126.051 lest ·
58 svar
126k lest
58 svar
Fugeskum for å hindre mus?
Søkte og fant vel antydninger på at fugeskum skal funke mot mus.
Min frykt var at de kanskje liker å gnage på fugeskum..
Løftet bort et spiskammersskap fra kjøkkenet nå og under denne (opphøyd) så var en jævla masse muselort.... hvor gøy er det å ha under spiskammeret på kjøkkenet.. faen... skal skumme igjen hver eneste sprekk hvis det funker..
Min frykt var at de kanskje liker å gnage på fugeskum..
Løftet bort et spiskammersskap fra kjøkkenet nå og under denne (opphøyd) så var en jævla masse muselort.... hvor gøy er det å ha under spiskammeret på kjøkkenet.. faen... skal skumme igjen hver eneste sprekk hvis det funker..
Tror ikke at skummet stopper musene spesielt lenge.
De spiser seg gjennom plast og til og med betong (men ikke armeringsjernene da
) så fugeskum klarer de seg gjennom på et blunk. Beste motmiddel er katt.
Rens rundt huset, fjern kompost som ikke er tett, slå ned høyt gress, fjern busker mot huset osv.
Rens rundt huset, fjern kompost som ikke er tett, slå ned høyt gress, fjern busker mot huset osv.
Sett plåtblikk / plåtbiter eller bruk metallnett. Finmasket. Eneste som egentlig holder mus unna. De fleste andre materialer kan de jo gnage seg igjennom.
faen finner jo skit overalt... blir så forbannet... her skal faen både tettes iallfall og handle inn elektroniske pipere...
litt skeptisk til de som sender pulser langs med strømkabelen til sikringene... om de nå virkelig gjør det - blir det ikke forstyrrelser i dataen og annet? hrrmm....
litt skeptisk til de som sender pulser langs med strømkabelen til sikringene... om de nå virkelig gjør det - blir det ikke forstyrrelser i dataen og annet? hrrmm....
Meg bekjent finnes det ingen håndfaste bevis på at pipetutgreiene virkelig fungerer. Vi pleier å si at vår er en kombinert mus- og bjørneskremsel. Den fungerer ikke kjempebra mot mus, men er kjempegod på å holde bamse unna. Vi har i alle fall ikke sett noen på vår øy. 
Katt - ja, det fungerer hvis katten lærer seg å ta dem. Selv den mest innvante innekatt pleier å ta mus, men tro for all del ikke at musene bryr seg om kattefoten. Har de etablert seg, bryr de seg ikke om at det lukter katt.
Sørg for at musene ikke kan komme til noe å spise. Da har de i alle fall en grunn mindre til å gjøre hjemmebesøk. Så må du forsøke å finne ut hvor de kan tenkes å komme inn. Litt småvanskelig med tanke på at det bare krever et hull på seks mm i diameter for at en mususling skal kunne presse seg inn.
Decimer stammen med slagfeller. Vanlige hederlige slagfeller i tre er kanon. De er så billige at du kan sette ut så mange som helst, og de er effektive. Agn med nøttekrem, og det vil begynne å smelle så snart du snur ryggen til.
Det finnes slagfeller med innebygd åte. Har testet disse, og musene liker lukten. Synes man at vanlige slagfeller er ubehagelige, kan jeg anbefale disse.
Katt - ja, det fungerer hvis katten lærer seg å ta dem. Selv den mest innvante innekatt pleier å ta mus, men tro for all del ikke at musene bryr seg om kattefoten. Har de etablert seg, bryr de seg ikke om at det lukter katt.
Sørg for at musene ikke kan komme til noe å spise. Da har de i alle fall en grunn mindre til å gjøre hjemmebesøk. Så må du forsøke å finne ut hvor de kan tenkes å komme inn. Litt småvanskelig med tanke på at det bare krever et hull på seks mm i diameter for at en mususling skal kunne presse seg inn.
Decimer stammen med slagfeller. Vanlige hederlige slagfeller i tre er kanon. De er så billige at du kan sette ut så mange som helst, og de er effektive. Agn med nøttekrem, og det vil begynne å smelle så snart du snur ryggen til.
Det finnes slagfeller med innebygd åte. Har testet disse, og musene liker lukten. Synes man at vanlige slagfeller er ubehagelige, kan jeg anbefale disse.
Jeg stemmer også på feller, har prøvd å tette med det meste, alltid med dårlig resultat. Begynte med såpeull, men det gjorde de små rakkerne om til utmerket bomateriale, så fikk jeg tips om å tette med gips med stålull.. Fungerte en stund, men de gnagde seg gjennom det også. Og kattene er ikke til så stor nytte.. Nå bruker vi feller når høstinvasjonen kommer. Lader dem med blodpudding og utrydder alle nyinnflyttede på et par dager, deretter er det stort sett rolig til neste høst. Jeg bruker Giljotti-fellene, de fungerer virkelig skikkelig bra! Effektive og lette å rigge og rengjøre. Det virker som et museår i år for det var litt flere enn vanlig.
Jeg skrudde ned overskapene på kjøkkenet.. så var de siste skrudd sammen med vifte så jeg stakk jo inn armen og løsnet muttere osv..
Så fikk jeg se at det lå en musefelle der, vet ikke hva som hadde vært verst; om jeg hadde klemt en død mus eller fått et sjokkerende nappende slag av fellen.. Hadde flaks at den hadde klappet sammen uten noen mus.. men bæsj fantes det mye av...
ArGh.... ja her skal det faen meg tettes, planlegger å dra hull-nett ved hver åpning rundt om huset...
jedrans mus... Har nok de fleste slags feller på loftet, og har alt tatt dem som sprang der oppe... Liker vippa man setter på bøtta, skulle bare hatt agn som ikke ramler ned i samme slengen... kunne kanskje satt strikk rundt agnet og vippen forsåvidt..
giljottifelle virker bra ja, har tatt noen mus med den, men kastet hele greia likevel, er ikke klar til å bli såpass mandig riktig ennå..
Så fikk jeg se at det lå en musefelle der, vet ikke hva som hadde vært verst; om jeg hadde klemt en død mus eller fått et sjokkerende nappende slag av fellen.. Hadde flaks at den hadde klappet sammen uten noen mus.. men bæsj fantes det mye av...
ArGh.... ja her skal det faen meg tettes, planlegger å dra hull-nett ved hver åpning rundt om huset...
jedrans mus... Har nok de fleste slags feller på loftet, og har alt tatt dem som sprang der oppe... Liker vippa man setter på bøtta, skulle bare hatt agn som ikke ramler ned i samme slengen... kunne kanskje satt strikk rundt agnet og vippen forsåvidt..
giljottifelle virker bra ja, har tatt noen mus med den, men kastet hele greia likevel, er ikke klar til å bli såpass mandig riktig ennå..
Jeg har tettet med byggmax fugeskum, i gangen og under kjøkkenbenken på hytta, for to år siden og siden da har det ikke vært å se en eneste muselort der. Fylte riktignok ganske mye, så det veltet ut masse. Heldigvis hadde jeg vært forutseende og lagt ut beskyttelsespapp. De kommer kanskje inn igjen til slutt, men så langt har de ikke vært synlige iallfall.
Og forhåpentligvis så kanskje gangen blir ferdig neste sommer og da blir det neppe en eneste liten sprekk å krype inn gjennom.
// Per
Og forhåpentligvis så kanskje gangen blir ferdig neste sommer og da blir det neppe en eneste liten sprekk å krype inn gjennom.
// Per
Feller har jo den fordelen at man kan rydde bort ofrene på en ordnet måte. Med gift eller glass i fugeskum eller lignende er det jo en risiko for at de dør inne i vegger og gulv og ligger der og stinker.