Hei,
Prøver nå å skrive mitt første innlegg her. Har lenge lest på forumene og lært mye av dere andre.

Nå til problemet jeg har støtt på.

Har nylig kjøpt et hus som hadde en stor stygg murt peis med liten kassett nede i kjellerstuen.

Min plan var å ta ned det ytterste laget av murstein fra peisen for å redusere volumet, samt å pusse glatt og gjøre det pent og sette inn en mye større kassett. Enkelt sagt endre proporsjonene på peisen/kaminen, fra en gigantisk mursteinsklump med liten ild i til noe mer moderne, rett og glatt med større kamin.

Det gikk bra å ta ned mursteinen, jeg hadde forventet å møte et ytterligere lag av murstein bak, som da i sin tur skulle kunne pusses. Men problemet var at under dekorsteinen var det jukset, store hulrom mellom den ekte peisen/hetten under og "fasaden" foran.

Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal komme videre. Men ideene jeg har er følgende.

Montere ildfaste plater og kle inn peisen, pusse skjøtene og male alt for å få det glatt og enhetlig. Problemet er at alt jeg finner om å bygge peis med platemateriale peker på silca/sica kisel-silikatplater. Disse selges av de fleste som selger kaminer, men de er for det første dyre, også tykke (50 mm), da får jeg tilbake en del av volumet som jeg har jobbet så mye for å redusere. Alternativet som jeg trodde ville funke var å montere minerittplater, disse virker både å være tynnere i tykkelse, samt billigere, noe som burde være perfekt? Men etter å ha googlet og lest har jeg funnet ut at de platene som er ildfaste ikke kan pusses.

Alternativet er da å mure opp hulrommene og pusse alt med nett. Men der vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke som fyllmateriale. Hulrommene som skal fylles er mellom 6-8 cm dype, så jeg tror knapt man kan bruke murmørtel på så tykke hull. Jeg kan jo heller ikke bruke murstein direkte for å mure igjen. En tanke var at det burde finnes noe liknende mursteinskross som man kan blande med mørtelen, litt større biter som gjør at det holder?

Ja som dere hører er jeg en fullstendig novise på muring, jeg er takknemlig for alle tips og ideer jeg kan få angående dette.

Legger ved bilder, det første bildet viser hvordan det så ut før jeg tok ned mursteinen, de to andre etter.

• Stor mursteinspeis med liten innsats i en stue ved siden av en åpen tredør og en seng.
  • Ødelagt mursteinpeis med delvis fjernet ytre lag. Viser avslørte murverk med områder av fraværende puss og synlige skader.
  • Ødelagt teglsteinpeis med mangelfull murverk, synlige hull og en liten peiskassett i underetasjen, omgitt av ubehandlet vegg og tregulv.
  • Liker
saiter
  • Laddar…
Jeg legger til et bilde av hvordan målbildet for prosjektet ser ut.

• Moderne stue med en peis i bruk, lyse tregulv, pelsteppe, og snødekt utsikt gjennom store vinduer.
Skal den brukes mye dvs som primær varmekilde?
Skal du mure opp så bruk ikke hul murstein, men massiv murstein og det er ikke noe problem å kappe så du får den ønskede bredden/størrelsen.
Jeg skapte ønsket størrelse ved først å gjøre rommet enda større og deretter kledde den med ildfast tegl.
Har brukt vanlig mørtel pga det skal være en ovn der.
Følger tråden

• Hjørnepeis uten innsats kledd med ildfast tegl, del av byggeprosjekt i mur. Uferdig installasjon av kamin i et innendørs hjørne.
Til TS. Jeg tror det funker bra å hugge ned tegl til mindre biter og mure fast med vanlig murbruk i dine større hulrom.
Du skal jo ha en kassett og sannsynligvis? også en slange / rør fra denne og opp et stykke i skorsteinen. Derfor trenger du ikke mure med ildfast bruk. Det blir jo bare varm luft fra kassetten på innsiden av kappen.
Anbefaler å sette et gitter langt opp så varmen kommer ut enklere.

Så kan du pusse på tenkt måte utvendig.

//AA

B BiggeTheKing skrev:
Skal den brukes mye dvs som primær varmekilde?
Skal du mure opp så bruk ikke hulltegl men massivt tegl og det er ikke noe problem å kutte så du får den ønskede bredden/størrelsen.
Jeg skapte ønsket størrelse ved først å lage rommet enda større og deretter kledde den med ildfast tegl.
Har brukt vanlig murmørtel pga det skal være en kamin der.
Følger tråden
Den skal ikke brukes mye eller som primær varmekilde, egentlig mest for stemningen da den står i kjellerstua vår som er tenkt å fungere som en annen stue.

Interessant at du nevner at hvis man murer så skal man ikke bruke hulltegl, jeg hadde faktisk en feier som kikket som hastigast og han sa det samme, hvis man vil ha ut varme fra peisen så skal den mures på ordentlig, men han var med på at hvis den bare skal brukes for stemningen kan man bruke kalsiumsilikatplater, da disse vil skjerme av varmen.

@BiggeTheKing, lagde du også kappen over ildstedet? Det ser ut som pusset tegl?

S saiter skrev:
Til TS. Jeg tror det funker bra å hugge ned tegl til mindre biter og mure fast med vanlig murpuss i dine større hulrom. Du skal jo ha en kassett og trolig? også en slange / rør fra denne og opp et stykke i skorsteinen. Derav at du ikke trenger å mure med ildfast puss. Det blir jo bare varm luft fra kassetten på innsiden av kappen. Anbefaler å sette et gitter langt opp så varmen kommer ut enklere.

Så kan du pusse på tenkt måte utvendig.

//AA
Ah, ok, så ideen om å knuse tegl og bruke bitene med mørtel er rimelig altså, jeg tenkte at jeg kanskje var ute og syklet med den ideen? Et kanskje rart spørsmål, men hvor kjøper man i så fall tegl (billig) som man kan knuse?

Hvis man ikke skal bruke hulltegl, er solid tegl lett å dele? Da jeg tok ned min så måtte jeg kappe noen biter og de var hullte, var veldig enkelt med en slagborr, de delte seg nesten med en gang. Dermed var min første tanke i så fall hulltegl fordi det er lettere å dele til små biter.

Det går ikke an å kjøpe miniteglstein noe sted ellers da? som er typ 5 cm dype?

Tørkappede steiner med Diamantskive på kappsaga. Funker fint de som er dyktige kløyver med hammeren.

Hammer. Kappskive. Eller slagbormaskin.
(y)

//AA

Ok, takk for alle tips. Blir til å finne billig tegl på blocket da og kappe til små biter da.

Et annet spørsmål, hvor tykt kan man legge mørtel? Kan man gjøre i flere omganger for å få det tykt. Jeg ser flere steder hvor jeg gjerne skulle klint på mørtel som fyll i stedet for små teglbiter og mørtel? Har som sagt ingen erfaring med mørtel, bare sparkel, så det vet jeg omtrent hvor tykt man kan legge.

En liten oppdatering, prosjektet har ligget på is mens annet har pågått hjemme. Men i dag fikk vi den nye kassetten installert.
Poster bilde.
Snakket med installatørene som også var murere.

De var helt med på ideen om å bruke minerittplater og kjøre vanlig bredsparkel og veggmaling på. Så nå er jeg tilbake på den ideen.

Minerittplater/sementfiberplater koster jo ingenting og er jo bare å slenge opp. Kommer til å se videre på det alternativet. Noen her som har noen meninger eller erfaringer om det?

Ideen er å la platene komme nær kassetten og omslutte den så åpningene rundt forsvinner.

Fortsettelse følger.

• Nyinnstallert peisekassett i murstein peis, med synlig teglsteinsvegg rundt. Stue i bakgrunnen med hyller og esker.
  • Nyinstallert sotluke i mursteinpeis, omringet av delvis pussede mursteiner, uklar overgang mellom gammel og ny struktur, inne i en stue.
Hvordan har det gått med deg? Ble det minerittplater?

HannaML HannaML skrev:
Hvordan har det gått med deg? Ble det mineritplater?
Hei, det ble mineritplater. Har dog ikke satt dem opp ennå, sommeren kom imellom, men materialet er kjøpt.

Det vanskelige som gjenstår er at jeg tenker å bruke meg av stålstendere for å få det sammen, og er usikker på hvordan man skal tenke med pluggen jeg skal feste dem med. All mursteinplugg er jo av plast, så usikker på hva de tåler av temperaturer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.