I mitt gamle hus fra slutten av 1800-tallet sitter eternittplate bak el-sentralen. Dette har jeg visst om lenge og syntes det føles ubehagelig siden el-sentralen er rett utenfor døra til min datters rom. I forbindelse med at en maler malte veggen, dro han over et tynt lag med vanlig vannbasert veggmaling. Ikke engang helt dekkmalt på enkelte steder.

Jeg har også i mitt soveromstak og i et annet hjørne i et tak, begge rett ved skorstein, notert at det sitter mindre tynne plater. Siden disse allerede var malt, med vanlig vannbasert takmaling, før jeg i det hele tatt tenkte på dem, har jeg først nå innsett at dette også kan være eternitt. Kanskje satt opp i taket som brannsikring mot skorstein.

Hvordan ville dere ha handlet? Noen tips om hvordan jeg kan finne ut om de hvitmalte platene er eternitt? Har banket på dem, men synes det er vanskelig å avgjøre på lyden. Vil helst slippe å begynne å fjerne maling, for å se. For da skader jeg kanskje platen...

Ville dere fått saneringsfirma til å fjerne platene hvis det er eternitt? Og hvordan i all verden gjør de det, jeg mener, setter de opp luftbarrierer osv for å ta ned små eternittplater? Eller hvordan foregår det? Kan de forsegle på en eller annen måte rundt selve platen når de arbeider? Har åpen planløsning i en etasje, og det føles ikke så greit om de må plastre inn hele etasjen.

Og nå er de antatte eternittplatene altså malt med vanlig vegg-/takmaling. Denne malingen har ikke evnen til å binde asbestfibre ordentlig, eller hva? Kan jeg eventuelt male over platene, oppå nåværende maling, og binde fibrene bedre? Jeg har hørt at det finnes maling som er egnet til dette, også en slags spraymaling. Noen som vet navn/fabrikat på dette?

Og, viktigst av alt, ville dere sørget for å bli kvitt eternittplatene. Det føles ikke så hyggelig å sove med dem i taket eller ha dem over spisebordet i stua.

Noen som vet om eternittplater også ble brukt på gulv i direkte tilknytning til gamle skorsteiner, kakkelovner osv? Slik at man ikke har noen liggende under parketten og uvitende tråkker dem i stykker.

Ønsker gjerne gode råd fra dere som kan gi meg ren faktakunnskap. Har allerede i andre spørsmål rundt asbest dessverre møtt personer som i stedet mener at jeg bør "søke hjelp". Takk om jeg slipper slike kommentarer denne gang. Jeg ber om hjelp i selve saksspørsmålet.

Takk for gode råd!
 
Er de malte er det ingen fare
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Jeg lurer på om det ikke er ren asbest, i alle fall platen bak elsentralen.

Brannsikkert og bra :o
 
Det brukes i dag også som beskyttelse mot varme hvis du har brennbare deler i nærheten av skorsteinen. Jeg har selv måttet bytte ut en del av mitt tretak mot eternit etter ordre fra feieren. Jeg sagde til biten i hagen med en vinkelsliper med et munnbeskyttelse for sikkerhets skyld.

Nå når den sitter der den sitter skal jeg ikke gjøre noe med den, siden den er hel og helt ufarlig.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Hva mener du med ren asbest bak el-sentralen KnockOnWood?
Er ikke eternitt alltid asbest blandet med sement?

Noen som vet noe om riktig maling å bruke?
Og om jeg kan male på allerede malt vannbasert malingsflate?
 
Stake, har du malt din nylig installerte eternittplate? I så fall med hva?
Kan man spikre i eternitt eller er platene festet med skruer tror dere?
Kan man få dem ned i et "blokk"?
 
Alle plater som ligner asbestplater trenger ikke å inneholde asbest. Det finnes for eksempel sementbaserte plater.

Siden du i forskjellige tråder her på BH har mange spørsmål om akkurat asbest, så er det lurt å publisere bilder av mistenkt materiale for å få en noenlunde rettferdig vurdering. Ellers famler vi i blinde.

For å være helt sikker så er det en prøvanalyse som gjelder = koster penger.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
stake skrev:
...Jeg har selv fått bytte ut en del av mitt tretak mot eternit i henhold til ordre fra feieren. Jeg sagde til biten i hagen med en vinkelsliper med et munnbeskyttelse for sikkerhets skyld...
Det må være en misforståelse. Asbest er forbudt å selge siden mange år. Trolig har du satt opp noen fibercementplate som inneholder glass- eller cellulosefiber.

Fra Wiki:
Eternitplater som inneholder asbest er siden 1977 forbudt i Sverige
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det må være en misforståelse. Asbest er forbudt å selge siden mange år.
Trolig har du satt opp noen fibercementplate som inneholder glass- eller cellulosefiber.

Fra Wiki:
Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke etter og ved nærmere ettertanke så var det minerittsken jeg skaffet meg.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Ja, du har rett roland53. Klart det er vanskelig å avgjøre uten bilder.
Men siden disse skivene er hvitmalt så tror jeg ingen ville blitt klokere om jeg sendte bilde.
Hva var vanligste tykkelsen på denne typen skiver? 4 mm?

Når vi snakker om plater som ligner eternittplater, men som ikke inneholder asbest.
Hva er sementbaserte plater roland53 og hvordan ser man forskjell på en sånn og en eternittplate?
Når og i hvilken hensikt ble disse sementbaserte platene brukt?

Forresten, er ikke en eternittplate nettopp en sementbasert plate?
Det vil si hovedsakelig sement, men en viss % asbestfibrer?
Blir litt ekstra forvirret nå.. :)

KnockOnWood, hva mente du med at platen bak el-sentralen trolig er ren asbest?
Hvis det er en hard plate bør vel asbesten også her være blandet med sement?
Takknemlig for respons!
 
Stina71 skrev:
Når vi snakker om plater som ligner eternittplater, men som ikke inneholder asbest.
Hva er sementbaserte plater roland53, og hvordan ser man forskjellen på en slik og en eternittplate?
Når og i hvilken hensikt ble disse sementbaserte platene brukt?

Forresten, er ikke en eternittplate nettopp en sementbasert plate?
Altså hovedsakelig sement, men en viss % asbestfiber?

KnockOnWood, hva mente du med at platen bak el-sentralen trolig er ren asbest?
Hvis det er en hard plate, bør vel asbesten også her være blandet med sement?
!
Det kan ikke være en plate hvis det er ren asbest. Asbest er myke fibre, og man vevde matter av dette og brukte det bl.a. til eksosrør på skipsmotorer.
Det er helt riktig at det som ble kalt Eternitt (fra Lomma) var sementplater med asbest iblandet.
Når asbest ble forbudt (kanskje også konkurrerende firmaer? på 50/60-tallet?) begynte man å produsere f.eks. takplater med annet innhold, men som etterlignet den klassiske eternittplaten, slik at man kunne komplettere gamle tak, f.eks.

Tidligere i tråden ble det nevnt f.eks. Mineritt og andre fyllmaterialer. Ettersom disse skulle erstatte asbestplater, var/er formen/utseendet i mange tilfeller umulig å skille fra for en lekperson.

Det er ikke passende å spikre i disse gamle eller nye sementplatene som du spurte om tidligere. De sprekker. Du må forbore.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Som sagt i tidligere tråder, om du lar eterniten være der den er gjør den ingen skade i det hele tatt. Uansett om den er malt eller ikke. Man trenger ikke male eternit for å binde fibre. Det frigjøres ingenting før du bryter platene i stykker.

Skal du ikke renovere disse rommene lar du bare platene være. I ditt tilfelle er det kanskje best å hyre et firma og sanere hele huset - du virker mer enn lovlig bekymret over dette materialet og det har du og familien garantert det dårligere av enn å bryte en eternittplate i to deler.
 
  • Liker
Alti og 1 annen
  • Laddar…
Takk roland53 for ditt tydelige svar! Settes pris på!
Når platene nå er malt hvite, med vannbasert maling, er det umulig selv for en sakkyndig å avgjøre hvilken type plate det er. Eller hva?

MathiasS, jeg er fullt klar over at min bekymring er plagsom, men det føles likevel bra å få mer kunnskap om emnet for å kunne håndtere dette på best mulig måte.

Selv om man ikke trenger å male eternitplater er jeg interessert i å vite hvilken maling som er best egnet hvis jeg velger å gjøre dette. Hvis noen vet, er jeg takknemlig for synspunkter om dette!
 
Stina71 skrev:
Når platene nå er malt hvite, med vannbasert maling, er det umulig selv for en sakkyndig å avgjøre hva slags plate det er. Eller hva?

Selv om man ikke trenger å male eternittplater er jeg interessert i å vite hvilken maling som er mest egnet hvis jeg velger å gjøre dette. Om noen vet, takknemlig for synspunkter rundt dette!
Betr. spørsmål 1. Jeg er ikke sakkyndig, men antar at en sakkyndig bare ved å skrape bort litt maling for å komme til materialet i det minste kan gi deg et råd. Prøvetaking, sanering eller ingen fare.

Betr. spørsmål 2. Det er/var ikke helt uvanlig at man rengjorde eternitt tak for deretter å male.
Nå gjaldt dette utendørs men rådfør deg med en fargehandler. Jeg tror ikke det skal være så stor forskjell å male disse platene sammenlignet med andre harde materialer.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Og, nå er de antatte eternittplatene altså malt med vanlig vegg-/takmaling.
Denne malingen har ikke evnen til å binde inn asbestfibre ordentlig, eller hva?
Jo! Hvordan skulle asbestfibrene begynne å bevege seg og trenge gjennom malingen mener du? Det hadde vært annerledes hvis vi snakket om flyktige stoffer, f.eks løsemidler.

Jeg er ikke asbestekspert, men jobber med miljøspørsmål og har blant annet kartlagt bygninger med hensyn til asbest. Jeg kan garantere deg at en sanering sprer mer asbestfibre i deres innemiljø enn om du lar dem sitte urørt og overmalt. Hvor nøyaktig saneringsfirmaet enn er.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.