3.035 lest ·
22 svar
3k lest
22 svar
Er det mulig å forsterke mønebjelken på noe vis?
Står overfor en større renovering av huset og skulle gjerne etterisolere taket utenfra. Dette ville medføre en ekstra last på taket, og ifølge dimensjoneringskontrollen på byggbeskrivningar.se er min mønebjelke allerede utnyttet til maks. Så går det an å forsterke den på noen måte? For det går vel ikke an å bytte den ut uten å rive hele taket?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Er isolasjonen så tung?
Protte
Protte
Jeg lurer på om det virkelig påvirker så mye. Normalt er det jo snølasten som påvirker dimensjoneringen mest, der kan det handle om flere hundre kg/m2. Den isolasjonen du beskriver bør vel ikke tilføre mer enn ca 10kg/m2. I sammenhengen nesten ubetydelig.
ja det høres rimelig ut som du sier. Men saksbehandleren på bygningskontoret vil ha beregninger og konstruksjonsløsninger på det meste, så det må dokumenteres på en eller annen måte.G Gabbe1 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg deler tvilen rundt isolasjonens vekt, men hvis du vil ha mer nyanserte kommentarer, må du legge fram mer fakta rundt mønebjelken, dimensjoner, spennvidde, opplegget, takbjelkenes tilkobling osv. Takvinkel er en viktig parameter også.
Hei,J justusandersson skrev:
her kommer en veldig enkel tegning med mål. Både midtbjelken og sidebjelkene er doble 45x195 som er sammen spikret.
Nedre skissen viser hvordan søylen som holder midtbjelken er plassert mellom ytterveggene.
Takåsene er festet med vinkeljern i midtbjelken, samt takåsbeslag i sidebjelkene.
Takvinkelen er 22 grader.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Hvilken spennvidde er det på bjelkene?