Hallo. Har et enetasjes hus fra 1969 bygget i vinkel.
Er nøye og oppe på loftet flere ganger i året og sjekker at alt ser ok ut, hele boligen har nivellgulv med ulike belegg. Oljefyring til 2007, deretter fjernvarme til 2012 og nå bergvarme.
Tilleggsisolert 2011 av tidligere eier, har ikke vist noen direkte problemer med mugg på loftet, det finnes jo, men i lav utstrekning.

Denne uken gikk jeg opp og målte fuktighet litt, og fikk veldig merkelige verdier. I noen planker, som ellers virker kjernesunne. Ingen lukt, ingenting spesielt i det hele tatt.

I planken med rust på spikerbåndet over 30%, og det er nesten over hele plankens bredde.

I plankene nærmest ligger det på 14-16%.

Hva kan forårsake dette? Taket ble skiftet i 2016, det jeg kan tenke meg er om det slipper opp luft rundt luken til loftet, som ligger rett under, men da burde jo flere planker ha høy fuktighet.

Kan den være impregnert eller noe som forstyrrer mine billige målere??

• Fuktmåler på loft med trekonstruksjon, isolasjon og metallbånd; ingen synlig mugg, men høy fuktmåling på bräda med rustent bånd.
  • Fuktmåler viser 31% fuktighet i en takbjelke på loftet, fotografert nær bjelkens overflate i et vinkelbygget hus fra 1969.
  • Fuktmåler viser 15,5% på treverk i en loftsbjelke med metallspik bånd; belysning oppklarer overflaten med synlige støttebjelker.
  • Fuktmåler viser 15% på en treplanke i en loftsbjelke, med spikerbånd.
  • Fuktmåler viser 30% fuktighetsnivå i en treplanke på loftet, med lysrefleksjon på treoverflaten.
Det kan hende at det lekker inn vann der spikerbåndet er rustent og sprer seg i bordet kapillært?

Hvordan er fuktigheten i samme bord, men på større avstand fra båndet?

Det er ganske likt, varierer mellom 23-35%. Jeg tæljet av en bit fra den i går og tok inn i varmen. Den var etter typ en time nede på 16-17%.

Jeg synes det føles rart, jeg tviler på lekkasje. Da både gamle tjærepappen og ny t-duk samt taksteinene ligger på. Det er rett nordlig retning på taket.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
C Coaster skrev:
Det er ganske likt, varierer mellom 23-35%. Jeg skar løs en bit fra den i går og tok inn i varmen. Den var etter typ en time nede på 16-17%.

Jeg synes det føles merkelig, jeg betviler lekkasje. Da både den gamle tjærepappen og ny t-duk samt takstein ligger på. Det er rett nordlig retning på taket.
Oki så da er rusten fra før takbyttet?

A
varm fuktig innendørs luft kondenserer mot det kalde båndet og fuktigheten trekker oppover

• Liker
claym
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Oki så da er rosten fra for takbyttet?
Jeg vil huske at rosten har vært der før også ja. Det har kanskje vært slik i alle år, men føles litt ubehagelig.

Det jeg kan tenke meg er at den kalde uteluften møter den varmere akkurat der, du ser jo at det ikke ligger isolasjon og en stor luftspalte mot yttertaket. Og kondensutfellingen blir der. De plankene som har høy fuktighet er ikke høvlede og veldig grove i overflaten, kanskje suger de bedre enn de høvlede.

C Coaster skrev:
Jeg vil huske at rusten var der tidligere også ja. Det har kanskje vært sånn i alle år, men føles litt ubehagelig.

Det jeg kan tenke meg er at den kalde uteluften møter den varmere akkurat der, du ser jo at det ikke ligger isolasjon og en stor luftspalte mot yttertaket. Og kondensutfellingen blir der.
De bordene som er høy fuktighet er ikke høvlet og veldig grov i overflaten, kanskje suger de bedre enn de høvlede.
Det er et litt merkelig sammenfall at rusten sammenfaller med den fuktige planken. Selv om det er kondens så lokal.

Det er ingen grunn til panikk. Du har jo oversikt og kan måle hva som skjer ved regn og tørkeperioder varme etc,

• Liker
Frasse07
  • Laddar…
Som sagt, ingen panikk. Som du sier så ser det jo generelt ganske friskt ut, så selv om det skulle være noen form for lekkasje eller annet så har du jo god tid på deg til å analysere hva det kan være og hvordan det skal utbedres før det blir et stort problem.

Selv om du ikke tror på lekkasje så vil jeg likevel anbefale deg å ta en titt på tilsvarende sted til våren, når snøen er borte og det meste har tørket opp. Løft på taksteinene der og opp over neste skjøt i duken oppå pappen.
Kjenn på den og se om alt føles "som det skal".
Om det er noen liten lekkasje i duken så kan det jo føre til at det renner på pappen inntil det er noen skade på den.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, ingen panikk. Som du sier så ser det jo generelt ganske friskt ut, så selv om det skulle være noen form for lekkasje eller annet så har du jo god tid på deg til å analysere hva det kan være og hvordan det skal utbedres før det blir et stort problem.

Selv om du ikke tror på lekkasje så ville jeg likevel anbefale deg å ta en titt på tilsvarende sted til våren, når snøen er borte og det meste har tørket opp. Løft på taksteinene der og opp over neste skjøt i duken oppå pappen.
Kjenn på den og se om alt føles "som det skal".
Om det er noen liten lekkasje i duken så kan det jo føre til at det renner på pappen inntil det finnes noen skade på den.
Jeg var oppe i uken som var, når det slå om fra -19 til +2 og snøsmelting såklart, da hadde jeg 40% fukt i bordet.

Det jeg synes er merkelig er at det ikke finnes noen direkte spor av fritt vann, altså om det er lekkasje burde det være mer synes jeg. Og ikke at bordet kanskje skulle suge opp så den ble så fuktig i hele sin lengde, dvs ca. 2,5-3m.

Har vært oppe og målt litt til nå. Det er først og fremst de bordene som er veldig grove i splinten som har høy fuktighetsprosent, altså i samme område som på bildene, ikke i øvrige taket der jeg kommer til å måle uten å krype i isolasjonen. 18-35%

De høvlede bordene overstiger aldri 18%, veldig merkelig.

Hva har du for luftfuktighet på loftet?

C Coaster skrev:
De hyvlade bordene overstiger aldri 18%, veldig merkelig.
Interessant observasjon.

Må man gjette så har de sagede bordene større overflate til å ta til seg kondenserende fuktighet.

Da ligger problemet kanskje i fukt som kommer opp gjennom loftsbjelkelaget?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hva har du for luftfuktighet på loftet?
Akkurat nå, -6.5 og 78%

Ulltand Ulltand skrev:
Interessant observasjon.

Må man gjette så har de sagede plankene større overflate til å ta til seg kondenserende fuktighet.

Da ligger problemet kanskje i fuktighet som kommer opp gjennom loftsbjelkelaget?
Ja, måler jeg i de fuktige plankene i en kvist så er det 16-17% fukt der….?

Det må så være, det er ingen dampsperre, bare en brems i form av en papp. Der problemet har oppstått er over garasjen, rett over en garasjeport som er alt annet enn tett, men jeg holder 16-18°C i garasjen året rundt. Kanskje det er varm luft som lekker ut fra porten som trekker opp på loftet og kondenserer? Jeg har ingen frost eller tegn på det i området, noe jeg synes det burde være hvis plankene holder 30% fuktighet, det tilsvarer jo over 100% RH, da burde det vel være fritt vann på undertaket eller?

C Coaster skrev:
Ja, måler jeg i de fuktige bordene i en kvist så er det 16-17% fukt der….?

Det må så være, det er ingen dampsperre men bare en bremse i form av en papp. Der problemet har oppstått er over garasjen, rett over en garasjeport som er alt annet enn tett, men jeg holder 16-18gr i garasjen året rundt. Kanskje er det varmluft som lekker ut fra porten som drar opp på loftet og kondenserer? Jeg har ingen frost eller tegn på det i området, noe jeg kan synes det burde være hvis bordene holder 30% fukt, det tilsvarer jo over 100% RH, da burde det vel være fritt vann på undertaket eller?

Er garasjen i samme loft som resten av huset? I så fall er det vel den kaldeste delen i rommet og fukten kondenserer ut der først.

Du har rimeligvis ikke noen større fuktlast i garasjen så portteorien holder jeg for usannsynlig.

Ulltand Ulltand skrev:
Er garasjen på samme loft som resten av huset? I så fall er det vel den kaldeste delen i rommet og fukten kondenserer ut der først.

Du har rimeligvis ikke noen større fuktbelastning i garasjen så portteorien holder jeg for usannsynlig.
Ja, det er i samme bygning. Det merkelige er jo at jeg kun har problemet som vender mot nord, ikke i den andre enden som vender mot sør. Dog er takfotventilasjonen tettet der, ikke av meg men av tidligere eier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.