301 lest ·
10 svar
301 lest
10 svar
Asbest mot teglfasade og eventuelle tiltak
Hei!
Har tatt tre stykker hull for friskluftsventiler i soverom og to kontorer. Hullene er 105-120 mm i diameter og i disse har det blitt ført inn en Airmove 3.0 kanal (se bilde). På ytterveggen sitter ventil tettet med utefugemasse og på innsiden rundt røret er det først pakket med steinull rundt, deretter kommer det til å bli satt en 20x20 cm dekkplate (se bilde). Jobben er så å si allerede ferdig og både utad og innad er det så å si "tett".
Inneveggen består av renoveringsgips på sponplate etterfulgt av et lag glassfiberisolering. Fasaden består av rød tegl. Huset er bygget 1980.
Jeg har tidligere sendt biter av matte og bruk fra andre deler av huset på analyse for asbest, men det har aldri vært noen.
Ved hulltaking, rett bak mursteinen, satt en papir med det som ser ut som glassfiber (se bilde). Bak dette satt deretter en plate av et materiale jeg ikke kjenner igjen. Det er brunt/svart, føles ikke steinhard. Det er såpass at det går an å bryte fra hverandre med hendene.
Ved hulltakingen hadde jeg Dräger åndedrettsmaske osv. og ettersom materialet satt mot teglsteinen "inne" i veggen støvet det ikke særlig mye heller hva jeg kunne se.
Ville sette pris på tilbakemelding stort på følgende:
1. Spontane tanker om materialet - kjenner dere igjen hva det kan være? Asbest og i så fall hva? Jeg har aldri sett eller jobbet med Tretex eller andre porøse boards.
2. Bør jeg sende til analyse?
3. Arbeidet er allerede ferdig og materialet sitter igjen "inne" i veggen - selv om det er asbest, er det verdt å gjøre noen tiltak? Det kan så å si ikke frigjøres noen flere fibre enn det allerede skulle ha gjort ved arbeidet. Begge ender er tettet. Ta materialet til avfall og gå videre med livet?
Takk på forhånd!
Har tatt tre stykker hull for friskluftsventiler i soverom og to kontorer. Hullene er 105-120 mm i diameter og i disse har det blitt ført inn en Airmove 3.0 kanal (se bilde). På ytterveggen sitter ventil tettet med utefugemasse og på innsiden rundt røret er det først pakket med steinull rundt, deretter kommer det til å bli satt en 20x20 cm dekkplate (se bilde). Jobben er så å si allerede ferdig og både utad og innad er det så å si "tett".
Inneveggen består av renoveringsgips på sponplate etterfulgt av et lag glassfiberisolering. Fasaden består av rød tegl. Huset er bygget 1980.
Jeg har tidligere sendt biter av matte og bruk fra andre deler av huset på analyse for asbest, men det har aldri vært noen.
Ved hulltaking, rett bak mursteinen, satt en papir med det som ser ut som glassfiber (se bilde). Bak dette satt deretter en plate av et materiale jeg ikke kjenner igjen. Det er brunt/svart, føles ikke steinhard. Det er såpass at det går an å bryte fra hverandre med hendene.
Ved hulltakingen hadde jeg Dräger åndedrettsmaske osv. og ettersom materialet satt mot teglsteinen "inne" i veggen støvet det ikke særlig mye heller hva jeg kunne se.
Ville sette pris på tilbakemelding stort på følgende:
1. Spontane tanker om materialet - kjenner dere igjen hva det kan være? Asbest og i så fall hva? Jeg har aldri sett eller jobbet med Tretex eller andre porøse boards.
2. Bør jeg sende til analyse?
3. Arbeidet er allerede ferdig og materialet sitter igjen "inne" i veggen - selv om det er asbest, er det verdt å gjøre noen tiltak? Det kan så å si ikke frigjøres noen flere fibre enn det allerede skulle ha gjort ved arbeidet. Begge ender er tettet. Ta materialet til avfall og gå videre med livet?
Takk på forhånd!
Om det er asfaltsboard, typ asfaboard, innebærer det ved tiden for byggingen (1980) at det sannsynligvis inneholder asbest da?Intet skrev:
Tenker akkurat omkring hvordan jeg i så fall bør agere omkring håndteringen av det veldig lille avfallet jeg har fått (3 stk 1cm 1,5 cm tykke rundinger om 105 mm diameter), og om jeg ellers burde gjøre noe nå når arbeidet er ferdig.
Trengs f.eks. virkelig sanering om materialet er inne i selve veggen fortsatt?
Nei nei nei!B bearcave skrev:Om det er asfaltsboard, typ asfaboard, innebærer det på tidspunktet for byggingen (1980) at det sannsynligvis inneholder asbest da?
Tenker nettopp på hvordan jeg i så fall bør agere med håndteringen av det veldig lille avfallet jeg har fått (3 stk 1cm 1,5 cm tykke rundinger på 105 mm i diameter), og om jeg for øvrig burde gjøre noe nå når arbeidet er ferdig.
Trengs det f.eks. virkelig sanering om materialet er inne i selve veggen fortsatt?
Asfabord inneholder tre og tjære.
Har du en peis kan du med fordel sanere bitene der. Om ikke, legg de i søppeldunken.
Asbestnojan når nye høyder.😀
Asfaboard inneholder ikke asbest, du kan sove rolig og trenger ikke bekymre deg for veggen eller gjennomføringene du har gjort i den.B bearcave skrev:Om det er asfaltsboard, typ asfaboard, innebærer det ved tiden for byggingen (1980) at det sannsynligvis inneholder asbest da?
Tenker nettopp på hvordan jeg i så fall bør handle rundt håndteringen av det veldig lille avfallet jeg har fått (3 stk. 1cm 1,5 cm tykke runde om 105 mm diameter), og om jeg for øvrig burde gjøre noe nå når arbeidet er ferdig.
Trengs det f.eks. virkelig sanering om materialet er inne i selve veggen fortsatt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.207 innlegg
Asbest er ikke giftig. Det er en mineral med bittesmå fibre som ble brukt som armering. Akkurat som glassfiber.B bearcave skrev:
Så å vurdere "sanering" av tre små biter samtidig som hele hus er dekket av det, blir litt morsomt.😀
Klikk her for å svare