Einebær funker, men ikke på grunn av lukten, men fordi tørt ris er så stikkende at ikke engang gnagerne holder ut:-)

Når det gjelder byggskum kan jeg i alle fall meddele at fugler av en eller annen type angrep og hakket et fint hull i byggskum som hadde funnet sin vei ut i takutstikket som ikke er lukket ennå...oppdaget det i uken og tenkte at det var mus først, men sporene tyder på fugler. Uansett hadde de bitt hull på mika-nettet og hakket hull i byggskummet...men ikke mer enn halvveis, enten smakte det for ille eller så var det slitsomt å komme seg gjennom. Det er nok stålnett som gjelder....

Beklager nekrobumpen, men fant tråden ved en tilfeldighet og tilfeldigvis sitter jeg med svar fra hestens munn, nemlig at eierne av en kafé jeg jobbet på hadde gnagerproblemer og avtale med Anticimex, og utover det Anticimex folk gjorde når de kom dit, så anbefalte de også eierne å ta noen tiltak selv.

Rådet fra Anticimex var kombinasjonen skumplast og hønsenetting. Man tar ganske enkelt hønsenetting (eller noe lignende) og krøller det sammen og trykker det inn i hulrommet. Så påfører man skumplast i det og fyller opp. Det er noe med den kombinasjonen som avskrekker gnagerne. Kanskje er det bare metallnettingen i seg selv, og skumplasten er for å hindre at de drar det ut bare. Eller kanskje de tenker "Ah! Skumplast, hah, dette går på et blunk", og biter til, men så får de en munnfull metalltråd og mister lysten liksom?

Kan også være slik at det anbefales av Anticimex fordi skumplast er enkelt for kunden å selv fikse der løpende (sammenlignet med å bruke for eksempel husfix pluss tilfeldig armering), og at det nettopp er det at det gjøres raskt igjen og igjen som holder gnagerne borte?

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Hvordan gikk det med musene og fugeskum?

Litt sent kanskje men Svinto funker utrolig bra. Skiten skummer og smaker dritt og det liker de ikke. Dessuten går det ikke an å tygge seg gjennom selv om de prøver. Vi bruker nettopp Svinto i jobben for å sikre mange av våre installasjoner fra gnagere.

• Liker
pennybridge og 2 andre
  • Laddar…
Har også erfaring med at byggeskum fungerer riktig bra. Men man vil liksom ikke tro at noe så enkelt å gnage seg igjennom fungerer. Spurte Anticimex-fyren som var ute, og han bekreftet. Årsaken var ifølge ham at musene ikke liker lyden som oppstår når de gnager på skummet. Fanden tro det, men det er jo enkelt å spise seg igjennom, så det høres ut som en rimelig teori.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Polyuretanet er vel giftig, ikke så mye at de ikke liker det.

• Liker
uffe55
  • Laddar…
Har testet med musefeller som Anticimex sendte etter litt mas. Det skal inngå i forsikringen, men alltid det samme maset for å få det ordnet. De sender først et latterlig antall, to for eksempel, og da må jeg mase igjen og forklare - igjen - at det er en villa med kjeller, garasje og innredet loft derfor vil jeg ha minst to feller / åte per etasje. Burde ikke være så vanskelig å forstå? Uansett, de sendte litt tilfeldig både slagfeller av den innebygde typen og "giftbokser" eller hva det kalles.
Sort museboks med en åpen lokk, inneholder en felle med et blått giftbete og en gul utløsermekanisme.
Det har gått to år, og det merkelige er at i garasjen som har litt slarkete porter og kjelleren ellers er det gnagd på giften mens slagfellene som står litt rundt omkring aldri har blitt utløst. Som et brev på posten har det luktet lik i kjelleren noen ganger gjennom årene og bare i to tilfeller har jeg funnet to ferske lik. På loftet ser det ikke ut til å være noen spor etter mus.

• Liker
Jennifer.nellie
  • Laddar…
hsd
Fugeskum beskytter slik at musene ikke får dufter fra mat og varme, men det stopper ikke om musene av en eller annen grunn finner det interessant
Lag baller av tynn ståltråd og trykk inn i hullrom fugeskum dette fast så kommer ikke musene gjennom, når de prøver å gnage sitter gebisset fast/er ubehagelig når tråden presser på tannkjøttet mellom tennene og de gir opp

• Liker
Cider og 2 andre
  • Laddar…
Tett ikke igjen før du har drept dem som vet at hullet finnes. For enten vil du få et nytt hull eller så vil de bare grave opp det gamle hvis de vil inn.

• Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fugeskum beskytter så musene ikke får lukter fra mat og varme, men det stopper ikke hvis musene av en eller annen grunn finner det interessant
Lag baller av tynn ståltråd og trykk inn i hulrom fugeskum fast dette slik at musene ikke kommer gjennom, når de prøver å gnage setter gnagetennene deres seg fast/gir ubehag når tråden presser i tannkjøttet mellom tennene og de gir opp
Jeg har fått forklart at det er ubehag selv med fugeskum, det høres når de gnager, knaker og knirker og det verdsettes ikke.

• Liker
Eklundemil og 1 annen
  • Laddar…
B Bossesv skrev:
Jeg har fått forklart at det er ubehagelig også med fugeskum, det høres når de gnager, knaker og knirker, og det blir ikke verdsatt.
Man kan spørre seg hvordan musene klarte å fortelle dette til din kilde :) Jeg tror mer på @hsd :s forklaring.

For å gå tilbake til temaet, har jeg også gode erfaringer med fugeskum. Huset består av tre fabrikkbygde moduler, og før jeg skummet i skjøtene mellom modulene (og i hullene i krypkjellerveggen) så sprang musene aktivt i innerveggene. Jeg slipper for det meste edderkoppene også nå.

Men det er fortsatt ikke slutt på spring i veggene, så kampen fortsetter. Neste stopp blir sikringsskapet, hvor det ligger isoleringstuss på bakken, veldig mistenkelig...

svartöra svartöra skrev:
Man kan spørre seg hvordan musene klarte å fortelle dette til din sagesmann :) Jeg tror mer på @hsd :s forklaring.

For å gå tilbake til emnet så har jeg også gode erfaringer med fugeskum. Huset består av tre fabrikkbygde moduler og før jeg skummet i skjøtene mellom modulene (og i hullene i krypkjellermuren) så løp musene friskt i innerveggene. Jeg slipper nå også de fleste edderkoppene.

Men stopp på løpingen i veggene er det ikke ennå, så kampen fortsetter. Neste stopp blir sikringsskapet, der det ligger isolasjonsdusker på bakken, veldig mistenkelig...
Hvilken bra kommentar, trodde vi holdt et høyere nivå her. Som du kanskje ser så har mange gode erfaringer med fugeskum, og det skyldes jo ikke at det er for vanskelig å tygge seg gjennom. Giftig er det ikke når det har herdnet og om det smaker fa*n vet jeg ikke, men når forstyrret smaken en rotte sist? Så noe er det og ifølge Anticimex så var den uvanlige forklaringen nettopp at de ikke liker lyden som oppstår.

Staffans2000
B Bossesv skrev:
Hvilken bra kommentar, trodde vi holdt et høyere nivå her.
Såja såja.
Støtta seg lagom. Hva musene mener, vet vi ikke. Det eneste vi kan gjøre, er å gjette. Så din banemann har et poeng. Dessuten var han ganske morsom.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såja såja.
Støtte seg passe. Hva musene mener, vet vi ikke. Det eneste vi kan gjøre, er å gjette. Så din banemann har et poeng. Dessuten var han ganske morsom.
Støtte? Banemann? Morsomt med en kommentar som forminsker og latterliggjør? Slikt hører ikke hjemme her.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B Bossesv skrev:
Støttet? Banemann? Morsomt med en kommentar som nedsetter og latterliggjør? Slike ting hører ikke hjemme her.
svartöra har et poeng. Ingen mennesker kan vite hvordan en mus tenker. Deretter kan du bruke hvilke invektiver du vil. Det vil uansett bare være gjetninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.