3.036 lest ·
22 svar
3k lest
22 svar
Er det mulig å forsterke mønebjelken på noe vis?
Høres ut som du skal ha en isolering fra Monier som heter Clima Comfort 100mm. Veier bare noen kilo per m2. Så bygger du taket som vanlig i prinsippet. Lav byggehøyde totalt sett og kreves ingen k handlinger til kommun. Bra isoleringsverdi.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et raskt og omtrentlig overslag peker mot en kraftig underdimensjonering av samtlige langsgående takbjelker når du er ferdig med ombyggingen. Boverkets kart over snølast er ikke tilgjengelig akkurat nå pga dataunderhold, men jeg gjetter på snøsonen 2,5. Min konklusjon er at mønebjelken trenger å forsterkes med 2x45x165 og sidebjelkene med 2x45x135. Du kan lime på disse forsterkningsbitene nedenfra og låse dem med 12 mm kryssfinerplater som skrus fra begge sider. Du kan trenge å lage visse anordninger for å få en fungerende limpress. Du kan også bruke 90 mm bredt limtre. En 90x180 bjelke (minste høyde) og en 90x270 (homogen) som du kløyver på midten.
Tusen takk! Er det enklere å gjøre om hele taket enn å forsterke de eksisterende?J justusandersson skrev:Et raskt og omtrentlig overslag peker mot en kraftig underdimensjonering av samtlige langsgående takbjelker når du er ferdig med ombyggingen. Boverkets kart over snølast er ikke tilgjengelig akkurat nå på grunn av datavedlikehold, men jeg gjetter på snøsone 2,5. Min konklusjon er at mønebjelken trenger å forsterkes med 2x45x165 og sidebjelkene med 2x45x135. Du kan lime på disse forsterkningsdelene nedenfra og låse dem med 12 mm k-plywoodplater som skrus fra begge sider. Du kan trenge å lage visse innretninger for å få en fungerende limpresse. Du kan også bruke 90 mm bred limtre. En 90x180 bjelke (minste høyde) og en 90x270 (homogen) som du kløyver på midten.
Om taket skulle gjøres om, kanskje det går an å endre takvinkelen også, og på den måten få bedre takhøyde på loftet.
trenger søylen i midten også forsterkes eller holder den også ved forsterkningen? Hvis mønebjelken bygges på med 165mm i høyden hvor lang spennvidde klarer den da?J justusandersson skrev:Et raskt og omtrentlig overslag peker mot en kraftig underdimensjonering av samtlige langsgående takbjelker når du er ferdig med ombyggingen. Boverkets kart over snølaster er ikke tilgjengelig akkurat nå pga datavedlikehold, men jeg gjetter på snøsonen 2,5. Min konklusjon er at mønebjelken trenger å forsterkes med 2x45x165 og sidobjelkene med 2x45x135. Du kan lime på disse forsterkningsbitene nedenfra og låse dem med 12 mm k-plywoodplater som skrues fra begge sider. Du kan trenge å lage visse anordninger for å få en fungerende limpresse. Du kan også bruke 90 mm bredt limtre. En 90x180 bjelke (minste høyde) og en 90x270 (homogen) som du kløyver på midten.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det tør jeg ikke svare på, men helt klart kan det bli mye bedre. Å endre takvinkelen kan være problematisk hvis huset ligger innenfor detaljplan. Sjekk med kommunen. Jeg regnet med de nåværende spennviddene på bjelkene. søyler pleier å ha betydelig større marginer enn bjelker.J JF. skrev:
takk for svaret!J justusandersson skrev:
Klikk her for å svare