5.497 lest ·
27 svar
5k lest
27 svar
En merkelig fuktmåling…
Er det slik at kvister i virket ikke suger opp fukt i samme utstrekning som øvrige virket?Ulltand skrev:
Ok. Måler jeg på kvister i andre bord så holder de samme fukt som øvrige bordet.Dowser4711 skrev:
Hva tror dere om å strupe ventilasjonen i takfoten akkurat der problemet er? Det er mindre rundt hele eiendommen enn akkurat der ved bildet. Der den er tettet så godt som helt er det ingen misfarginger og kruttørt i følge fuktmåleren.
Seriøst å måle! Pleier å nøye meg med å gå opp og lete etter lekkasjer med lommelykt. Har treverket sittet der i 50 år så ville jeg ikke hengt meg opp i det så mye. Tror få gjør seg bryet med å gå opp og sjekke. Men er det slik at akkurat den planken du måler på er kaldere og tiltrekker seg kondens? Altfor kalde vinder er jo ikke bra heller.
Nja, loftet skal jo være ventilert, så det ville jeg ikke gjort. Kanskje det motsatte og gjenopprette der det er tetta.C Coaster skrev:
Men først ville jeg vente og se hva som skjer i ulike værforhold.
Ja, det er jo som du sier. Det har jo vært slik i 10 år vi har bodd her. Det jeg faktisk har vurdert er å redusere litt på isolasjonen på loftet da jeg skal sette inn en vedovn med tanker som supplement til neste vinter. Da burde loftet få et enda bedre klima.Ulltand skrev:
jeg avventer til våren og ser etter hvordan det ser ut da med fuktigheten.
Nei så er det sikkert. Treverket har sittet siden 1969 og etterisolert i 2011-2012. Så jeg antar at det ikke er noen stor panikk med tiltak. Dog er problemet veldig lokalt, og det ville være bra å finne ut hva som forårsaker det.Excel skrev:
Seriøst å måle! Pleier å nøye meg med å gå opp og lete etter lekkasje med lommelykt. Har treverket sittet der i 50 år så ville jeg ikke hengt meg opp i det så mye. Tror få gjør seg bryet med å gå opp og se. Men er det slik at nettopp denne planken du måler på er kaldere og trekker til seg kondens? Altfor kalde loft er jo ikke bra heller.
Nå har jeg pratet med fatter'n.
Det kan bero på noe av disse to.
1) Av en eller annen grunn ble akkurat de uhøvlede planken for raskt og hardt ytørket. Da er de tørre på utsiden og våte inni og kommer ikke til å tørke ut uten å fortsette å være våte inni. Hardtørkede ytan tillater ikke tørking av innsiden.
2) Taket lekker, dog mindre trolig da planken under er tørr og den "våte" er langs hele lengden.
Ingenting å gjøre med unntatt å bytte de våte plankene om mulighet finnes.
Det kan bero på noe av disse to.
1) Av en eller annen grunn ble akkurat de uhøvlede planken for raskt og hardt ytørket. Da er de tørre på utsiden og våte inni og kommer ikke til å tørke ut uten å fortsette å være våte inni. Hardtørkede ytan tillater ikke tørking av innsiden.
2) Taket lekker, dog mindre trolig da planken under er tørr og den "våte" er langs hele lengden.
Ingenting å gjøre med unntatt å bytte de våte plankene om mulighet finnes.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 612 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.612 innlegg
Kanskje kan man finne ut om det kommer utenfra eller innenfra ved å midlertidig dekke en del med plast (som byggplast eller plastpose) i en uke eller to og deretter fjerne og måle igjen. Høyere fuktighet i det dekkede området = fuktigheten kommer utenfra og omvendt.
I går kveld hadde vi -12 ute, -7 på loftet og 80% RH.
I dag +2 og 82% RH på loftet, 95% ute.
Når jeg gikk opp og satte i fuktmåleren nå viste den 40% fuktighet rett ved spikerbåndet.
Det er noe som virkelig ikke stemmer- Så raskt kan ikke treverket endre seg, kan det være min billige måler som har spunk?? Jeg gikk så ut og trykket måleren i terrassebordet som er fullstendig dryppende av vann. Da viste den 35%....
Visst føles rupanelet rått, spesielt de uhøvlede bordene. Men 40% fuktighet er jo helt utrolig høyt, og økt 10% på en natt.... Veldig merkelig, jeg må prøve å teste en annen dyrere måler også...
I dag +2 og 82% RH på loftet, 95% ute.
Når jeg gikk opp og satte i fuktmåleren nå viste den 40% fuktighet rett ved spikerbåndet.
Det er noe som virkelig ikke stemmer- Så raskt kan ikke treverket endre seg, kan det være min billige måler som har spunk?? Jeg gikk så ut og trykket måleren i terrassebordet som er fullstendig dryppende av vann. Da viste den 35%....
Visst føles rupanelet rått, spesielt de uhøvlede bordene. Men 40% fuktighet er jo helt utrolig høyt, og økt 10% på en natt.... Veldig merkelig, jeg må prøve å teste en annen dyrere måler også...
Klikk her for å svare