Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jeg får en opplevelse av at "det ruser" i kroppen, lett hjertebank og lett hodepine. Helt umulig å sove. Jeg reagerer på den måten av mdf, hårfarge hos frisøren, nye klær som ikke har blitt vasket (ikke alle, men veldig mange nye plagg), en ny sofa og puter fra Ikea vi kjøpte til sommerhytta. Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at det var putene jeg reagerte på.
Takk for svar. Likt for meg. Også visse munnbind som jeg måtte ha på meg ved røntgen. Gummiduk tannlegen brukte. Ble ilrød i ansiktet hals. Likeledes nye badetøy. Går jeg i klesbutikk begynner det å stikke i ansiktet.
Den nye sofaen og nylagt plastmatte i kjøkkenet.

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jeg tenker at det er ganske bra å ha en innebygd indikator for kreftfremkallende midler. Man merker med en gang når det er noe man skal unngå.

• Liker
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Formaldehyden avgis hovedsakelig når du bearbeider den eller om den kommer i kontakt med fukt. Har du kjelleren oppvarmet?
Dette er ikke sant, platen vil alltid avgi formaldehyd, uavhengig av om den bearbeides eller ikke.
Temperatur og luftfuktighet har en viss på virkning.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det fremgår av standarden (SS-EN 717- 1:2004) som henvises til i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikalieinspeksjonens forskrifter (KIFS 2017:7) om kjemiske produkter og biotekniske organismer.

Standarden foreskriver i sin tur at en viss mengde plate skal plasseres i et kammer utformet på en bestemt måte, av bestemte materialer og med en viss luftstrøm, viss temperatur, viss luftfuktighet og så videre, under viss tid. Utluften vannfiltreres og mengden formaldehyd måles i vannet. Om grenseverdien overskrides får platen ikke fremstilles eller innføres til Sverige.
Det virker som risikoen for at det er veldig mye i luften i kjelleren min er veldig stor. Jeg får kjøpe en måler.

Düsseldorff
J Johnsson 56 skrev:
Det verkar som at risikoen for at det er veldig mye i luften i min kjeller er veldig stor. Jeg får kjøpe en måler
Jeg er ikke helt sikker på hvordan du kom til den konklusjonen men siden dette åpenbart bekymrer deg så gjør du kanskje rett i å sjekke opp saken nærmere.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Rent generelt så er vel det viktigste å sørge for at man har god ventilasjon og at man holder fuktigheten borte fra disse materialene.

Tenker du å sove eller oppholde deg lengre tid i kjelleren? Hvis ikke holder det vel ganske bra å sørge for at du har et lett undertrykk (fraluft) i kjelleren og at det er stengt dit, så burde jo ikke eventuell formaldehyd spre seg til resten av huset.

H hapazard skrev:
Tenker du å sove eller oppholde deg i lengre perioder i kjelleren? Hvis ikke holder det vel ganske bra å sørge for at du har et lett undertrykk (avtrekksluft) i kjelleren og lukket dit, så bør jo ikke eventuell formaldehyd spre seg til resten av huset.
Jeg oppholder meg mye i kjelleren, spesielt om vinteren, det er derfor jeg hadde så mange hyller. Jeg har en virksomhet men har ikke lenger virksomhetens lokaler, så alt var flyttet dit. Den er på 125 kvm.

Hvor stor er kjelleren?
I og med at det får plass 36 hyller så er det jo 55m2 med bare hyller...
Om du har 2.40 i takhøyde så tilsvarer testmetodens 1m2 plate i 1m3 luft at du har 60,4m2 kjeller.
Men at du kun har 5m2 å bevege deg mellom 36 hyller føles usannsynlig.
(Og nå har du svart at du har omtrent den dobbelte overflaten)

Det er jo totalt irrelevant, for det forteller bare hvilke nivåer noe får avgi for å være godkjent for salg på det svenske markedet. Ikke noe om hvilken konsentrasjon i luften som er godkjent.

Grenseverdien for en arbeidsplass der du oppholder deg 8 timer i strekk er 0.6 mg/m3.

Hvis man ser på hva Arbeidstilsynet sier i https://www.av.se/globalassets/file...nering-for-formaldehyd-rapport-rap-2008-3.pdf så har de med noen eksempler på målte verdier i treindustri, der den eneste gangen noe overskred 0.1 mg/m3 var i forbindelse med at man varmet opp og skrapet bort maling fra MDF.

Min gjetning er at dine hyller ikke avgir mer enn et snekkerverksted under normal bruk.
(Eksempler på arbeidsplasser med høye verdier er laboratorium der de håndterer vevsprøver i formaldehyd, der den høyeste verdien var 0,15 mg/m3, som fortsatt er langt under grensen)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hvor stor er kjelleren?
Siden det får plass 36 hyller der, er det jo 55m2 med bare hyller...
Hvis du har 2.40 i takhøyde, tilsvarer testmetodens 1m2 plate i 1m3 luft at du har 60,4m2 kjeller.
Men at du kun har 5m2 å bevege deg mellom 36 hyller føles usannsynlig.
(Og nå har du svart at du har omtrent det dobbelte arealet)

Dog er det totalt irrelevant, for det forteller bare hvilke nivåer noe kan utsende for å bli godkjent for salg på det svenske markedet. Ingenting om hvilken konsentrasjon i luften som er godkjent.

Grenseverdien for en arbeidsplass hvor du oppholder deg 8 timer sammenhengende er 0.6mg/m3.

Hvis man ser på hva Arbeidstilsynet sier i [lenke] har de noen eksempler på målte verdier i treindustrien, hvor det eneste tilfellet noe overskred 0.1mg/m3 var i forbindelse med at man varmet og skrapet bort maling fra MDF.

Min gjetning er at hyllene dine ikke utsender mer enn et snekkeri under normal bruk.
(Eksempler på arbeidsplasser med høye verdier er laboratorier hvor de håndterer vevsprøver i formaldehyd, hvor den høyeste verdien var 0,15mg/m3, noe som fortsatt er langt under grensen)
Ja, kjelleren er på 125 kvm og jeg er jo ikke der 8 timer om dagen, så da kan jeg slippe dette da. Takk.
Så blir jo 0,45x0,9 x36, 14,5 kvm. ikke 55 kvm

J Johnsson 56 skrev:
Ja, kjelleren er på 125 kvm og jeg er jo ikke der 8 timer om dagen, så da kan jeg slippe dette da. Takk.
Så blir jo 0,45x0,9 x36 , 14,5 kvm. ikke 55 kvm
Ah, det som var fremme i lenken var 1720x900mm, og 5 hyller per hylle.
Edit: Okei, det var målene på framsiden... Ja, da blir det minimalt med areal som kan utskille noe...

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, det som var fremme i lenken var 1720x900mm, og 5 hylleplan per hylle.
Jaha, men jeg skrev allerede fra begynnelsen at de er 0,45 x 0,9. 1,72 x 0,9 er høyden ganger bredden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.