Hei!

Jeg har planer om å rive ned denne veggen mellom kjøkken og stue i mitt 1,5-etasjes hus med kjeller bygget 1938. Det er en plankvegg fra murpipe til fasad i tverrgående retning, altså med 90 grader fra hjertevegg (langs med takstoler).

Kan den være bærende?
 
  • Veggen mellom kjøkken og stue i et eldre hus fra 1938, delvis avdekket med synlige treplanker, rør og ledninger.
BirgitS
Det kommer an på om bjelkene i bjelkelaget hviler på veggen, altså går tvers over den. Men det ser ut som en slags avveksling over det åpnede området (det hvite), noe som ofte betyr at veggen er bærende.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det avhenger av om bjelkene i bjelkelaget hviler på veggen, altså går på tvers av den.
Men det ser ut som en slags avveksling over det åpne området (det hvite), hvilket ofte betyr at veggen er bærende.
Takk for svar! Det hvite området er en gammel dør, så jeg tror ikke de tverrgående plankene er noen avveksling. Neste steg er kanskje å få løs en planke for å se hva som ligger oppå.
 
Det ser utvilsomt veldig mye ut som en bærende vegg, men riv den og se hva som skjer! 😀
 
Er reisverket av planker er ofte alle vegger bærende. Har du sjekket med Bygningsetaten om de har tegninger på huset?
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
S
Hvor høyt opp går plankveggen? Når jeg zoomer inn på bildet ser det ikke ut som den går hele veien opp.... Er det en synsbedrag?

I så gamle hus kan vegger være stabiliserende selv om de ikke er bærende.
 
BirgitS
S Stoffe-q skrev:
Takk for svar! Det hvite området er en gammel dør, så jeg tror ikke de tverrgående plankene er noen avveksling. Neste steg er kanskje å få løs en planke for å se hva som ligger oppå.
Det som jeg synes ser ut som en avveksling er den nederste regelen (bjelken) ovenfor døråpningen siden den går inn i de stående reglene på siden. På den måten kan vekten ovenfra føres over til de stående reglene (søyle i avvekslingen)
 
  • Liker
MatKal123
  • Laddar…
Jeg synes det ser ut som en skyvedør med tanke på beslaget? Jeg har en skyvedør til mitt kjøkken, og den veggen jeg har er likevel bærende da den fortsetter på overetasjen opp til taket. Det finnes antakelig to "pilarer" i min vegg med tanke på at den andre like veggen har to stolper som er koblet med en tverrbjelke som stabiliserer taket som er åpent til mønet med urovekkende mye luft...
 
S Screew skrev:
Hvor høyt opp går plankveggen? Zoomer jeg inn på bildet så ser den ikke ut til å gå hele veien opp.... Er det en synsbedrag?

I så gamle hus kan vegger være stabiliserende selv om de ikke er bærende.
Det er vanskelig å se om de stopper der eller bare er falsede øverst. Eventuelt er det en stolpe som nr 2 til venstre om døren.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.