Fylle igjen med Betong K40 blir nok bra
 
arkenfall skrev:
Fylle igjen med Betong K40 blir nok bra
Ok! Jeg har aldri jobbet med betong før (eller noe lignende). Men en gang må bli den første! Så skal prøve å lære meg litt mer. Fungerer det å blande i bøtte med spade eller bør man satse på en type mikser? Jeg har en b&d slagbormaskin, kanskje kan sette på en mikser på den?
 
En visp til boremaskinen koster vel en hundrelapp, og det er det verdt sammenlignet med å røre rundt med en spade eller lignende, blir bedre bruk også.
 
arkenfall skrev:
Fylla igjen med Betong K40 blir nok bra
Testet dette men det ble ikke så bra. Dybdene som skal fylles igjen er nok maks 1 cm eller mindre. Er det bedre å flytsparkle eller har jeg gjort noe feil? Ble vanskelig å få ut betongen jevnt på gulvet.
 
Fred vom Jupiter skrev:
En visp til boremaskinen koster vel en hundrelapp og det er det verdt sammenlignet med å røre rundt med en spade eller lignende, blir bedre mørtel også.
Innhandlet en visp på bauhaus. Fungerte bra, men tror min B&D er litt for svak eller at vispen jeg kjøpte var litt for stor for den (fantes ganske mange å velge mellom). Måtte ta det litt forsiktig så boremaskinen ikke overopphetet.
 
Ettersom ganske mange her har lest i tråden tenkte jeg å oppdatere litt om hva som har skjedd. Arbeidet har gått litt tregt, delvis fordi pannen gikk i stykker. Nå blir det bergvarme i stedet, enheten installert men venter på boring. Men nå har arbeidet gått tilbake til å ordne dette fyrrommet til vaskerom.

Mine planer har forandret seg litt. Skulle bare bli et enkelt vaskerom, men innså at avløpet er nok i minste laget for å tømme en hel vaskemaskin. Tenkte at det er like greit å legge inn en skikkelig brønn før man legger fliser. Og så kan man også passe på å sette inn en liten dusjhjørne. Har bare en dusj i huset i dag, kan være nyttig å ha to dusjer (spesielt da vi skal etter hvert også renovere badet). Kan også være lurt å ta inn leirete barn inn i vaskerommet og vaske både barn og klær samtidig...Se bildet for tenkt planløsning. Dusjen kommer ikke til å ta spesielt mye plass da jeg tenkte sette glassdører som kan foldes inn mot veggen når den ikke brukes. Blir for trangt å sette vegg eller lignende. Rørleggeren skal komme og hjelpe meg med dette momentet.

Har pusset på veggene der alt gammelt puss har sluppet eller satt løst. Huset er omdrenerert og ingen har rørt disse veggene siden 1939 når huset ble bygget. Skal gi meg på flisleggingen i kveld, i hvert fall delvis. Blir nok litt mer puss på den ene veggen også for å få det så jevnt som mulig. Plantegning av vaskerom med plassering for vask, tørk, dusj og varmepumpe. Dører og rominndeling er synlig. En murvegg med ujevn overflate, avskallet puss og et lite flislagt område i et rom med åpent vindu.

Det vil også være plass til en vask/tørketårn ved siden av pumpen om man vil kjøre doble maskiner i fremtiden. Eller plass til en stående fryseboks eller kjøleskap. En hvit varmepumpeinstallasjon på en vegg, omgitt av rør, med en rød ekspansjonsbeholder på høyre side.
 
Og nå er den ene veggen flislagt. Slik ble det. Ikke perfekt, men første gangen man gjør det så det får være ok uansett. Så lenge underlaget var jevnt var det ganske lett, desto vanskeligere når det var litt ujevnheter i veggen. Halve denne veggen vil vaskemaskinen skjule og en benkeplate over. Men det var bra å få litt å øve på. Veggen er dekket med hvite fliser i et rom under renovering. Et lite vindu er synlig over flisene, samt verktøy og materialer på gulvet.
 
  • Veggen er halvveis flislagt med hvite firkantede fliser. Det er noen ujevnheter i veggen rundt et vindu med trekarmer. Verktøy ligger ved siden av.
  • Liker
Flöjten5 og 1 annen
  • Laddar…
Nå har jeg pusset litt mer på de andre to veggene. Ikke helt lett å få det bra når veggen buer. Men gjorde så godt jeg kunne. Deretter har jeg påført tettesjikt i dusjhjørnet. Det ble to-komponents tettesjikt som rullet på veggen, Kiiltos Keramix. Har ikke flislagt siste raden og ikke påført tettesjiktet på gulvet, ennå. Men jeg dro over hele veggen og når gulvet er klart, kommer jeg til å "lappe" over. Tror det kommer til å funke (?).

Så nå er nesten alle flisene oppe (bortsett fra nederste raden). Mine lærdommer fra flisleggingen er at underlaget skal være så plant som mulig, det blir mye lettere der det var helt plant. Så gjorde jeg også feilen å legge hele fliser inn mot et hjørne som ikke var helt rett, det blir jo ikke pent å ta av 2-3 mm på en flis (kanskje det ville gått med en vannavkjølt kutter?), så der burde jeg ha brukt halvfliser. Men tror det ble ok likevel. Nå gjenstår fugingen, det blir gjort i helgen, da har det fått tørke skikkelig.

Hvite fliser på veggene i et uferdig bad, med et murerverktøy lent mot hjørnet. Gulvet er ennå ikke ferdigbehandlet.

I dag skal rørleggeren komme og begynne å pigge opp for 3 sluker (en for pannen som rommet har fall til, en for vasken og vasken, og en sluk i dusjhjørnet). Så skal jeg også få hjelp med å fikse fallet i dusjen.
 
Så nå har rørleggeren vært her og pigget opp gulv. Dog er en sluk litt for høy, han skal bytte den til en lavere så vi ikke trenger å bygge opp gulvet så mye. Sånn ser det ut nå. Blir to sluk istedenfor tre, blir enklest så. Så snart den lavbygde sluken er på plass skal jeg støpe igjen grøftene. Deretter skal jeg få hjelp til å flyte og lage fall til slukene. To synlige sluk i et oppskåret gulv med plastrør som danner en Y-formasjon. Området er under bygging for å justere høyden på sluket. To rør og avløpsbrunner i oppbrutt baderomsgulv, med flislagte vegger rundt.
 
  • Rør og to avløp installert i opphogget gulv med flislagt vegg i bakgrunnen. Klargjort for erstatning av en avløpsbrønn med lavere modell.
Flisene har også blitt fuget, med en ganske lys grå. Jeg tror den heter pearl white eller pearl grey fra LIP.
Flislagt vegg med lyse grå fuger, trolig farget "pearl white" eller "pearl grey" fra LIP, i et uferdig rom.
Og så pågår det også bergvarmeboring utenfor, som skal dras inn til pumpen...
Boreutstyr for bergvarmeinstallasjon ved siden av et hus, med presenning dekket over deler av veggen.
 
Blir nok bra det der. Jeg skulle også ønske å lage en skikkelig vaskerom.
 
Bezt: Jo jeg håper at det blir bra. Når man bor lite (bare 70 kvm + 70 kvm innredet kjeller) så vil man utnytte alt på beste måte. Tok derfor bort oljetanken som satt der før. Fant et bilde som det så ut før eller akkurat når jeg hadde begynt å rive. Så blir ikke vaskerommet så stort, men håper at det blir stort nok.
Rom med grønn oljetank fjernet, del av veggen er revet, små vindu med gardiner øverst. Utgraving for renovering av vaskerom. Kjellerrom med fjernet oljetank, rør i taket og en lyspære, klart for renovering. Plastposer og byggeavfall på gulvet.
 
Så, nå har jeg fått den ene lavbyggende brønnen og støpt igjen med litt Ardex A35. I morgen kommer en fyr og hjelper meg med å få til fallet på gulvet.
Toalett under renovering med delvis støpt gulv og lavtliggende avløp. Ulike verktøy og materialer ligger spredt. Klar for videre arbeid med gulvfall.
 
Nå har gulvfyren vært her og flytstøpt gulvet og fikset fallet til slukene.
Nylig flytsparklet baderomsgulv med riktig fall mot sluk. Illustrerer forberedelser før legging av tettesjikt og fliser. Så nå må jeg vente minst 24 timer og deretter legge tettesjikt rundt dusjen og så blir det å legge fliser på gulvet. Jeg har 30x30 fliser, litt usikker på om de kan legges i dusjhjørnet. Må nok legge noen 10x10 akkurat i dusjhjørnet.
 
  • Liker
EvertTub
  • Laddar…
Da var brunnmansjetten på. Har også kjøpt nye klinker 10x10 med granitt. Har også kommet fram til at jeg skal sette mer fliser på veggen. Like greit når man er i gang.
En avløpsbrønn med en montert brunnmansjett, lokket ligger ved siden av. Grått underlag, forberedt for videre arbeid med flislegging. Brønnen som nå har mansjett er en purus 150, den andre er en 130 brønn, fikk ikke tak i "puruskniven" til den ennå. Var lett å sette den på da man hadde "puruskniven", så jeg skal prøve å få tak i en 130 "puruskniv".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.