Vi har fått vår kjeller renovert etter brann. De har bl.a. montert 36 stk hyller med hver 5 stk hylleplan av sponplate på 10 mm 45x90 cm. Den totale overflaten om man regner både over- og underside er altså 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 kvm. Det finnes jo et svensk krav på at plater som føres inn i Sverige ikke får avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft. Men hva skjer når man har så stor overflate helt ubehandlet?

Formaldehyden avgis hovedsakelig når du bearbeider den eller om den kommer i kontakt med fukt. Har du kjelleren oppvarmet?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Formaldehyden avgis først og fremst når du bearbeider den eller om den kommer i kontakt med fukt. Har du kjelleren oppvarmet?
Ja, den er oppvarmet, men noen ganger stiger jo den relative fuktigheten i luften til kanskje som mest 75 %, så jeg har en avfukter som jeg slår på noen ganger i året

Jeg innså at jeg er overfølsom mot formaldehyd da vi bygde en bokhylle i mdf. Snekkeren saget opp platene inne i huset. Det tok lang tid og utallige støvsuginger og våtvaskinger før jeg sluttet å merke det. Etter at vi hadde malt bokhyllene så føltes det bra igjen. Så dersom dere skal oppholde dere i kjelleren og fuktigheten noen ganger blir for høy, ville i alle fall jeg ha malt dem.

Jeg innså at jeg er overfølsom mot formaldehyd når vi bygde en bokhylle i mdf. Snekkeren saget opp platene inne i huset. Det tok lang tid og utallige støvsuginger og våtvaske før jeg sluttet å merke det. Etter at vi hadde malt bokhyllene føltes det bra igjen. Så hvis dere skal oppholde dere nede i kjelleren og det iblant blir forhøyet fuktinnhold, så hadde i alle fall jeg malt dem.
145 kvm ?

• Liker
1
  • Laddar…
Du får gjøre akkurat som du vil :)

Bytte til metallhyller kanskje? Det har vi nå i kjelleren. Frittstående Ikea-hyller.

Jeg innså at jeg er overfølsom mot formaldehyd da vi bygde en bokhylle i mdf. Snekkeren saget opp platene inne i huset. Det tok lang tid og utallige støvsuginger og våttørkinger før jeg sluttet å merke det. Etter at vi hadde malt bokhyllene så føltes det bra igjen. Så skal dere oppholde dere nede i kjelleren og det av og til blir forhøyet fuktighet, så ville i alle fall jeg malt dem.
Du får gjøre akkurat som du vil :)

Bytte til metallhyller kanskje? Det har vi nå i kjelleren. Frittstående Ikea-hyller.
Hva bra at jeg kan bytte til metallhyller, det koster vel på det høyeste 50000 kr. Men nå var mitt spørsmål: "Det finnes jo et svensk krav på at plater som føres inn i Sverige ikke får avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft. Men hva skjer når man har så stor overflate helt ubehandlet?"

P
J Johnsson 56 skrev:
Vi har fått vår kjeller renovert etter brann. De har bl.a. montert 36 stk hyller med hver 5 stk hylleplan av sponplate på 10 mm 45x90 cm. Den totale overflaten hvis man regner både over- og underside er altså 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 kvm. Det finnes jo et svensk krav på at plater som føres inn i Sverige ikke må avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft. Men hva skjer når man har så stor overflate helt ubehandlet?
Har de ingen opplysning om hvilken plate de har brukt? Hvis du er bekymret, bør de kunne gi deg den opplysningen. En carb 2 eller svanemerket sponplate er antagelig ikke i nærheten av grenseverdien.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Så bra at jeg kan bytte til metallhyller, det koster vel på det meste 50000 kr. Men nå var spørsmålet mitt: "Det finnes jo et svensk krav på at plater som føres inn i Sverige ikke får avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft. Men hva skjer når man har så stor flate helt ubehandlet?"
Det blir mer i luften, så klart. om du vil vite hvor mye, må du kjøpe måleapparat eller målestikker, Google is your friend.

mowatom skrev:
Har de ingen oppgave på hvilken plate de har brukt? Hvis du er bekymret, bør de kunne gi deg den oppgaven. En carb 2 eller svanemerket sponplate er antagelig ikke i nærheten av grenseverdien.
Jeg har fått svar fra Witre at de ikke vet. Men det som bekymrer meg er altså at det er så stor eksponeringsflate

K Keld skrev:
Det blir mer i luften, så klart. om du vil vite hvor mye, får du kjøpe måleapparat eller målepinner, Google is your friend.
Jeg vet at jeg kan kjøpe en måler for 1250 kr, men jeg tenkte lufte det her. Var det feil? Jeg mener, det KAN jo finnes noen i gruppen som har kunnskap om dette.

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
J Johnsson 56 skrev:
Jeg har fått svar fra Witre at de ikke vet. Men det som bekymrer meg er altså at det er så stor eksponeringsflate
Jeg forstår.

Jeg har kanskje misforstått på en eller annen måte, men for meg høres det ut som at de ikke får "avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft" veldig diffust. Det må vel ha betydning hvor MYE sponplate det finnes i rommet?

Grenseverdien gjelder rimeligvis per plate. Importøren kan jo umulig vite hvor mye hver kunde har tenkt å montere.

Enig i at enheten er litt merkelig spesifisert, men 0.124mg/m3 er antakelig i et lite avgrenset rom. Kjelleren din er større.

Den eneste måten å vite hva som gjelder for akkurat dine plater i din kjeller er, som Keld skrev, å måle.

Om du ligger høyt så fikk du tips av Marlen om hvordan du kan utbedre det.
Så vidt jeg vet finnes det ingen retningslinjer fra for eksempel Folkhälsomyndigheten når det gjelder formaldehyd i bomiljø

https://www.kemi.se/download/18.f1b904217860f8d6f02669/1633432815090/KIFS-2017-7-konsoliderad.pdf:
Trefiberplater som produseres eller føres inn til Sverige får ikke avgi mer formaldehyd enn 0,124 mg/m³ luft ved testing i henhold til standarden SS-EN 717-1:2004

Karl.s Karl.s skrev:
Grenseverdien gjelder rimeligvis per plate.
Importøren kan jo umulig vite hvor mye hver kunde har tenkt å montere.

Enig i at enheten er litt merkelig spesifisert, men 0.124mg/m3 er sannsynligvis i et lite avgrenset område. Din kjeller er større.

Den eneste måten å vite hva som gjelder for akkurat dine plater i din kjeller er som Keld skrev å måle.

Hvis du ligger høyt, så fikk du tips av Marlen om hvordan du kan utbedre.
Så vidt jeg vet finnes det ingen retningslinjer fra for eksempel Folkehelseinstituttet om formaldehyd i bomiljø

[lenke]:[
[lenke]:
Synes likevel at grenseverdien er vagt. Hvis det nå er per plate, så burde det jo stå hvilken størrelse og tykkelse de mener. En grunn til at jeg funderer over dette er om det er rimelig at forsikringsselskapet erstatter mine hyller, hvor ingen var sponplate, med sponplatehyller.

• Wow
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.