Hei, holder på å rive i leiligheten og fant en plate på slutten av veggen som stakk ut som jeg trodde var en masonittplate de hadde lagt til.
Nå når jeg har tatt løs en bit av den, merket jeg at det var rør bak og ble litt nervøs for at det muligens kan være asbest.
Jeg spurte borettslaget om de hadde noe informasjon om hvorvidt det fantes asbest noe sted i leilighetene i bygningen før vi begynte å rive, siden det er en bygning som er bygd på 50/60-tallet, og de svarte med at de ikke hadde hørt noe fra de som hadde renovert i alle fall.
Er det noen som er litt mer kyndig som kan svare på om bildene nedenfor er asbest eller ei?
Nå når jeg har tatt løs en bit av den, merket jeg at det var rør bak og ble litt nervøs for at det muligens kan være asbest.
Jeg spurte borettslaget om de hadde noe informasjon om hvorvidt det fantes asbest noe sted i leilighetene i bygningen før vi begynte å rive, siden det er en bygning som er bygd på 50/60-tallet, og de svarte med at de ikke hadde hørt noe fra de som hadde renovert i alle fall.
Er det noen som er litt mer kyndig som kan svare på om bildene nedenfor er asbest eller ei?
Det var jo mindre gøy å høre, skal man ansette et saneringsfirma eller skal man forsøke å plukke ned dem selv i så hele biter som mulig selv og kildesortere på riktig sted? Finnes en liknende plate på den andre siden av veggen og potensielt to til på en annen vegg i stuen.
Brannisolering av en rørkanal.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Sannsynligvis har flere leiligheter samme plate over kanalen, kanskje alle ??
Platen er ufarlig der den satt. Bløt den med vann, pakk den inn i plast, lever på søppeldumpen.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Sannsynligvis har flere leiligheter samme plate over kanalen, kanskje alle ??
Platen er ufarlig der den satt. Bløt den med vann, pakk den inn i plast, lever på søppeldumpen.
Isakare skrev:
Der var tapet over som vi ville ta bort og veggen stakk ut der, vi ville jevne ut den da det var stygt. Vi visste ikke hva som var bak og det kunne ikke brf svare på heller når jeg spurte så vi fikk rett og slett sjekke.Isakare skrev:
Hvilken type brannsikring tenkte du å erstatte platene med?kemaldev skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 innlegg
Gips er vel egnet men hvorfor skal du røre det øht?
Visste som sagt ikke hva det var bak og kunne ikke få svar på det fra brf. Det var en utbuling som syntes på veggen og det hørtes hul ut, så vi ønsket å se hva som fantes bak. Hadde vi visst at det var eternittavler og at rør går der, hadde vi ikke rørt det i det hele tatt.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 268 innlegg
Vanskelig er at du sannsynligvis har brutt en branncelle. I flerbolighus ville jeg ikke bli så forbauset om det kreves IE120.
Kan du ikke sette alt tilbake og gipse veggen?
Kan du ikke sette alt tilbake og gipse veggen?
Akkurat den kan jeg ikke sette tilbake da den gikk i stykker. Men det finnes en lik plate (hel) på andre siden av veggen. Og to til like på hver sin side på en annen vegg. Hvordan hadde du jevnet ut veggene?
Hva er IE120? Finner ingenting på nettet om det.
Hva er IE120? Finner ingenting på nettet om det.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 268 innlegg
Korrekt, EI skal det være.
Du kan ikke ta noen av de andre platene. Det må være plater på alle 4 sidene for at branncellen skal være funksjonell.
Du kan ikke ta noen av de andre platene. Det må være plater på alle 4 sidene for at branncellen skal være funksjonell.



