Hei! Renoverer et hus bygget i 1929.

Jeg mistenker at denne veggen er bærende. En kompis påstår at den ikke er det. Hva sier dere som har peiling?

Legger ved de tegningene jeg har på huset.

/Tompalito

• Plantegning av et hus fra 1929 med piler som peker på en vegg i første etasje. Diskussion om veggens bærende status i renoveringsprosjekt.
  • Plantegning av et hus fra 1929 med en rød pil som indikerer en vegg i hovedetasjen.
Det er meget sannsynlig at veggen er bærende, og det baserer jeg på at den er gjennomgående på alle 3 planene.

• Liker
kashieda og 4 andre
  • Laddar…
Det kan også være slik at veggene er av plank, og dermed skal også de andre veggene ses på som bærende i viss grad. Jeg er usikker på når Stockholms stads småstugubyrå gikk over til regelverksvegger.

• Liker
kashieda og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Samme resultat her men da framfor at man neppe hadde 7 m lang bjelker så noen
1 16386 skrev:
Jeg er usikker på når Stockholms stads småstugubyrå gikk over til regelverksvegger.
Neppe på 20-tallet i alle fall, det er vel mer en teknikk som kom etter andre verdenskrig?

• Liker
tompalito
  • Laddar…
Hva jeg har lest var man tidlige med det for egnahemshusene som ble bygget i Stockholm. Man brukte ferdige elementer i stedet for å bygge veggene på stedet allerede i 1927. Men veggelementer var kanskje likevel plankvegger?

• Liker
tompalito og 1 annen
  • Laddar…
Har eid identisk hus bygd 1927 og veggen er bærende. Veggelementene er IKKE plankvegger.

• Liker
kashieda og 2 andre
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det er meget sannsynlig at veggen er bærende, og det baserer jeg på at den er gjennomgående på alle 3 planene.
I would say it's very likely not load-bearing. To stabilize the longitudinal and knee walls, the floor beams should run between them—that is, on the shorter side. In such cases, the exterior walls are load-bearing. This wall, and those above and below it, serve a stabilizing function, so any changes require professional advice. The fact that the walls are exactly on top of each other is a characteristic of old-school builders who created "clean" structures. Eg. It was once unthinkable to connect truss rods between nodes. Today, with tension rods in the lower chord, this is common. The result? After the memorable storm Alfrida, the cathedral in Uppsala stands, but many new buildings were destroyed.

• Liker
kashieda
  • Laddar…
@sturnus, du har sannsynligvis rett. Det er forskjell på vegger som er bærende og stabiliserende.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Hva jeg har lest var man tidlig med det for egnahemshusen som ble bygget i Stockholm. Man brukte ferdige elementer i stedet for å bygge veggene på stedet allerede i 1927. Men veggelementer kanskje likevel var plankvegger?
T tompalito skrev:
Hei! Renoverer et hus bygget i 1929.

Jeg mistenker at denne veggen er bærende. En venn hevder at den ikke er det. Hva sier dere som har peiling?

Vedlegger de tegningene jeg har på huset.

/Tompalito
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@sturnus , du har antagelig rett. Det er forskjell på vegger som er bærende og stabiliserende.
Slik ser veggen ut, stående plank på 50 mm lektere. Er det det som kalles plankvegg?

• Stående planker på en vegg med 50 mm trestendere, viser en uferdig plankveggkonstruksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.