Marre, du har fått mange forskjellige løsninger men jeg synes din opprinnelige idé er veldig bra. 10 mm føles litt unødvendig tykt men med tynnere plater risikerer man at platen "kalver" og stiller høyere krav til skruingen (tettere) da det er treverket som holder styr på platen. Rådfør deg med nabofirmaet som har erfaring med stål.
Regn på vekten så du har en håndterbar vekt.
Å legge stålet UNDER trebjelken forutsetter at man kan legge stål også oppå bjelken og forene disse med noe og skru fast stålet i trebjelken så den fungerer som liv er nesten umulig.
Visst gjør stålet mest nytte under og oppå men det må bli bedre enn to flattjern på hverandre.
Vil man være fiffig så setter man en grov stang oppe og nede forent med en tynnere plate (livet).
Krever jo litt sveising men kan være enklere da stenger finnes i lange lengder.
Protte
Tror du at det kan bli problemer med stål mot tre når det gjelder fukt og spenninger...de oppfører seg forskjellig!?
Prottte har rett i at du må få dit stål i overkant og forankre dette med livet ditt, for at plate i underkant skal ha noen virkning. Litt vel mye jobb for å få den til å virke som en IPE.
Hvordan kan man engang skrive at en 200x10x4500 skal ligge i underkant istedenfor på siden. Pleier dere å legge bærelinjer på platen?
Men å bare skru platen i endene av regelen er også rart, hvordan stives da regelen opp? At platen skulle bli svekket av for mange hull er sant, men det er snakk om en haug med hull i så fall.
Skru platen cc500 med franske 8-10mm så blir det bra.
Alternativt bytt ut mot limtre (Finnes dimensjonshjelp på svensktrae) eller en IPE 200 / HEA180.
Ditt eget alternativ virker mest praktisk synes jeg.
Prottte har rett i at du må få dit stål i overkant og forankre dette med ditt liv, for at plate i underkant skal ha noen effekt. Litt vel mye arbeid for å få den til å virke som en IPE,
Hva menes med "forankre med ditt liv" , i høyde med den eksisterende bjelken kanskje?
Liv kalles mellombiten på en IPE eller HEA bjelke. Livet bidrar veldig lite til bøyemotstanden, men er nødvendig for å holde orden på den øvre og nedre delen av bjelken.
Uten liv blir det bare to flatjern.
Forslaget med stål ovenpå og under forutsetter at stålet kan festes til trebjelken, men det går ikke i praksis, det er meget små bevegelser og meget store krefter.
Å bruke stål på halve høyden, som du har tenkt, er sløsing med stål for stålet tilfører ingenting, men trengs som "liv".
Nå er det praktisk å bruke 10 mm tykt stål hele veien, det koster mer å holde på med forskjellige tykkelser.
Man må skruve tett for at ikke platen på kanten skal kaste, jeg ville ha valgt en type ferdig stålbjelke, sannsynligvis en Upe160 avhengig av belastning, som skrus med siden mot eksisterende treverk.
Upe160 veier 17kg per meter. Alene klarer den ikke ditt bjelkelag men sammen med det bef så blir det galant. Sett bakside (liv) mot og kjør cc400-500 med fornuftig skrue.
La til et bilde, tegnet en H/I bjelke, men mener en Upe160 bjelke
Er litt trøtt i hodet og vil dobbelsjekke med dere først at det er sånn dere mener!?
Tittet litt på dimensjoner på UPE160, den fantes bare i 100 mm bredde passer mine 90 mm, da differer det en 10 mm ved siden av trebjelken...hvordan løser man dette så det blir holdbart?
Legg u-balken ved siden av eksisterende treverk med livet mot treverket.
Men kan jeg ikke like gjerne bruke stålplate da, eller gjør U'en at den blir mye sterkere enn en vanlig flat stålplate....beklager for alle spørsmålene, men trenger å være helt sikker før jeg setter i gang samt at jeg har fått en sleng av "Tröghetius Dummus" i dag 😀