Hei,
Har en utvidelse som er 5m lang og 6 m bred med en bærende vegg i midten. Vi vil åpne opp den så det blir et stort uterom, men da trenger vi å forsterke mønebjelken. Mønebjelken er 90x315, men ifølge dimensjoneringsprogrammet bør den være minst 90x405. Kan man forsterke mønebjelken med skrulimning av ytterligere en limtrebjelke (90x90 eller 90x115) på undersiden mellom pelarene og oppnå samme holdfasthet som en limtrebjelke på 90x405? Snølast 2.5
Tips og synspunkter mottas med takk. Dette er mitt første innlegg her på forumet.
Har en utvidelse som er 5m lang og 6 m bred med en bærende vegg i midten. Vi vil åpne opp den så det blir et stort uterom, men da trenger vi å forsterke mønebjelken. Mønebjelken er 90x315, men ifølge dimensjoneringsprogrammet bør den være minst 90x405. Kan man forsterke mønebjelken med skrulimning av ytterligere en limtrebjelke (90x90 eller 90x115) på undersiden mellom pelarene og oppnå samme holdfasthet som en limtrebjelke på 90x405? Snølast 2.5
Tips og synspunkter mottas med takk. Dette er mitt første innlegg her på forumet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Det du har fått frem høres svakt ut rent logisk tenkt... Det pleier å kreves herrejösses bjelker om det er helt åpent.
Still spørsmålet i forumdelen for byggnadsfyik så kan du nok få svar: https://www.byggahus.se/forum/forums/byggnadsfysik.166/
Moderator
· Stockholm
· 57 773 innlegg
Tråden flyttet
/moderator
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 773 innlegg
To kombinerte bjelker gir ikke samme styrke som en homogen bjelke. Med mindre du klarer å sammenføye dem like godt som fabrikk-limingen. Og det går ikke.
Men hvor mye dårligere det ville bli tør jeg ikke ha en mening om.
Men hvor mye dårligere det ville bli tør jeg ikke ha en mening om.
Det går mye skjær i bjelken, den trenger å limes for å tåle det. Hvordan du lykkes med det på stedet og kvalitetssikret vet jeg ikke helt altså.
Det du trenger å gjøre er å kontakte en konstruktør som forteller hva og hvordan du skal forsterke, i papirformat som du kan ha med i byggesøknad/bygningsmelding.
Lykke til!
Det du trenger å gjøre er å kontakte en konstruktør som forteller hva og hvordan du skal forsterke, i papirformat som du kan ha med i byggesøknad/bygningsmelding.
Lykke til!
Klikk her for å svare