J justusandersson skrev:
Jeg synes det er veldig tydelig at garderobeveggen inngår som en del i en bærende hjertvegg. Takstolen er en variant av såkalt svensk takstol som ikke er frittbærende. Bjelkene over garderobdørene er avvekslinger. Vil du fjerne dem må de erstattes med noe annet, f.eks. en liten stålbjelke eller en limtredrager. Man må regne på det. Vil du gjøre det lett for deg kan du da gå ut fra de eksisterende bjelkene og regne baklengs.
Tror du at hele veggen er bærende da? For ser man på veggbiten til venstre for åpningen, som slutter mot yttervegg, finnes det verken bjelke øverst eller hellange, loddrette lekter. Kan det være så at det kun er garderobemodulene som er bærende?

Om takstolene ligger der over så ja.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Da burde vi kunne ta bort litt av omkringliggende moduler og bytte ut de 2 korte overliggerne mot en lang, som støttes opp i endene og i midten slik at vi får to åpninger på 76cm i stedet for 60 cm som de er i dag

Fulkemisten
Jeg kan mer eller mindre garantere at det ligger en takstol rett over mellom karmene. Jeg har målt og antar at du også har 1200 mm mellom takstolene? Dermed ikke sagt at "søylen" bærer en punktlast. Hele veggen er sannsynligvis bærende.

Lastene på veggen opptrer som punktlaster rett under respektive takstol, men veggen må sees som en helhet, der alle deler hjelper til å avstive hverandre.

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jeg kan mer eller mindre garantere at det ligger en takstol ovenfor akkurat mellom karmene. Jeg har målt og antar at du også har 1200 mm mellom takstolene? Dermed ikke sagt at "søylen" bærer en punktlast. Hele veggen er sannsynligvis bærende.
1200mm stemmer bra, og ja da havner en takstol ovenfor hver garderobeseksjon..

L
Hvordan ser det ut på venstre side av regelen som er hel der og hva er det for mål på den, tror nok at det å veksle av ovenfor så du får dine garderober

• Liker
Tompsa
  • Laddar…
Hele huset er jo satt sammen av veggseksjoner, litt som lego. Det som holder sammen seksjonene er en planke under og en planke over. Det vi nå kan konstatere er at det finnes to typer av seksjoner, bærende og ikkebærende. Til venstre for garderoben, mellom garderob og yttervegg, finnes en ikkebærende seksjon. Disse består av fag, 2x5 stk. Der de vannrette bjelkene går hele veien igjennom, og de loddrette er oppstykket.. Om du zoomer inn på den venstre bjelken ser du en stripe av denne konstruksjonen inntil den hele loddrette bjelken.

Alle bjelker er 70x70, foruten overstokken i de bærende seksjonene som er 70x200

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hvorfor ikke bytte av på innsiden? Det skal bli en garderobe jo. Sett en overdimensjonert limtrebjelke og så stolper som den hviler på. Hva er det du vil få plass med for garderobeløsning forresten?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hvorfor ikke veksle av på innsiden? Det skal jo bli en garderobe. Sett en overdimensjonert limtrebjelke og stolper som den hviler på. Hva er det du vil få plass til av garderobeløsning forresten?
En eller annen type avveksling skal vi nok få til.. Har tenkt meg vanlige Ikea-stammer 2x75. Da utnytter vi nesten hele rommet og kan sette inn skuffer, noe vi jo ikke kunne nå.. Hvilken høyde vi får inn avhenger av hvordan vi kan løse det med avveksling. Hadde det ikke vært bærende hadde vi jo fått inn de høye på 236. De lavere ligger jo på ca. 200 og går inn under en bjelke. Takhøyden er 245.

Hvis du bytter ut 70x200 bjelken mot en i limtre på 90x180, de bør ha snarlike egenskaper, så kanskje du får inn de høyere garderobene.

Fulkemisten
En idé kan jo være å beholde "stolpen" om det går, men kanskje bytte den ut med en 90x90 limtre? Har du fortsatt plass for 2 x 75 i så fall så går det jo å holde overliggende avveksling ganske lav så du får plass til de høyere garderobene. På din seksjonstegning ser det forresten ut som du har 250 cm i takhøyde. Hos meg hadde man på enkelte steder senket innertakene med 5-7 cm av uklar årsak på 60-70-tallet. Sjekk om du ikke har 250 takhøyde i garderoben, i så fall er jo saken biff.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.