Jeg har nettopp fjernet en gammel oljetank i min kjeller. Huset ble bygget i 1939, og i dag bruker vi deler av kjelleren som boareal. Nå som jeg har fått fjernet den kjedelige oljetanken, lurer vi på hvordan vi kan bruke arealet. Vi vurderer å flytte inn vaskemaskin og tørketrommel og gjøre det til en liten vaskerom.
På bakken ble det igjen tre "fundamenter", hvordan fjerner man disse på en passende måte?
Veggen har ikke blitt berørt siden 1939, så den burde pusses opp litt. Skal man bruke kalkfix? Tanken var deretter å male veggen og gulvet. Tanken er altså et ganske enkelt vaskerom, ingen fliser på veggene....
Jeg vet ikke om fundamentene har noen funksjon eller om det ligger rør eller lignende i dem, men om man går ut fra at de ikke har noen funksjon så hadde jeg pigget dem bort med en pigghammer. Deretter hadde jeg nok slipt veggene der det trengs med betongsliper og så pusset dem til. Og så primet og malt veggene. Med silikat eller silikatemulsjonsmaling som puster.
Vaskerom sa du, finnes det sluk for vaskemaskin? Vann?
Jeg vet ikke om fundamentene har noen funksjon eller om det ligger rør eller liknende i dem, men om man antar at de ikke har noen funksjon så hadde jeg pigget dem bort med en bilmaskin. Deretter hadde jeg nok slipt veggene der det trengs med en betongsliper og så pusset dem. Og så primet og malt veggene. Med silikat eller silikatemulsjonsmaling som puster.
Vaskerom sa du, finnes det sluk til vaskemaskin? Vann?
Takk for svar.
Er veldig sikker på at det ikke ligger noe i fundamentene, så da blir det å pigge dem bort. Å leie maskin er kanskje best? Hvilken størrelse trenger jeg? Fikser jeg det? Kan fikse en del men har aldri pigget før, eller bedre å ta inn noen som gjør det?
Blir til å leie betongsliper også (?), men tar det nok etter jeg har fått bort fundamentene.
Vannet kommer inn i huset i dette rommet hvor også pannen står nå. Så det er rikelig med vann. Avløp finnes det også (selv om det bare er et hull i betonggulvet nå). Det er strømmen som jeg må ta inn en elektriker for å få inn i rommet. Men el-sentralen er ikke så langt unna, så det skal nok gå bra.
Om du sparer litt av fundamentene og fyller opp litt mellom dem blir det fin høyde å ha maskinene på senere. Jeg ville prøvd med stor vinkelsliper og slegge til å begynne med. Og ettersom det ser ut til å være et ganske lite rom hadde jeg gått for fliser uten at det blir for dyrt.
Kjøp en borhammer med pigging-funksjon for typ 350 kr på Jula. Fungerer bra. Jeg har to har pigget mye med dem. Eller lei en større så går det selvfølgelig raskere.
Vinkelsliper i kombinasjon med pigging går nok raskest, altså at du sager ut blokker og så pigget bort.
Du trenger egentlig også å legge et tetningssjikt på gulvet og 5 cm opp på veggen i henhold til regler for våtrom. Og deretter gjerne fliser på. I alle fall hvis du skal gjøre det korrekt.
Har du isolasjon under platen? Hvis huset er fra 39 har du trolig ikke det og da kan du hoppe over tetningssjiktet. Jeg ville dog fortsatt lagt litt rundt sluket samt lagt fliser på gulvet slik at gulvet kan puste / slippe gjennom fukt. Å legge fliser selv er ikke spesielt vanskelig bare man er nøye, måler ordentlig, prøvelagt først uten flislim etc.
Raveper,
Bra idé å beholde fundamentet, men blir det for høyt å legge benkeplate over og kunne for eksempel brette klær på? Hvordan skulle man "fylle opp mellom"? Mure opp?
Det er ikke så stor vegg, så å flislegge ville ikke blitt så dyrt. Mer spørsmål om jeg kan fikse det selv. Men man lærer hele tiden! Hva trenger man å gjøre for å flislegge? Slipe ned og deretter pusse før man legger fliser?
Arkenfall, jeg tror ikke det finnes noen isolering under platen, men hvordan kan jeg vite det? Må sjekke på Julas borhammer med bilfunksjon. Takk for tipset.
Fuktsperre skal man vel bare ha på dusjplassen om man anlegger våtrom i kjelleren? Jeg ser ingen praktisk mening med å ha fuktsperre for vaskemaskinen skyld i kjelleren. Om en vaskemaskin skulle begynne å lekke vann så burde skadene bli veldig begrenset i en kjeller. En fuktsperre risikerer også å låse inn markfukt.
Visst virker det hyggelig å ha vaskemaskinen i bedre arbeidshøyde, men jeg hadde likevel pigget bort fundamentene helt og stilt maskinene på gulvet og satt en benkeplate oppå så man får en skikkelig arbeidsflate å brette og sortere tøy på. Vaskemaskinene er jo normalt 80 høye og 90 cm er standardhøyde for arbeidsbenker. Kanskje kan du sette opp noen vegghyller eller kjøkkenskap ovenfor også.
Hvordan tenker du rundt tøysortering, bretting, tørking osv?
Pelpet, tror også at fuktsperre er litt overkill for vaskemaskinen. Tror jeg skipper det.
Fundere fortsatt på for- og ulempene med forhøyet vaskemaskin. Siden vaskerommet blir ganske lite uansett, så vil man kunne ha en benk for å brette tøy og også sette opp hyller eller skap over. Det man vinner på å heve maskinene koster nok ganske mye arbeidsplass/benkeplass.
I et rom ved siden av har vi en "walkin closet". Der sorterer vi klesvasken og vi har også plass til å henge litt tøy der om det trengs. Men det meste av tøyet går i tørketrommelen, bortsett fra om sommeren da vi henger en del. Bretting ville være fint å gjøre i vaskerommet, derfor bra å få til en benk over maskinene.
Det ville vært bra å ha en form for vask som ikke tar så mye plass som jeg kan henge på veggen. Noen som har tips om hvor man finner en slik til rimelig pris?
Jeg hadde nok likevel lagt tetningssjikt rundt slukristen. Hos oss hadde det av en eller annen grunn begynt å heve seg rundt slukristen, og kanten som ble dannet gjorde at det sto mer vann rundt slukristen som ikke hadde rent ned, og dette hadde også nådd betongen. Betongen var så porøs at man kunne grave ut den øverste delen rundt slukristen med en spade. Så nå tetter vi rundt slukristen når vi bytter, og gulvet kan jo puste i resten av rommet.
Samme her. Membran rundt sluket men ikke i andre deler. Hadde det vært trebjelkelag hadde jeg tatt overalt og 5 cm opp på veggen. Det er såpass enkelt å rulle på membranene rundt sluket så det hadde jeg gjort - selv om det kanskje går bra uten også. For å være litt mer garder. Og fra et fuktvandring synspunkt tror jeg ikke det påvirker i det hele tatt siden overflaten er så liten.
Har banket bort all puss som var løs med hammer og skrutrekker. Ca 50% av pussen er igjen og sitter bra. Skal jeg prøve å fjerne den også eller kan jeg pusse bare der det trengs?
Hvordan skal man så tenke rundt flisene? Skal jeg flislegge hele veggen eller hoppe over der vask og tørk står? Det er jo ingen stor kostnad, men vet ikke hva som blir best?
Liten oppdatering. Har ikke skjedd så mye før nå. Leide til slutt maskin for jobben med å fjerne fundamentene fra oljepanna. Trodde det var noen blokker under, men de var helstøpte og harde. Hadde vært virkelig slitsomt med en "enkel" maskin. Så det var bra at jeg leide en skikkelig. Gikk gjennom gulvet litt på noen steder, Skal man fylle i med sement eller betong?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.