mot betongplate, med syllband under som hindrer fuktvandring mellom betong og tre. Men så legger noen en streng skum som har kontakt både med betong og tre. Da kan du få en transport av fukt.
Høres litt rart ut i mine ører. Fugeskum herder ved hjelp av luftfuktigheten, men i herdet tilstand suger det ikke vann. Kanskje ikke den beste fuktbarrieren, men det trekker ikke til seg fukt. Derimot er det veldig UV-sensitivt, så hvis det er utsatt for lys, må det males eller beskyttes på annen måte. I motsatt fall brytes det ned.
Jeg har brukt museskremmer med meget godt resultat. Siden jeg satte en i garasjen og en på loftet har jeg ikke sett musebæsjer og ikke hørt den sedvanlige gnagingen i veggene, epler i garasjen er urørte også. Fellene på loftet står urørt (liksom agnet). Det kommer nok an på hvilken type man kjøper. Billige var de ikke, men verdt sin pris. Frekvensen skal visstnok variere for å forhindre tilvenning og hunden har ikke reagert.B bjernler skrev:
Du kan jo prøve med ilder😬. Men det lukter etter dem siden deres piss har en kraftig lukt. Slipp dem på loftet så slipper du musene, men får et hus som lukter ilderpiss.🤪F FiddeP skrev:Fugeskum funker ikke. Har erfaring med det. Derimot har fugeskum med grus eller glasskår funket bedre.
Katt funker på den måten at de spiser mus, så de blir færre. Men de hindrer ikke musene fra å løpe i veggene. Altså de bryr seg ikke om katte lukt.
Jeg synes også at musepipere funker. Men slike kan man jo ikke ha overalt.
Jeg er fornøyd så lenge de ikke kommer inn i huset, bare finnes på loftet.
Hva bruker du for merke?E Elåldring skrev:Jeg har brukt musejager med veldig gode resultater. Siden jeg satte en i garasjen og en på loftet har jeg ikke sett musebæsj og ikke hørt den sedvanlige knitringen i veggene, epler i garasjen er urørte også. Fellene på loftet står urørte (akkurat som agnet). Det kommer nok an på hvilken type man kjøper. Billige var de ikke, men verdt sin pris. Frekvensen skal visst variere for å forhindre tilvenning og hunden har ikke reagert.
vi hadde mår på loftet i hytta i fjor ramlet ned en mårunge for trappen midt på natten måtte bære den opp igjen hadde ingen mus på loftet (men de bråkte mye når de lekte)E Elåldring skrev:
Klikk her for å svare