jo men misforstå meg rett, det skal jo til ganske store avvik for at man skal kjenne svai i et gulv. Da er det jo noe som ikke er som det skal.

Spennvidden på 4,5m er ikke bemerkelsesverdig lang, snarere god margin. Og om det allerede er doble bjelker (uvanlig) så burde det ikke behøves noen ytterligere forsterkning.

Har nok vært litt utydelig :)

Disse doble 45X220 K24-reglene som er limt og skrudd sammen, sitter tverrliggende etasje under gulvet for å støtte bjelkelaget, det er denne jeg vil forsterke.

Skruvlim din plåt under den eksisterende bjelken. men 10mm er overkill....

Og ja det er under den skal sitte, se bare hvordan en HEA-bjelke er utformet eller enda bedre en masonitebeam/lattbjelke.

Største belastningen/dragkraften av nedbøyningen er juh i underkant på bjelken, alt tre derimellom er bare for å "støtte opp". Det er derfor man kan gjøre en rørgjennomføring 1/3 av totale diameteren uten å få nevneverdig svekkelse av bjelken.

bomm skrev:
Skruvlim da din plate under den eksisterende bjelken. men 10mm er overkill....

Og ja det er under den skal sitte, se bare hvordan en HEA-bjelke er utformet eller enda bedre en masonitebeam/letta bjelke.

Største belastningen/strekkraften av nedbøyningen er jo i underkant på bjelken, alt tre i mellom er bare for å "støtte opp". Det er derfor man kan lage en rørgjennomføring 1/3 av totale diameteren uten å få nevneverdig svekkelse av bjelken.
Nå er jeg ingen konstruktør men jeg er ganske sikker på at det alltid er den stående flaten som gjør konstruksjoner stive, prøv å bære en vilkårlig gjenstand så får du se!

Til TS;

Støtt opp under bjelken og sett litt "overspenning" på den, skruvlim som du har tenkt så kommer den til å bli stiv som satan!

Sist redigert:
  • Liker
Marre666
  • Laddar…
Patrik Lidstedt skrev:
Nu er jeg ingen konstruktør men jeg er ganske sikker på at det alltid er den stående flaten som gjør konstruksjoner sterke, prøv å bære en hvilken som helst gjenstand så får du se!

Til TS;

Støtt under bjelken og sett litt "overspenning" på den, skru lim slik du har tenkt så blir den stiv som satan!
Snakket med nabofirmaet "Metallservice" og han sa at det er kombinasjonen av liggende, stående, liggende som gjør en I-bjelke/stålbjelke sterk. Å bare skru/ lime på en stålplate liggende på undersiden av bjelkene gjør ikke så stor nytte, sa de. Derimot sa de at å gjøre som jeg har tenkt gjør forskjell i stivhet 👌 glemte dog å spørre om det kanskje holder med 5-6 mm tykkelse i stedet for 10 mm??

ja 10mm er nok litt overkill som jeg nevnte tidligere. 5mm holder nok helt utmerket.
Er du sikker på at reglene er limt sammen? Ellers hadde jo den smidigste løsningen vært å sveise stående plate på en bunnplate og så trykket opp den mellom reglene og boltet sammen i en pakke.

• Liker
Marre666
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
ja 10mm er nok litt overkill som jeg nevnte tidligere. 5mm holder nok aldeles utmerket.
Er du sikker på at reglene er limt sammen? Ellers hadde jo den smidigste løsningen vært å sveise stående plåt på en bottenplåt og så trykket opp den mellom reglene og bolt den sammen i en pakke.
ikke den smidigste men helt klart en jækla bra idé...det hadde blitt sterkt som satan! Men den er dessverre limt og skrudd, så det blir et jækla prosjekt isf, da hadde jeg måttet bytte ut balken og da hadde jeg like gjerne kunnet ta en limträ eller stålbalk :)

Fordelen med å bare lim/skru en stålplåt på den ene siden er nettopp at det er smidig og forhåpentligvis sterkt :)

Sist redigert:
Hvis du skrulimer på K-plyfa på hver side får du en stiv konstruksjon som dessuten består av samme materiale (stål og tre oppfører seg ulikt ved endringer av temp- og luftfuktighet).

Funker det ikke å skru fast en u bjelke av passende høyde på siden av trekonstruksjonen?

Björn Melander skrev:
Om du skruvlimmar på K-plyfa på hver side får du en stiv konstruksjon som dessuten består av samme materiale (stål og tre oppfører seg forskjellig ved endringer av temp- og luftfuktighet).
Hørtes interessant ut, finnes det K-plyfa i lange lengder på 4-5 meter, for det fungerer vel dårlig å skjøte midt på for holdfastheten og trykk.mm?

Kan alltid bestille en kerto balk som er plyfa men tykkere, finnes forskjellige modeller og kan også tilpasses din eksisterende balk.

Fredrik.engdahl skrev:
Kan alltid beställa en kerto balk som er plyfa bare tykkere, finnes ulike modeller og kan også tilpasses til din eksisterende bjelke.
Høres bra ut... hvordan mener du at den kan tilpasses vår eksisterende bjelke? Mener du type U-bjelke av kerto, sånn at man rett og slett kler inn den eksisterende?

Marre, du har fått mange ulike løsninger, men jeg synes din opprinnelige idé er veldig bra. 10 mm føles litt unødvendig tykt, men med tynnere plate risikerer man at platen "kalver" og stiller høyere krav til skruingen (tettere), da det er treverket som holder styr på platen. Rådfør deg med nabofirmaet som har erfaring med stål.

Beregne vekten slik at du har en håndterbar vekt.

Å legge stålet UNDER trebjelken forutsetter at man kan legge stål også oppå bjelken og forene disse med noe og skru fast stålet i trebjelken slik at den fungerer som liv er svært vanskelig.
Visst gjør stålet best nytte under og over, men det må bli bedre enn to flattjern oppå hverandre.

Ønsker man å være stilig, setter man en grov stav oppå og nedenfor forenet med en tynnere plate (livet).
Det krever litt sveising, men kan være enklere da staver finnes i lange lengder.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.