Bare for å tydeliggjøre: 120 i dette tilfellet handler om hvor mange minutter noe skal motstå brann. Hver leilighet er en branncelle, og det skal altså kunne brenne i en leilighet i to timer før det sprer seg til en annen. EI 120 er, forenklet, en samling metoder for hvordan man kan bygge noe slik at det oppfyller det kravet.

Så hvis man sier at en vegg oppfyller "EI 30" så kan den være bygget på flere forskjellige måter med flere forskjellige lag av materialer, men tanken er at det skal kunne brenne på den ene siden av veggen i 30 minutter før brannen sprer seg. Typ.

Et sjakt som går mellom leiligheter, særlig oppover, er selvfølgelig et spesielt kritisk punkt fordi den varme ilden gjerne søker seg oppover i det som blir en skorstein.
 
  • Liker
Lärospånet
  • Laddar…
Takk for all informasjon, det føles som det er best om jeg tar kontakt med foreningen og hører med dem hva de mener man bør gjøre og hvilken type plate som er akseptabel å bruke så det ikke blir noen trøbbel senere.
 
  • Liker
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Staffans2000
kemaldev kemaldev skrev:
Takk for all informasjon, det føles som det er best om jeg tar kontakt med foreningen og hører med dem hva de mener man bør gjøre og hvilken type plate som er akseptabel å bruke så det ikke blir noe trøbbel senere.
Det har de nok ikke en anelse om.
Du kan ikke sette tilbake den gamle platen og la det være, som det var?

Staffans
 
Den er jo knekt på midten, kan jeg sette den tilbake uansett? I to deler da altså.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det her de nok ikke en aning om.
Du kan ikke sette tilbake den gamle skiva og la det være, som det var?

Staffans
 
Staffans2000
kemaldev kemaldev skrev:
Den er jo knekt på midten, kan jeg sette den tilbake uansett? I to deler da altså.
Aha.
Selv ville jeg iallfall blitt fristet til å gjøre det uavhengig av hva noen eventuell regel sier.

Staffans
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det vanskelige er at du trolig har brutt en branncelle. I flerfamiliehus ville jeg ikke blitt så overrasket om det kreves IE120.

Det går ikke å sette alt tilbake og gipse veggen?
Ei 60 pleier det å være mellom Lgh i flerfamiliehus.
 
kemaldev kemaldev skrev:
Den er jo knekt på midten, kan jeg sette den tilbake uansett? I to deler da altså.
Nei
 
kemaldev kemaldev skrev:
Takk for all informasjon, det føles som at det blir best om jeg tar kontakt med foreningen og hører med dem hva de mener at man bør gjøre og hvilken type plate som er akseptabel å bruke så det ikke blir noe trøbbel seinere.
Det gjør du klokt i. Hver leilighet i en flerbolig er normalt en egen branncelle. Det handler om at hvis det begynner å brenne hos deg, skal ilden ikke kunne spre seg videre innen en utregnet tid. Oftest 60 min enkelt forklart.

Derfor synes jeg det er seriøst av deg å kontakte styret og bli enig om hva du skal gjøre. Nå mistenker jeg at det er støpt i rørskaktet mellom etasjene, så mest sannsynlig holder det å erstatte din gamle plate med en enkelgipsplate eller f.eks. Cemeritplate hvis man føler for det.
 
  • Liker
Skip33 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har renset off topic.
/Moderator
 
  • Elsker
  • Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.