9.846 lest ·
41 svar
10k lest
41 svar
Formaldehyd i sponplater
J Johnsson 56 skrev:
Det måles rimeligvis i en vektenhet. Men det er irrelevant hvordan kjemikalieinspeksjonen gjør, deres oppgave er å sørge for å opprette en grenseverdi som følges av leverandørene. Som noen sa, det er jo ingen som vet hvor mye sponplate du tenker å fylle rommet ditt med. Det som er interessant i TS tilfelle er at Witre ikke kan oppgi klassifisering på platen som er brukt.J Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
hvordan kan det være sløret? Grenseverdien gjelder jo om det så er en liten bit eller tretten tonn skiver i et rom.
Oppnås grenseverdien veldig tidlig så betyr det jo bare at skivene inneholder mye av det og er uegnede. Jeg tror nok at det meste byggematerialet som finnes å få tak i i Sverige holder seg på rett side med margin.
Oppnås grenseverdien veldig tidlig så betyr det jo bare at skivene inneholder mye av det og er uegnede. Jeg tror nok at det meste byggematerialet som finnes å få tak i i Sverige holder seg på rett side med margin.
Byggematerialet gjør jo det. Ferdige produkter i beste fall. Jeg synes uansett at om TS skal gjøre det til en forsikringsspørsmål, bør han/hun drive det som at produktet i så fall ikke tilsvarer den erstattede. Ikke som et spørsmål om FH.S Stefan1972 skrev:hvordan kan det være flummete? Grenseverdien gjelder jo om det så er en liten bit eller tretten tonn skiver i et rom.
Oppnås grenseverdien veldig tidlig så betyr det jo bare at skivene inneholder mye av det og er uegnet. Jeg tror nok at det meste byggematerialet som finnes tilgjengelig i Sverige holder seg på rett side med margin.
Et spørsmål som er relevant er også hvor høy luftsirkulasjon du har i kjelleren. Formaldehyd er en gass og oppfører seg som en slik. Den bekjempes da også mest effektivt med luftsirkulasjon gjennom fortynning eller oksidasjon.
Så tror jeg det er et ikke-problem da det avgir mest ved bearbeiding. Men for å vite skal man måle.
Edit.
VM i stavefeil....
Så tror jeg det er et ikke-problem da det avgir mest ved bearbeiding. Men for å vite skal man måle.
Edit.
VM i stavefeil....
En helt annen sak:
Om sponplatehyllene kun er 10 mm tykke med en bredde på 90 cm, er det et tidsspørsmål før de buer hvis du for eksempel setter bøker på dem. Selv med støtte på c/c 45 cm er 10 mm ren søppel. Du bør ha c/c 30 cm.
Jeg har selv brukte gulvsponplater (22 mm tykke og kantkuttet ned til 45 cm dybde) med støtte med c/c 60 cm, og ved ekstremt høye laster kan man faktisk se nedbøyning selv hos disse.
Om sponplatehyllene kun er 10 mm tykke med en bredde på 90 cm, er det et tidsspørsmål før de buer hvis du for eksempel setter bøker på dem. Selv med støtte på c/c 45 cm er 10 mm ren søppel. Du bør ha c/c 30 cm.
Jeg har selv brukte gulvsponplater (22 mm tykke og kantkuttet ned til 45 cm dybde) med støtte med c/c 60 cm, og ved ekstremt høye laster kan man faktisk se nedbøyning selv hos disse.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 602 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.602 innlegg
Man blir også litt nysgjerrig på hvordan det ser ut. Bilder? Hvorfor en sånn enorm mengde hyller?
Jeg "holder på" (begynte 2019 og har fått opp en halv type) med å sette opp hyller i kjelleren, men liker ikke sponplater av både estetiske og tekniske grunner. Kommer til å bruke rupanel og litt andre overflødige planker av ekte tre.
Jeg "holder på" (begynte 2019 og har fått opp en halv type) med å sette opp hyller i kjelleren, men liker ikke sponplater av både estetiske og tekniske grunner. Kommer til å bruke rupanel og litt andre overflødige planker av ekte tre.
formaldehyd er en gass som forlater platen. Dagens nivåer er knapt målbare. Når det gjelder MDF er det enda mindre formaldehyd i. Deretter går det ikke å støvsuge opp formaldehyd. Det er høyst sannsynlig at det det fine trestøvet du ikke tåler. Alt tre inneholder formaldehyd. Også alle grønnsaker, kosmetikk, øl, medisiner og alt som lever og vokser.Marlen Eskilsson skrev:
Jeg innså at jeg er overfølsom mot formaldehyd når vi bygde en bokhylle i mdf. Snekkeren sagde opp platene inne i huset. Det tok lang tid og utallige støvsuginger og våttørkinger før jeg sluttet å merke det. Etter at vi hadde malt bokhyllene så føltes det bra igjen. Så hvis dere skal oppholde dere nede i kjelleren og det av og til blir forhøyet fuktighetsnivå, så hadde i alle fall jeg malt dem.
Tenk hvilke svin det finnes, som har mage til å prøve å hjelpe deg på feil måte.J Johnsson 56 skrev:Så bra at jeg kan bytte til metallhyller, det koster vel på det høyeste 50000 kr. Men nå var spørsmålet mitt: "Det finnes jo et svensk krav på at plater som føres inn i Sverige ikke får avgi mer enn 0,124 milligram formaldehyd/kubikkmeter luft. Men hva skjer når man har så stor flate helt ubehandlet?"
Det er et tilbakevendende tema i trådene dine at du blir ubehagelig når du ikke får den nøyaktige input du tydeligvis mener du har rett på. Ganske usjarmerende faktisk.
Hva jeg har forstått er det av typen lagerhylle. https://www.witre.se/sv/wsw/hylla-budget-ii-1720-x-900-mmS senap skrev:En helt annen sak:
Om sponplatehyllene kun er 10 mm tykke med en bredde på 90 cm så er det et tidsspørsmål før de bøyer seg hvis du f.eks. setter bøker på dem. Selv med underlag på c/c 45 cm er 10 mm rene skrapet. Du bør ha c/c 30 cm.
Jeg har selv brukte gulvsponplater (22 mm tykke og kantkuttet ned til 45 cm dybde) med underlag med c/c 60 cm og ved ekstremt høye belastninger kan man faktisk se nedbøying selv hos disse.
Medlem
· Östergötland
· 629 innlegg
Ja, akkurat den er det. Det er jo ikke jeg som har valgt den, det var den de foreslo og jeg hadde ikke tid til å sjekke opp alt så nøye i kaoset etter brannen. De ville bestille alt så fort som mulig og jeg så bare et bilde av dem og syntes de så bra ut. Dessuten står det at en hylleplate skal tåle 175 kg. Før hadde jeg mest IKEA-hyller i tre og elfa-systemet.mowatom skrev:
Sist redigert:
Du har sikkert rett der. Vanskelig å trekke konklusjon da man leser opprinnelige innlegget av TS. Jeg selv gjettet på klassiske elfakonsoler med sponplater som hylleplan, noe jeg selv har i garasjen (da med 22 mm), som har fordelen at gulvet er fritt. Jeg har også lagerhyller (fra Jula) som ligner de du lenker til, men Julas lagerhyller har veldig tykke masonittplater, men jeg ser på lenken din at det finnes tilsvarende lagerhyller også som sponplate. Om det er frittstående lagerhyller med bæring i alle kanter, kan TS se bort fra min kommentar ovenfor, da holder 10 mm.mowatom skrev:
EDIT: Ser nå at TS for noen minutter siden bekreftet at det er "lagerhyller" ifølge din lenke. Da kan man se bort fra mine innlegg.
Sist redigert:
Ser at du er overfølsom mot formaldehyd... Det er jeg også, og har ikke tidligere møtt noen som er det. Så hvordan reagerer du og på hva? I borettslaget jeg bor i har vi boder (av sponplater) i kjelleren hvor vi hadde oversvømmelse. Jeg vil at de bytter dem ut med tanke på mugg/formaldehyd avgis mer når de har blitt våte. Det er bare jeg som reagerer, men min mening er at det ikke er sunt for noen.Marlen Eskilsson skrev:
Jeg innså at jeg er overfølsom mot formaldehyd da vi bygde en bokhylle i mdf. Snekkeren saget opp platene inne i huset. Det tok lang tid og utallige støvsuginger og våttørkninger før jeg sluttet å merke det. Etter at vi hadde malt bokhyllene så føltes det bra igjen. Så skal dere oppholde dere nede i kjelleren og det av og til blir forhøyet fuktighet, så hadde i alle fall jeg malt dem.
Administrator
· Skåne
· 8 666 innlegg
Jeg får en opplevelse av at "det ruser" i kroppen, lett hjertebank og lett hodepine. Helt umulig å sove. Jeg reagerer på den måten av mdf, hårfarging hos frisøren, nye klær som ikke er vasket (ikke alle, men veldig mange nye plagg), en ny sofa og puter fra Ikea vi kjøpte til sommerhytta. Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at det var putene jeg reagerte på.Bergn skrev:
formaldehyd er en gass som forlater platen. Dagens nivåer er knapt målbare. Når det gjelder MDF er det enda mindre formaldehyd i. Så går det ikke an å støvsuge opp formaldehyd. Det er høyst sannsynlig at det er det fine trestøvet du ikke tåler. Alt tre inneholder formaldehyd. Også alle grønnsaker, kosmetikk, øl, medisiner og alt som lever og vokser.
Det fremgår av metodebeskrivelsen (punkt 7) i standarden at det er 1 m² plate per 1 m³ luft som skal måles. Den kan kjøpes her, men koster 995 kr (det går dog an å lese side 1-11, som inkluderer punkt 7): https://www.sis.se/api/document/preview/38083/J Johnsson 56 skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 116 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.116 innlegg
Det fremgår av standarden (SS-EN 717- 1:2004) som det henvises til i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Miljødirektoratets forskrifter (KIFS 2017:7) om kjemiske produkter og bioteknologiske organismer.J Johnsson 56 skrev:
Standarden forskriver på sin side at en viss mengde plate skal plasseres i et kammer utformet på en bestemt måte, av bestemte materialer og med en viss luftstrøm, viss temperatur, viss luftfuktighet og så videre, over en viss tid. Uteluften vannfiltreres og mengden formaldehyd måles i vannet. Om grenseverdien overskrides, får platen ikke bli produsert eller ført inn i Sverige.