Står overfor en større renovering av huset og skulle gjerne etterisolere taket utenfra. Dette ville medføre en ekstra last på taket, og ifølge dimensjoneringskontrollen på byggbeskrivningar.se er min mønebjelke allerede utnyttet til maks. Så går det an å forsterke den på noen måte? For det går vel ikke an å bytte den ut uten å rive hele taket?

Er isolasjonen så tung?
Protte

• Liker
JF.
  • Laddar…
Tanken er å tilleggsisolere med 220mm da det bare er 145mm isolasjon nå. Så det blir en del. En konstruktør trenger nok å regne på det uansett.

Jeg lurer på om det virkelig påvirker så mye. Normalt er det jo snølasten som påvirker dimensjoneringen mest, der kan det handle om flere hundre kg/m2. Den isolasjonen du beskriver bør vel ikke tilføre mer enn ca 10kg/m2. I sammenhengen nesten ubetydelig.

• Liker
Ulltand og 1 annen
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jeg lurer på om det virkelig påvirker så mye. Normalt er det jo snølasten som påvirker dimensjoneringen mest, der kan det være snakk om flere hundre kg/m2.
Den isolasjonen du beskriver bør vel ikke tilføre mer enn ca 10kg/m2. I sammenhengen nesten neglisjerbart.
ja det høres rimelig ut som du sier. Men saksbehandleren på bygningskontoret vil ha beregninger og konstruksjonsløsninger på det meste, så det må dokumenteres på en eller annen måte.

Jeg deler tvilen rundt isolasjonens vekt, men hvis du vil ha mer nyanserte kommentarer, må du legge fram mer fakta rundt mønebjelken, dimensjoner, spennvidde, opplegget, takbjelkenes tilkobling osv. Takvinkel er en viktig parameter også.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg deler tvilen om isoleringens betydning, men hvis du vil ha mer nyanserte kommentarer må du gi mer fakta om mønebjelken, dimensjoner, spennvidde, opplegg, tilkobling av takbjelkene osv. Takvinkel er en viktig parameter også.
Hei,

her kommer en veldig enkel tegning med mål. Både midtbjelken og sidebjelkene er doble 45x195 som er sammen spikret.
Nedre skissen viser hvordan søylen som holder midtbjelken er plassert mellom ytterveggene.
Takåsene er festet med vinkeljern i midtbjelken, samt takåsbeslag i sidebjelkene.
Takvinkelen er 22 grader.

• Enkel byggetegning som viser mål på en takkonstruksjon, med doble 45x195 bjelker. Inkluderer plassering av søyle og takvinkel på 22 grader.
Åsarna er 45x170

Hvilken spennvidde er det på bjelkene?

• Liker
JF.
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hvilken spennvidde er det på bjelkene?
ca 450cm

Hva har på taket nå? Tegel, Papp, plåt?

• Liker
JF.
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hva har på taket nå? Tegl, Papp, Plåt?
shingel, men skal byttes mot plåt.

J JF. skrev:
shingel, men ska bytas mot plåt.
Oki, ingen vektreduksjon der da...

Ulltand Ulltand skrev:
Oki, ingen vektnedgang der da...
Nei dessverre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.