glinton skrev:
Så, nå har jeg fått den ene lavtliggende brønnen og støpt igjen med litt Ardex A35. I morgen kommer en fyr og hjelper meg med å få til fallet på gulvet.
[bilde]
Ser bra ut! Man får energi av tråden din, deilig "can do mindset".

Jeg ser ikke helt på bildet og vurderer selv et lignende prosjekt. Stikker brønnene opp litt fra betongen (typisk 20mm?) eller ligger den i nivå med betongen og du bruker typ forhøyelsesringer så man kan flytsparkle med laveste punkt ved brønnen og høyere rundt omkring?

Eller hvordan gjør man det? er livredd for å legge brønner i "feil" nivå og så støpe alt fast i betong.
 
Barnrikehuset skrev:
Ser bra ut! Man får energi av din tråd, skøn "can do mindset".

Jeg ser ikke riktig på bildet og funderer selv på et liknende prosjekt. Stikker slukene opp en bit fra betongen (typ20mm?) eller ligger den i nivå med betongen og du bruker typ forhöyningsringer så man kan flytesparkle med laveste punkt ved sluken og høyere rundt?


Eller hvordan gjør man det? er livrädd for å legge sluker i "feil" nivå og så støpe fast alt i betong.
Rørleggeren hjalp meg med å legge ut slukene, fikse fall på disse. Da ble de litt høyere enn det originale gulvet var. Det var derfor vi fikset en sluk som var lavbyggende. Disse stakk fortsatt opp ca. 10 mm over det originale gulvet. Når jeg støpte igjen så fylte jeg på omtrent like høyt som det originale gulvet, kanskje litt høyere. Slukene skal så være laveste punktet på gulvet. Så jeg *tror* at du kan støpe fast dem nesten i høyde. Jeg ville spare noen 2-5 mm omtrent. Da blir det mindre flytesparkel samtidig som du fortsatt kan legge et tynt lag flytesparkel der. Så var det ikke jeg som flytesparklet, men det var ingen problem å bygge på. Men noen andre har kanskje bedre svar? Det er første gang jeg gjør dette. Og jeg har ikke brukt noen forhöyningsring.
 
Sist redigert:
Vi la gulvsluket i nivå med originalgulvet, men vi fløt ikke inne i dusjhjørnet, men sparklet opp det for hånd og da kunne man sparkle helt inntil.
 
Så, etter noen uker med "ferie" fra prosjektet så har det tatt litt fart igjen. Har satt inn et ventilasjonsrør 100mm og fylt igjen rundt hullet rundt. Elektrikeren skal montere en vifte der.

Min ene sluk, en lavbyggende purus 130mm har jeg hatt problemer med å finne en mal til. Kjøpte puruskjæret til 150mm sluken og det fungerte perfekt. Dessverre fantes ikke 130mm å få tak i i Örebro, så den må bestilles hjem til en butikk (noe som virket for omstendelig). Fant derimot en slukmansjett med ringer som utgikk fra midten. Dette gjorde det betydelig lettere å skjære ut, når man først fikk den sentrert. Så det gikk ganske greit. Skar ca 8-10 mm innenfor diameteren på klemringen.

Har også pusset på en bit til på ene veggen, da jeg kom på at jeg ville ha fliser der også :) Dette prosjektet vokser og vokser. Hadde absolutt vært betydelig lettere om jeg hadde gjort det samtidig som jeg pusset de andre veggene. Og når jeg blandet siste bøtta med puss så brant boremaskinen som jeg blandet med. Ble til å kjøpe en maling-/sementblander fra Jula.

I kveld så har jeg lagt på første laget av membran på gulvet.
Flislagt dusjhjørne med nytt vanntett lag på gulvet og rund avløpsåpning i midten. Veggene har hvite fliser. Grått gulv med nylagt, lysende hvit membran rundt en rund dusjavløpsbrønn, sett ovenfra. En åpen malingsboks er synlig i hjørnet. Installert 100 mm ventilasjonsrør i betongvegg, med puss rundt åpningen. Klargjort for å montere vifte. Arbeid med våtromsprosjekt i gang. Et avløpssluk med en brunnmanschett med sirkulære linjer på gummimaterialet, sentrert i bildet.
 
  • Liker
Flöjten5
  • Laddar…
Lane skrev:
Vi la sluket i nivå med originalgulvet, men vi fløt ikke inne i dusjhjørnet men sparklet opp det for hånd og da kunne man sparkle helt inntil.
Funderte på å flyte gulvet selv, men tok inn hjelp. Hvilket materiale brukte du for å sparkle opp for hånd i dusjhjørnet?

Jeg hadde lagt slukene i nivå med originalgulvet om det hadde gått. Men trengte å få mer fall på rørene til avløpet, så det ble et stykke over.
 
Så da var vårt tette lag klart. Har i dag vurdert hvordan jeg skal legge fliser. Har prøvd å legge ut på litt forskjellige måter, men vet ikke om jeg får det til så bra. Når man har 4 vegger å ta hensyn til og deretter også 2 sluker. Man vil jo ikke at det skal bli en mini tynn stripe langs veggen eller en sluk.

Har imidlertid kommet fram til at der den ene veggen møter gulvet, vil nesten hele denne veggen bli skjult av benk og vaskemaskin. Det samme gjelder den ene sluken... Men vil få det pent rundt sluken for dusjen og også disse veggene. Fliser plasseres på et badegulv for å planlegge layouten rundt en sluk. Veggfliser er allerede installert. Svart flislegging legges ut på gulvet rundt en rund avløpsrør i et nytt baderomsprosjekt. Vegger er flislagt med hvite fliser.
Noen som har tips? Blir nok til å leie en ordentlig vannkutter når dette skal gjøres? Har bare en flisekutter....
 
Hei
Kjøp en flisekutter. Koster noen hundre på Clas O eller Jula
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hei
Kjøp en klinker kap. Koster noen hundre på Clas O eller Jula
Fredrik
Absolutt. Kjøpte en fra jula for 500kr. Fungerer ganske bra så langt....
 
Så da har jeg satt en del fliser på den ene veggen og også begynt å flislegge rundt vinduet. Vanskelig når det er litt rare vinkler og ikke så jevnt... Har også begynt å legge fliser på gulvet.

Vred og vendte mange ganger på hvordan jeg skulle starte leggingen så det skulle bli bra ved dusjavløpet og veggene. Til slutt kom jeg frem til at det ble best å bruke hele fliser rundt avløpet, og så fikk det bli tynne biter ved veggen. På den ene veggen ble det bare 1 cm brede fliser, vet ikke engang om disse kommer til å vises etter at flisene når hele veien ned. Kjøpte en flisekutter med blad fra jula for 500 kr. Den fungerer bra så langt. Flislegging på baderomsgulv med sorte fliser rundt en dusjbrønn. Veggfliser er hvite, og utstyr for flislegging ligger ved siden av. Vegg med nylagt hvitt flisarbeid rundt et rektangulært vindu, delvis ferdig med mørke fuger.
 
  • Liker
TbLjp og 1 annen
  • Laddar…
glinton skrev:
Funderte på å flyte gulvet selv, men fikk hjelp. Hvilket materiale brukte du for å sparkle opp for hånd i dusjhjørnet?

Jeg hadde lagt slukene på nivå med originalgulvet om det hadde gått. Men trengte å få mer fall på rørene til avløpet, så det ble et stykke over.
Litt sent, men vi brukte combirapid fra casco til å sparkle fallet med.
 
Nå er gulvet klart og siste flisraden. Nå gjenstår det å kjøpe inn en benk og et skap. Det blir et skap på 600mm bredde og så skal vask og tørk under benken også. Vurderer hvordan jeg skal feste benken mot veggen. Den kommer til å sitte på et skap (se planløsning lenger opp i tråden) men i hjørnet av rommet skal den festes, enten ved å la den hvile på en type list som skrus fast i veggen eller kan man sette den på ben i stedet? Og da kanskje bare lime? Skal tenke på dette, tips?
Flislagt hjørne av et rom, lyse veggfliser og mørke gulvfliser, med et vindu øverst og et avløp i gulvet.

Vet ikke hvorfor det er litt gult på bildene, ser ikke slik ut i virkeligheten.
Flislagt gulv i hjørnet av rom med to sluk og synlig rør. Vegger er kledd med hvite fliser. Gult lys gir rommet et varmt skjær.
 
  • Liker
Masoyama
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.