17.705 lest ·
63 svar
18k lest
63 svar
Forsterke trebjelke
Dra til en smed/mekanisk verksted som kan lage en U-bjelke til deg som du kan legge rundt eksisterende trebjelke. Da får du dels materiale under bjelken samt på sidene. Så lenge ikke sidene kan bukle seg burde det bli sterkt nok om du vil beholde trebjelken. Så den må skrus ordentlig i trebjelken. Eventuelt kreves en liten flens øverst. Ellers er det å bytte den ut mot en I alternativt HEA/HEB-bjelke som gjelder. Eller så gjør du som du har tenkt. Det blir bedre enn eksisterende bjelke uansett.
Om man får festet flatjernet på en god måte i bunnen på treet vil det bli bra, men det er det som er problemet noen skruer vil neppe være nok det blir litt slark i hullene og da må det synke en del før stålet gjør noe større nytte annet ville være om man kan sveise fast platen men det er vanskelig mot tre 
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
nå overdriver jeg tenkingen her, men jeg antar at det er slik "roli" tenker. Tenk dine regler svakt oppoverbøyde som en banan. Under dette setter du et flatjern som forankres i endene. Flatjernet vil da tjudre sammen endene slik at treregelen ikke gir seg nedover. Skal man gjøre så, så må man jo lage en banan av regelen og så til 100% kunne feste det i regelen slik at det ikke gir seg en millimeter. Blir litt vanskelig kanskje.Marre666 skrev:
Skruene må ha "koniske" hoder og sitte i koniske forsenkede hull slik at de kan ta strekkrefter med en gang hvis man skal montere en plan plate på bjelkens underside. Skruer i slarkete hull er ingen god løsning.
Best i denne situasjonen er nok en U, H, eller V-profil festet i bunnen på trebjelken. Hvilken som blir best avhenger av hvor mye plass som er tilgjengelig samt hva man kan få tak i.
Det jeg tidligere nevnte var den mest effektive forsterkningen, noe som ikke alltid trenger å være den beste når trebjelken allerede er montert.
Best i denne situasjonen er nok en U, H, eller V-profil festet i bunnen på trebjelken. Hvilken som blir best avhenger av hvor mye plass som er tilgjengelig samt hva man kan få tak i.
Det jeg tidligere nevnte var den mest effektive forsterkningen, noe som ikke alltid trenger å være den beste når trebjelken allerede er montert.
Klikk her for å svare