Hei, holder på å rive i leiligheten og fant en plate på slutten av veggen som stakk ut som jeg trodde var en masonittplate de hadde lagt til.

Nå når jeg har tatt løs en bit av den, merket jeg at det var rør bak og ble litt nervøs for at det muligens kan være asbest.

Jeg spurte borettslaget om de hadde noe informasjon om hvorvidt det fantes asbest noe sted i leilighetene i bygningen før vi begynte å rive, siden det er en bygning som er bygd på 50/60-tallet, og de svarte med at de ikke hadde hørt noe fra de som hadde renovert i alle fall.

Er det noen som er litt mer kyndig som kan svare på om bildene nedenfor er asbest eller ei?
 
  • Nærbilde av en fjernet veggplate i en leilighet, avslørende rør bak. Mulig asbestbekymring.
  • Et stykke grønn plate tatt av en vegg, med skruer langs kanten, muligens en masonittplate. Viser røft kant og tapetts bakgrunn.
  • Veggens overflate med en plate delvis fjernet, avslørende rør bak. Platen har et lag av muligens mistenkelig materiale.
  • To rør bak en delvis fjernet veggplate i et rom under renovering. Veggplaten ser gammel ut og avslører rørstrukturen bak.
Ser ut som en eternitskive...
 
  • Liker
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Stor sannsynlighet for at det er asbest. Ring din kommune om hvor de tar imot det og hvordan de vil ha det pakket.
 
  • Liker
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Det var jo mindre gøy å høre, skal man ansette et saneringsfirma eller skal man forsøke å plukke ned dem selv i så hele biter som mulig selv og kildesortere på riktig sted? Finnes en liknende plate på den andre siden av veggen og potensielt to til på en annen vegg i stuen.
 
  • Trist
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Brannisolering av en rørkanal.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Sannsynligvis har flere leiligheter samme plate over kanalen, kanskje alle ??
Platen er ufarlig der den satt. Bløt den med vann, pakk den inn i plast, lever på søppeldumpen.
 
  • Liker
Fotografen og 3 andre
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Brannisolerering av et rørskakt.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Trolig har flere leiligheter samme plate over sjakten, kanskje alle ??
Platen er ufarlig der den satt. Bløt den med vann, pakk den inn i plast, lever på søppeltasjonen.
Isakare Isakare skrev:
Brannisolerering av et rørskakt.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Trolig har flere leiligheter samme plate over sjakten, kanskje alle ??
Platen er ufarlig der den satt. Bløt den med vann, pakk den inn i plast, lever på søppeltasjonen.
Der var tapet over som vi ville ta bort og veggen stakk ut der, vi ville jevne ut den da det var stygt. Vi visste ikke hva som var bak og det kunne ikke brf svare på heller når jeg spurte så vi fikk rett og slett sjekke.
 
Staffans2000
Det finnes ingen grunn til å bløte ned platen og enda mindre grunn til å hyre inn noen karer som kommer og henter platene.
Asbest biter ikke.

Staffans
 
  • Liker
Leif i Skåne og 6 andre
  • Laddar…
kemaldev kemaldev skrev:
Der var tapet over som vi ville fjerne og veggen stakk ut der, vi ville jevne ut den da det var stygt. Vi visste ikke hva som var bak og det kunne ikke brf svare på heller når jeg spurte så vi måtte bare sjekke rett og slett.
Hvilken type brannsikring tenkte du å erstatte platene med?
 
useless useless skrev:
Hvilken type brannvern tenkte du å erstatte platene med?
Usikker faktisk, hva ville du ha foreslått?
 
Gips er vel egnet men hvorfor skal du røre det øht?
 
Visste som sagt ikke hva det var bak og kunne ikke få svar på det fra brf. Det var en utbuling som syntes på veggen og det hørtes hul ut, så vi ønsket å se hva som fantes bak. Hadde vi visst at det var eternittavler og at rør går der, hadde vi ikke rørt det i det hele tatt.
 
  • Liker
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vanskelig er at du sannsynligvis har brutt en branncelle. I flerbolighus ville jeg ikke bli så forbauset om det kreves IE120.

Kan du ikke sette alt tilbake og gipse veggen?
 
  • Liker
  • Trist
Marjatta Lakso og 2 andre
  • Laddar…
Akkurat den kan jeg ikke sette tilbake da den gikk i stykker. Men det finnes en lik plate (hel) på andre siden av veggen. Og to til like på hver sin side på en annen vegg. Hvordan hadde du jevnet ut veggene?

Hva er IE120? Finner ingenting på nettet om det.
 
Düsseldorff
EI 120 skal det være. En brannklassifisering.
 
Korrekt, EI skal det være.

Du kan ikke ta noen av de andre platene. Det må være plater på alle 4 sidene for at branncellen skal være funksjonell.
 
  • Liker
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.