La platene sitte der de sitter, de gjør jobben sin og utgjør ingen helserisiko. Eternittplater støver ikke av der de sitter.
De som ble syke av asbest var de som jobbet med det daglig i flere år, produksjon eller montering i f.eks. industrier eller skipsverft.
F.eks. stå og kappe uten åndedrettsvern med sigaretten i munnviken.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
...
KnockOnWood, hva mente du med at platen bak el-sentralen trolig er ren asbest?
Hvis det er en hard plate bør vel asbesten også her være blandet med sement?
Takknemlig for respons!
Ja, jeg innrømmer at jeg kanskje sladdet litt.
Men det har blitt brukt asbestplater som naturligvis har noe bindemiddel, men ikke i nærheten av så mye som i Eterniten (har selv hatt et hus med Eternitplater på fasaden så jeg vet forskjellen mellom Eternit og annen asbest).
Riktige Eternitplater, eller Sidiplater som det ble kalt, var lette å kjenne igjen, for det var alltid spikerhull forhåndslagede når de ble levert. Tre hull langs overkanten på alle platene. Fordi det er praktisk talt umulig å bore hull i platene uten at de sprekker. Asbesten er en sterk fiber. Synd at den var så helsefarlig :)

Jeg har også asbest bak el-sentralen i sommerhytta, og dessverre også bak/ved siden av komfyren.
Og korrugerte eternitplater på taket. Typisk 50-tallsbygg :confused:
Men ingen av oss røyker heldigvis.

OT
Asbest var den tidens glassfiber, kevlar og karbonfiber. Ble brukt overalt som armering, ikke bare som ildfast varmeisolering, dessverre.

Fra http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26059

Bruksområder for ulike asbesttyper

Krysotil er den asbesttypen som vanligvis ble brukt i asbestsementindustrien, som produserte produkter med 5–20 vektprosent asbest. Krysotil ble brukt i friksjonselementer (30–80 % asbest) og pakninger (40–75 % asbest). Lange krysotilfibre har blitt brukt til asbestvev med 80–100 vektprosent krysotil. Ved produksjon av forskjellige gulvbelegningsmaterialer har store mengder kortfibret krysotil blitt brukt som fyll- og armeringsmateriale, samt i mange maling-, tak-, kledning- og plastprodukter.

Krokidolitt ble hovedsakelig brukt til filtre, pakninger, isoleringer m.m. når det krevdes syrebestandighet. Krokidolitt kan også forekomme i andre produkter, bl.a. i mindre omfang i asbestsementprodukter.

Amosit ble hovedsakelig brukt som isolasjon i blanding med basisk magnesiumkarbonat (magnesia alba). Blandingen ble brukt til isolasjon av rør, dampkjeler m.m.

Antofyllitasbest, som er bestandig mot syre og lut, ble brukt som fyll- og armeringsmateriale i produkter som skulle være alkali- eller syrebestandige, for eksempel visse plastprodukter, asbestpapp samt sement- og isolasjonsmasser.

Tremolitasbest og aktinolitasbest kan forekomme som forurensninger i andre viktige industrimineraler. Eksempel på slike er talk og dolomitt.
 
Sist redigert:
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk for deres hjelp!
Settes stor pris på!
 
tenk ikke engang på å ta dit et saneringsfirma for det kommer til å koste skjorta. jobber med asbestsanering og det er like overraskende hver gang over hvor mye du kan ta for å sanere asbest. skal du bare fjerne en plate fra taket så er jobben like lett å gjøre selv og like sikker. kjøp tectyl, en spray som har et stort bruksområde og binder asbestfibrene slik at ingen løsner, dekk platen med den fargen. ta en gjennomsiktig plastsekk og teip den med åpningen rundt platen slik at du kan plukke løs platen fra utsiden av sekken så den faller ned i sekken. en idé er å la tectyl flasken ligge i sekken før du teiper den opp slik at du kan spraye overflaten den var på og platen, og på den måten unngår du spredning av asbestfibre i det hele tatt. det er ganske dyrt å deponere og du kan få masse trøbbel hvis du bare kaster det i skogen, så hvis det ikke skader noen, spray tectyl på det hvis du vil være på den sikre siden.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Som oftest er det helt gratis å levere små mengder asbestmateriale på kommunenes gjenvinningsstasjon.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
dundasessayez skrev:
tenk ikke engang på å ta dit et saneringsfirma for det kommer til å koste skjorta. jobber med asbestsanering og det er like overraskende hver gang over hvor mye du kan ta for å sanere asbest. skal du bare fjerne en plate fra taket så er jobben like lett å gjøre selv og like sikker. kjøp tectyl, en spray som har et stort bruksområde og binder asbestfibre så ingen løsner, dekk platen med den fargen. ta en gjennomsiktig plastsekk og teip den med åpningen rundt platen så du kan pirke løs platen fra utsiden av sekken slik at den faller ned i sekken. en idé er å la tectyl flasken ligge i sekken før du teiper den opp så du kan spraye overflaten den satt og platen så du slipper spredning av asbestfibre i det hele tatt. det er ganske dyrt å deponere og du kan få vanvittig med dritt hvis du bare kaster det i skogen så om det ikke skader noen så spray tectyl på det hvis du vil være på den sikre siden.
Er ikke Tectyl et rustbeskyttelsesmiddel?
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
jo det brukes innen mange områder, mkt maritimt som skal være bestandig lenge. hele greia med et er at asbest binds fast i vann og tectyl binder fuktigheten fast i asbesten. må du bryte en plate sprayer du rikelig der bruddet skal skje så binds alt før det sprer seg. er du ikke den engstelige typen så går det aldeles utmerket å bryte det løs forsiktig så bare lufte huset. asbest henger omtrent like lenge i luften som en fis før den legger seg. så det holder å lufte ut alt. og plastre inn asbesten. har gjort mye større saneringer med asbest isolasjon som støver som faen og selv om alle visste at det ikke ble 100% gjort så viser luftprøvene etter en sanering godkjent.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Skal du male og binde eventuell ytfiber som kan frigjøres, så fungerer den såkalte sperremalingen bra til det. Det er mer eller mindre vanlig maling, bare med mer av bindemiddel. Jeg har med godt resultat brukt Beckers tidligere modell som var nafabaserad, den er vanskelig å få tak i nå, på grunn av arbeidsmiljøkrav. De har en erstatter som er vannbasert og lettere å male med innendørs. http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg/ Grunnmal med denne over overflatene du er bekymret for, og så sluttmal med den dekkmalingen du ønsker.

Men siden du allerede har overflatene malt, så er jeg overbevist om at det holder med å male ytterligere et par runder med dekkmaling for å binde den eventuelle ytfiber som kan løsne.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
S
stake skrev:
Det brukes i dag også som beskyttelse mot varme hvis du har brennbare deler i nærheten av skorsteinen. Jeg har selv byttet ut en del av tretaket mitt med eternit etter ordre fra feieren. Jeg saget til biten i hagen med en vinkelsliper med en maske for sikkerhets skyld.

Nå når den sitter der den sitter, skal jeg ikke gjøre noe med den, siden den er hel og helt ufarlig.
nå har jeg ikke lest hele tråden men mener du at det finnes ny produsert eternit?
 
SBH skrev:
nu har jeg ikke lest hele tråden men mener du at det finnes ny produsert eternit?
Om du leser hele tråden så får du ditt svar, dvs at det var minerittplater han mente... 😉
 
Sist redigert:
  • Liker
stake
  • Laddar…
Mikael_L
Stina71 skrev:
Hvordan ville dere agere?
Jeg selv ville gjort absolutt ingenting.

Eller vel, ingenting med platene altså, jeg ville fortsatt som vanlig, lage mat, spise, gløtte litt på BH, åpne en øl, se litt TV, gå og sove og prøve å ha det bra til tross for all irriterende biltrafikk, ungenes mas, og tung snø å måke.

Og så, ved en eventuell kommende renovering om x antall år som berører området der en slik plate sitter, ville jeg kjøpe en billig åndedrettsvern
Hvitt åndedrettsvern med gule stropper på en nøytral bakgrunn.
og ha på meg når jeg river ned platen og kjører den til lokal gjenvinning/søppelstasjon.
Jeg ville kanskje ha det på meg også når jeg feier opp og støvsuger som siste tiltak og bytter støvsugerpose etterpå.

Her er jeg sikker på at jeg har gjort mer enn nødvendig for å beskytte meg.
Men ev. ville også jeg plutselig få panikk og kjøpe litt bedre maske
Tre hvite støvmasker med ventil i front, designet for å beskytte mot innånding av partikler.

eller kanskje t.o.m noe slikt her:
Gassmaske med blå front og gule, sirkulære filtre festet på sidene, designet for beskyttelse mot skadelige partikler ved rivning og lignende arbeid.

Og det finnes engangsoverdeler for noen få kroner også
En mann iført en hvit engangsoverall med glidelås foran, designet for beskyttelse under bygg- eller renoveringsarbeid.

Men ærlig talt så løper man egentlig ingen risiko i det hele tatt ved å helt ubeskyttet håndtere en enkelt plate en eller noen få ganger i livet.
Man bør slutte å kjøre bil, gå i byen på kveldstid, reise utenlands samt spise kylling før man begynner å bekymre seg for noen ting av asbest i huset eller håndteringen av disse ved en eventuell riving - hvis man nå gjør en korrekt risikovurdering altså.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Jeg har jobbet med å rive asbest tidligere.
Sitter det allerede oppe så finnes det ikke en sjanse for at det skulle støve rundt asbest fra noen plate.
Asbest frigjøres når du sager eller bryter platen.
Har de begynt å smøre maling på platene, fortsett med mer maling så baker du inn eventuell asbest.
Som noen andre skrev, så kan det like gjerne være betongbasert materiale.

Jeg har selv rør i kjelleren som er isolert med asbest, skulle aldri komme på tanken å rive det ned før den dagen jeg må!
La dritten sitte! :wow:
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.