Har akkurat flyttet inn i en ny leilighet der sovehemsen bare består av sponplater (foruten bjelkene da). Jeg tenkte ikke så mye over det ved visningen, men nå har jeg innsett at dette er alvorlig. Jeg fikk skikkelige plager allerede første natten, ble dårlig i lungene og tung i hodet. Det er vel ingen tvil om at det skyldes formaldehyd....

Nå må jeg gjøre noe med saken umiddelbart, ellers kommer jeg til å være syk 24/7. (inntil videre kommer jeg til å sove på madrass på gulvet)

Kan det holde med å legge en fornuftig plastmatte oppå og male platene på undersiden? Eller vil gassen trenge igjennom? Hva skal jeg gjøre?!
Jeg er takknemlig for alle tips!

Forresten, det er god ventilasjon, men det hjelper ikke mot disse utslippene. Har dessuten en god del planter som skal forbedre luften. Verdt å nevne er at jeg er ganske sensitiv også.
 
Male rundt om i så fall og velg en sperrende grunning.
Kostnaden går kanskje opp i opp med å bytte til plater uten formaldehyd :-/
 
Jeg har hørt det frarådes å male på sponplater fordi de suger til seg så mye at de avgir gasser fra malingen over lang tid fremover. Hvis du er sikker på at det er sponplatene som forårsaker besværene synes jeg du skal rive ut dem.

Erik
 
ClasseClas
Fra Byggelits web: http://www.byggelit.se/news/15.php

Inneholder sponplater mye formaldehyd, er det farlig?
Det er dessverre en utbredt misforståelse at sponplater (emitterer) avgir store mengder formaldehyd. Noen kjenner dessuten ikke til at formaldehyd er et svært vanlig stoff som i små mengder finnes overalt i den frie luften. Formaldehyd finnes i varierende mengde i for eksempel naturtre, stoffer, farger, frukt, såper, sjampoer, lim, klister, papir o s v. Tobakksrøyk avgir store mengder formaldehyd, ja praktisk talt finnes dette stoffet i hele vår omgivelse.

Sponplater er en av de mest kontrollerte produkter som finnes i denne forbindelse. Sannheten er at den lave emisjonsverdien som Miljødirektoratet krever for det svenske markedet er 0,13 mg per m3 luft i inneluften. Byggelits produksjon står under kontinuerlig kontroll gjennom avtale med Sveriges Provnings- og Forskningsinstiutt, SP, angående formaldehydinnhold og emisjon.

For å sikre at våre produkter alltid skal klare de laveste verdiene, har vi hele tiden fullstendig produktkontroll. Den gjennomsnittlige emisjonen fra Byggelits sponplater er betydelig lavere enn den tillatte grenseverdien og er i nærheten av hva vanlig ubehandlet naturtre avgir. Byggelits sponplater er SVANEMERKET.
 
Pon: Har du tips på noen sunn grunnfarge?

Averno: Jeg er ikke helt sikker på at det er sponplatene som avgir gassene, men hva skulle det ellers være? Det er en litt stikkende lukt i rommet, og den kommer fra sponplatene. Denne lukten irriterer meg veldig mye...
Hvor har du hørt det hen forresten? Skulle gjerne vite mer om det.

ClasseClas: Hva vil du si med det der? At jeg burde kjøpe Byggelits sponplater? De platene jeg har nå har jeg ingen anelse om, bortsett fra at de er kanskje 15 år gamle. Lukter vondt gjør de i alle fall.
 
Sist redigert:
ClasseClas
crille1 skrev:
Pon: Har du tips på noen sunn grunnfarge?

Averno: Jeg er ikke helt sikker på at det er sponplatene som avgir gassene, men hva skulle det ellers være? Det er en litt stikkende lukt i rommet og den kommer fra sponplatene. Denne lukten irriterer meg voldsomt...
Hvor har du hørt det forresten? Skulle gjerne visst mer om det.

ClasseClas: Hva vil du si med det der? At jeg burde kjøpe Byggelits sponplater? De platene jeg har nå har jeg ingen anelse om, bortsett fra at de er kanskje 15 år gamle. Lukter vondt gjør de iallfall.
Jo, at det kanskje er noe annet enn formaldehyd som er problemet. Bytt ut sponplatene med nye eller bygg/kjøp en ny seng.
 
Avemo skrev:
Jeg har hørt det frarådes å male på sponplater fordi de suger til seg så mye at de avgir gasser fra malingen over lang tid fremover. Hvis du er sikker på at det er sponplatene som forårsaker ubehaget synes jeg du skal rive dem ut.

Erik
Kilde?

Har vanskelig for å se hvordan vannbasert maling som har herdet kan avgi gasser bare fordi den males på sponplater. Hva slags gasser er det forresten?
 
Om det er 15 år gamle sponplater har vel det meste av formaldehyden fordampet på dette tidspunktet. Jeg synes nok man bør lete etter andre årsaker til problemene eller som foreslått male platene med en eller annen maling ifølge tanken "det gjør jo ingen skade og ser jo fint ut".

/ATW
 
classeclas: Sengen er det definitivt ikke da jeg har hatt den siden før og den er ganske ny. Det lukter sponplater/tre/formaldehyd (vet ikke nøyaktig hva med noe lett stikkende) i hele leiligheten, og det er det jeg reagerer på.

joflopp
: Vannbasert maling i seg selv inneholder jo (alltid?) formaldehyd, men det er vel små mengder?
http://www.google.se/search?q=vatte...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

ArneTW: Men hvorfor lukter de så mye da? Jeg irriterer meg som fan på lukten. Er det ikke formaldehyd og lignende gasser som er synderen til den stikkende lukten? Eller lukter sponplater veldig mye uansett?

Når det gjelder det, så har jeg en ny IKEA-kommode som lukter noe lignende, sponplater i selvfølgelig. Etter at jeg har hatt klær i denne kommoden har det luktet sterkt av klærne, veldig irriterende.
Kan man eliminere lukten ved å lakkere innsiden av kommoden der sponplatene er "nakne"?
 
joflopp skrev:
Kilde?

Har vanskelig for å se hvordan vannbasert maling som har herdet kan avgi gasser bare fordi den males på sponplater. Hva slags gasser er det forresten?
Jeg har ingen kilde som jeg husker. Derav formuleringen "Jeg har hørt". Den som vet bedre får gjerne rette meg. Det resonnementet som jeg har lest et sted gikk ut på at maling trekker inn i sponplaten og tar veldig lang tid på seg å herde. I løpet av tiden den herder, avgir den mer formaldehyd enn det sponplaten i seg selv gjør. Derfor fant jeg løsningen tvilsom å male sponplaten for å unngå giftstoffer.

Som jeg ser det trenger ikke alle handlinger være vitenskapelig underbygde. Sponplater er alltid ytterst stygge enten de er malte eller bare. Om man mistenker at sponplatene påvirker ens helse, så er det ingenting å tape på å rive dem ut. De lukter som sagt sjelden godt.

Erik
 
Avemo: Har du noe forslag til hva man kan ha i stedet for disse sponplatene? Ville nye sponplater lukte bedre? De har i det minste lavere innhold av formaldehyd...

Og ja, lukten plager meg mye. Jeg vurderer å male med miljømerket vannbasert maling og deretter bruke aldringsbestandig plast typ.
 
Dette spørsmålet burde du stille på et annet forum hvor de er eksperter på alt;
Diskantforum.
 
malone: Man vet aldri, de er raske til å svare der iallfall. Og det er faktisk ikke uvanlig at man snakker om alt mellom himmel og jord der.
 
crille1 skrev:
malone: Man vet aldri, de er raske til å svare der i hvert fall. Og det er faktisk ikke i det hele tatt uvanlig at man snakker om alt mellom himmel og jord der.
Jo, jeg vet.
 
Nå kan jeg bare svare for Alcro...men Servalack Aqua grunning som har tørket 24t før ferdigstrøk er ganske sperrende, likeledes deres nye panelgrunning (24t tørketid), så har du problemløseren Isolera. Alle bør overstrykes med ferdigfarge og males rundt om. Isoler har grovere struktur så selv om det antagelig er best, blir det ikke like pen påmalt. Alle øvrige kjente merker (Nordsjö, HP, Jotun) burde ha lignende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.