Vi satte i gang å rive de gamle innfelte garderobene i soverommet for å felle inn ikea-stammer. Da fant vi kraftige bjelker over garderobene, og hele loddrette stendere, som jo indikerer på bærende vegg.. Når vi frila litt til (til venstre for garderoben) finner vi imidlertid en "vanlig" veggseksjon som består av oppstykkede loddrette stendere, som danner rom sammen med et antall horisontale stendere. Denne typen seksjon føles jo ikke bærende..
Nå til spørsmålet... Er konstruksjonen rundt garderobene bærende? Veggen går vinkelrett mot takstolene, og huset er ca 7m bredt.
Verken yttervegg eller tilbygd!L Liteavvarje skrev:
Legger ved bilder på originaltegningen
Er veggen mellom "rom" (nedenfor kalt soverom) og "soverom" (nedenfor kalt stue) sett fra "rom". Det er altså 4 garderober der de to i midten går inn i vårt soverom og de to ytterste går inn i stuen.
Veggen inn mot stuen er kjempe tynn og veggen inn mot soverommet er en "ekte" vegg.
På gjennomskjæringstegningen finnes en vegg tegnet midt under mønet. Dette kan jo bety at det finnes bærende vegg der.

Fóhydringspapp og tretex utenpå stenderne, ikke sant? Bygget på 40-tallet? Ifølge et av dine andre innlegg renoverer du et 40-tallshus? Ser ut som hjemme hos meg. "Egnahemshus" eller "Småstuga" eller hva det nå kalles. Kan være bærende, men det er vanskelig å svare på. Mange av disse husene (om det nå er et slikt) ble bygget av byggelag bestående av de andre nybyggerne på gaten og/eller slekt og venner, så det finnes mye variasjoner og oftest finnes det ingen konstruksjonstegninger. Husene kan være ganske følsomme for hulltaking, spesielt hvis de er bygget av moduler, noe den underlige skjøtingen kunne indikere. Ville gjettet på at dette er en innervegg som går midt i huset omtrent? Går den midt over en eventuell likt plassert såkalt hjertevegg i kjelleren? Jeg funderer over veggen i bakkant på garderobene, det bør jo også være en innervegg, og i så fall kan jo den være bærende? Eller begge?
Se mitt tidligere innlegg.. veggen i bakkant er ikke bærende.. Kun et lag planke. Stemmer at det er et egnahemshus bygget med modulerFulkemisten skrev:
Föhydringspapp og tretex utenpå reglene eller? Bygget på 40-tallet? Ifølge et av dine andre innlegg renoverer du et 40-tallshus? Ser ut som hjemme hos meg. "Egnahemshus" eller "Småstuga" eller hva det nå kalles. Kan være bærende men det er vanskelig å svare på. Mange av de her husene (om det nå er et slikt) ble bygget av byggeteam bestående av de andre nybyggerne i gata og/eller slekt og venner så det finnes ganske mye variasjon og ofte finnes ingen konstruksjonstegninger. Husene kan være ganske følsomme for hulltaking, spesielt om de er bygget av moduler, noe den underlige skjøten kan indikere. Skulle gjette på at dette er en innervegg som går midt i huset omtrent? Går den rett over eventuell like plassert såkalt hjertvegg i kjelleren? Jeg funderer over veggen i bakkant av garderobene, den burde jo også være en innervegg og i så fall kan jo den være bærende? Eller begge?
Ok, nøyaktig samme planløsning som hos meg. Jo, synd at det ikke var den tynne veggen som skulle bort. Er ganske sikker på at den veggen er bærende. Selvbærende takstoler i disse husene ser annerledes ut med flere støtter som et fagverk. PM meg om du trenger tips om kåken ellers.
Hvordan mener du at takstolene ser ut om de er selvbærende?Fulkemisten skrev:
Akkurat. Slik ser takstolene til naboen min ut, og de har en litt annerledes type hus med annen planløsning i original. De har bygd ut og gjort om, og hadde da en konstruktør som definerte dem som nettopp selvbærende. De har tatt ned en vegg midt under mønet. Så må vi vel ta opplysningene med en klype salt. Dette er jo hva naboen min har sagt til meg, jeg har ikke sett noen papirer, men huset står fortsatt.
De som bygde har hatt noen ideer om noe, det hvite på det første bildet er gjenværende vinduskarmer, virker som en yttervegg til å begynne med, med et halvt hengsel igjen, har de snudd huset når det ble bygget tro, da det kan være moduler ifølge Fulkemistens teori. Ifølge tegningene, som jeg håper er i takt med husets retning, kan takstolene ligge på den veggen som du fjerner, kanskje hvis du går opp på loftet og ser, at det er en gavlspiss der, hvis så er, ligger den takstolen rett på (gammel yttervegg) og hviler der.
Takk for alle svar! I min verden føles det bare så rart bygget.. at man da ikke har lagt en lang bærende bjelke, men blandet bærende seksjoner med ikke-bærende.. Vi skal snakke med en snekker som har jobbet mye i denne typen hus for å se om det går an å løse det på noen måte.. tanken akkurat nå er om det går an å utvide den bærende seksjonen så vi får inn to stykker stammer..
De hvite karmene er dørkarmene til de gamle garderobedøreneL Liteavvarje skrev:De som har bygget har hatt noen ideer om noe, det hvite på det første bildet er gjenværende vinduskarm, det ser ut til å ha vært en yttervegg opprinnelig, med et halvt hengsel igjen. Har de snudd på huset når det ble bygget, siden det kan være moduler ifølge Fulkemistens teori. I følge tegningene, som jeg håper er i samsvar med husets retning, kan takstolene ligge på den veggen som du vil ta bort, kanskje om du går opp på loftet og ser, at det er en gavl der. Om så er tilfellet, hviler den takstolen rett på (gammel yttervegg) og hviler der
OK har mistolket bildet litt, dybden vises ikke helt, samt det med hengslet forvirret meg. Kikket litt ekstra. Det er to vegger med mellomrom og garderober i det. Hvis den veggen som vises i bakkant av garderoben er tynn som du sier, så er det en ekstra vegg som har blitt lagt til for å få garderobene i liv med veggen og ingen bakside synlig. Da blir den fremre veggen bærende og har blitt avlastet over dørrammene.
Det er det som er greia. Husene er bygget sånn her merkelig. Med moduler. Passelig store for å leveres på en liten lastebil med gengassaggregat og bæres opp og reises på plass av typ 4 mann. De er deretter satt sammen med noe så grønnjævlig med lange og mange spiker. Det er derfor en lang regel mangler i overkant. Det var hardt under krigen...T Tompsa skrev:Takk for alle svar! I min verden føles det bare så merkelig bygd... at man da ikke har lagt en lang bærende bjelke, men blandet bærende seksjoner med ikke-bærende... Vi skal snakke med en snekker som har jobbet mye i denne typen hus for å se om det går an å løse på en eller annen måte... tanken akkurat nå er om det går an å utvide den bærende seksjonen så vi får inn to stykker rammer...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes det er veldig tydelig at garderobveggen inngår som en del i en bærende kjernevegg. Takstolen er en variant av såkalt svensk takstol som ikke er frittbærende. Bjelkene over garderobedørene er avlastninger. Vil du fjerne dem, må de erstattes med noe annet, f.eks. en liten stålbjelke eller en limtrebjelke. Man må regne på det. Vil du gjøre det enkelt for deg, kan du da ta utgangspunkt i de eksisterende bjelkene og regne baklengs.