11.116 lest ·
23 svar
11k lest
23 svar
Eternittplate/Asbest
Bare for å tydeliggjøre: 120 i dette tilfellet handler om hvor mange minutter noe skal motstå brann. Hver leilighet er en branncelle, og det skal altså kunne brenne i en leilighet i to timer før det sprer seg til en annen. EI 120 er, forenklet, en samling metoder for hvordan man kan bygge noe slik at det oppfyller det kravet.
Så hvis man sier at en vegg oppfyller "EI 30" så kan den være bygget på flere forskjellige måter med flere forskjellige lag av materialer, men tanken er at det skal kunne brenne på den ene siden av veggen i 30 minutter før brannen sprer seg. Typ.
Et sjakt som går mellom leiligheter, særlig oppover, er selvfølgelig et spesielt kritisk punkt fordi den varme ilden gjerne søker seg oppover i det som blir en skorstein.
Så hvis man sier at en vegg oppfyller "EI 30" så kan den være bygget på flere forskjellige måter med flere forskjellige lag av materialer, men tanken er at det skal kunne brenne på den ene siden av veggen i 30 minutter før brannen sprer seg. Typ.
Et sjakt som går mellom leiligheter, særlig oppover, er selvfølgelig et spesielt kritisk punkt fordi den varme ilden gjerne søker seg oppover i det som blir en skorstein.
Det har de nok ikke en anelse om.kemaldev skrev:
Du kan ikke sette tilbake den gamle platen og la det være, som det var?
Staffans
Det gjør du klokt i. Hver leilighet i en flerbolig er normalt en egen branncelle. Det handler om at hvis det begynner å brenne hos deg, skal ilden ikke kunne spre seg videre innen en utregnet tid. Oftest 60 min enkelt forklart.kemaldev skrev:
Derfor synes jeg det er seriøst av deg å kontakte styret og bli enig om hva du skal gjøre. Nå mistenker jeg at det er støpt i rørskaktet mellom etasjene, så mest sannsynlig holder det å erstatte din gamle plate med en enkelgipsplate eller f.eks. Cemeritplate hvis man føler for det.
Erstatt med en sementbasert plate f.eks;
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den er brannklassifisert.
Vil du være ekstra sikker setter du opp to plater.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den er brannklassifisert.
Vil du være ekstra sikker setter du opp to plater.
Administrator
· Skåne
· 8 668 innlegg
Jeg har renset off topic.
/Moderator
/Moderator
Klikk her for å svare